אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אפליקציות ההיכרויות לא מתרגשות מכניסת פייסבוק אל בין הסדינים צילום: שאטרסטוק

אפליקציות ההיכרויות לא מתרגשות מכניסת פייסבוק אל בין הסדינים

השימוש באפליקציית טינדר זינק פי 11 במונדיאל ברוסיה. הנתון הזה מחזק את האופטימיות של המשקיעים במניות של החברות הפועלות בשוק ההיכרויות ברשת. Match ו־Meet ממשיכות לרשום תשואות חיוביות גם לאחר ההודעה של פייסבוק על כניסתה הצפויה לתחום, ומראות שיש בו עוד מקום לתחרות

17.07.2018, 22:01 | רעות שפיגלמן

לחצו כאן לערוץ הטלגרם של מדור שוק ההון בכלכליסט

יותר מחודשיים עברו מאז הכרזת פייסבוק על כניסתה הצפויה לעולם ההיכרויות ברשת, ונראה שהמשקיעים לא חוששים מכך - אפילו להפך. שלוש קבוצות מארה"ב מאגדות חלק גדול מהאתרים והאפליקציות בסצנת ההיכרויות של העולם המערבי: Match group, Spark Networks, Meet Group.

המניות של Match ו־Meet רשמו מתחילת השנה תשואות דו־ספרתיות. Match, שמנייתה (MTCH) נסחרת לפי שווי של 10.8 מיליארד דולר, עלתה מתחילת 2018 ב־24%; ו־Meet, שמנייתה (MEET) נסחרת לפי שווי של 286 מיליון דולר, עלתה באותו הזמן ב־40%. לעומתן, Spark שמנייתה (LOV) ירדה ב־13%, נסחרת לפי שווי של 142 מיליון דולר. מדד נאסד"ק עלה באותו הזמן ב־15%.

קראו עוד בכלכליסט

המונדיאל ברוסיה, שהסתיים ביום ראשון, סיפק עדות לרצון של אנשים להשתמש בשירותי היכרויות ברשת. לפי דיווח בעיתון "מוסקבה טיימס", כמות החיבורים (שיחות בין שני משתמשים) באפליקציית ההיכרויות הפופולרית טינדר ליד אצטדיונים ומקומות פופולריים בעיר זינקה פי 11 במהלך החודש הזה. טינדר היא מאפליקציות ההיכרויות הפופולריות בעולם, והיא המוצר המוביל של Match, עם 100 מיליון הורדות בחנות האפליקציות של גוגל.

כניסת פייסבוק לעולם ההיכרויות ברשת מגיעה באיחור לא קטן ביחס לאבולוציה המהירה של השוק הזה בשני העשורים האחרונים. אך היא מגיעה בזמן שהאנליסטים אופטימיים מאוד לגבי התוצאות של החברות המובילות בענף. הם גם צופים צמיחה של 19% ברווח למניית Match בין 2018 ל־2019, וזינוק של 15% בהכנסות (ל־1.33 מיליארד דולר). ביחס ל־Meet, הקבוצה השנייה בגודלה שמשמעותית קטנה יותר, צופים האנליסטים זינוק של 40% ברווח למניה, ועלייה של 9% בהכנסות (ל־177 מיליון דולר) באותה התקופה.

משתמשים ביותר משתי אפליקציות בו־זמנית

תחזית זו גם נתמכת בנתונים המצביעים על דפוסי השימוש המפתיעים. ממחקר שנערך ב־2017 בארה"ב עולה כי גולשים שמשתמשים בשירותי היכרויות ברשת עושים זאת בממוצע באמצעות 2.4 אתרים ואפליקציות בו־זמנית.

בעצם הכרזת פייסבוק על כניסה לתחום יש איתות משמעותי לקיום פוטנציאל רב שעדיין לא מוצה - הן לשחקניות והן למשקיעים. "כלכליסט" ממפה את החברות הציבוריות הפועלות בשוק ואת הפוטנציאל שלהן, לאור הכניסה הצפויה של אחת מענקיות האינטרנט למגרש המשחקים שלהן.

אתרי ההיכרויות הם כר פורה לתביעות אפליה על בסיס קריירה או דת - מותרת; אפליה על בסיס צבע עור - אסורה רעות שפיגלמן, תגובה אחתלכתבה המלאה

למרות הפופולריות של טינדר בפרט ואפליקציות ההיכרויות ברשת בכלל, נתוני המאקרו מלמדים ששיעורי החדירה שלהן ממש לא גבוהים. נכון ל־2017, בארה"ב למשל יש כ־107 מיליון פנויים ופנויות (מתוך אוכלוסייה כוללת של כ־326 מיליון איש), ורק כ־49 מיליון מהם (45%) השתמשו לפחות פעם אחת באתרי היכרויות או באפליקציות. שיעור המשתמשים שנעזרים באופן שוטף במרחב דיגיטלי להיכרויות נמוך בהרבה, אך אלה שעושים זאת פעילים כאמור בו־זמנית ביותר מיישום אחד.

חלק ממטרות הפיתוח העסקי של החברות הוא רכישת חברות קיימות. הן אף החלו בכך מיד עם הקמתן. כך, למשל, Spark החלה פעילותה עם JDate, ובהמשך רכשה את אתר השידוכים אמריקן סינגלס והקימה את ChristianMingle. כשהאפליקציות החלו לחדור לשוק הזה, התרחב השימוש בו באופן כללי.

אוכלוסיית העולם מונה כ־6 מיליארד איש בלי סין. למדינה הענקית יש שירותי היכרויות ברשת משלה. לפי נתוני הבנק העולמי, קהל היעד לשירותי היכרויות ברשת, בלי הענקית הסינית, מונה כ־600 מיליון איש. הצפי ל־2019 הוא צמיחה דו־ספרתית של 12%, כלומר תוספת של 72 מיליון פנויים ופנויות.

האפליקציות נבדלות ביניהן בקהל היעד ובסוג השירות עצמו. יש כאלה שמיועדות ליהודים או לאפרו־אמריקאים, ויש כאלו שלבני 50 פלוס. חלקן מציעות יותר צ'יטוט מזדמן, וחלק פלטפורמה שמטרתה לבנות קשר לטווח ארוך. חלקן, שגובות תשלום עבור עיקר השירותים, עושות זאת כדי למשוך אליהן מי שמחפשים קשר ארוך טווח ולא מזדמן, ואחרות פתוחות לכולם.

מארק ברוקס מחברת אונליין פרסונלס ווטצ', הסוקר את התחום והוא בעלים של חברת ייעוץ לחברות בענף, מסביר ל"כלכליסט" כי "יותר מ־50% מהאנשים יפגשו את בני זוגם ברשת עד 2031, וב־2040 הנתון יזנק ל־70%". לדברי ברוקס, "כשליש מהבריטים משתמשים באפליקציות היכרויות במקביל להימצאותם במערכת יחסים". הוא מדגיש כי שיעור העלייה בשימוש בהן הוא גם תוצאה של עלייה בשיעור הגירושים.

זינוק של 120% במניית החברה הגדולה בענף

שלוש החברות הגדולות בתחום, שנסחרות בארה"ב, מחזיקות ביחד ב־60 אתרי ההיכרויות והאפליקציות הבולטים. Match לבדה שולטת ב־45 מהם. היא חתמה כאמור את 2017 עם הכנסות של 1.33 מיליארד דולר - כמעט 20% יותר מב־2016. גם ברבעון הראשון של 2018 נרשם שיעור צמיחה מרשים - 36%. מנייתה רשמה בשנה האחרונה זינוק מרשים של 120%, ומאז הנפקתה בסוף 2015 עלתה ב־164%. בעלת השליטה ב־Match היא IAC, של מייסד רשת המדיה פוקס ברי דילר, המחזיקה ב־81.2%.

טינדר טינדר טינדר

חלק משמעותי מההכנסות של Match מנותב להוצאות פרסום ושיווק, ואלה מהוות כמעט 30% מהמחזור. את עיקר ההכנסות רושמת הקבוצה מתשלום דמי מינוי מהמשתמשים, כמו גם מרכישה של פיצ'רים ספציפיים, כמו מתנות וירטואליות שנשלחות בין המשתמשים. הכנסות Match ממנויים הסתכמו ב־2017 ב־1.28 מיליארד דולר לעומת 1.06 מיליארד דולר ב־2016. חלק מרכזי בהוצאות הוא תשלום של עמלה בשיעור של 30% על רכישות שירותים דרך האפליקציות שהורדו בחנויות המקוונות של אפל וגוגל, ומועברים לשתי ענקיות הטכנולוגיה.

לקבוצה יש 7.4 מיליון משתמשים שמשלמים. מספר המשתמשים הכולל גבוה בהרבה ואינו פומבי, אך האפליקציה הבולטת של הקבוצה - טינדר - כבר הגיעה ליותר מ־100 מיליון הורדות, לפי נתוני חנות האפליקציות של גוגל.

השחקנית השנייה בגודלה - Meet - רשמה ב־2017 הכנסות של 124 מיליון דולר, זינוק של 63% לעומת 2016. כ־33 מיליון דולר מהם הגיעו מהמשתמשים, בדומה ל־2016. ב־Match רוב ההכנסות הן מדמי מינוי, ואילו ב־Meet עיקר ההכנסות הן מפרסום. אף שהציגה הפסד נקי בנטרול הוצאות חד־פעמיות, היא סיכמה את 2017 עם רווח תפעולי מתואם של 32 מיליון דולר - עלייה של 8%. הקבוצה מעסיקה 286 עובדים, והיו לה 16.2 מיליון משתמשים פעילים בממוצע לחודש ברבעון הראשון של 2018 - עלייה של 80% לעומת הרבעון המקביל. בעלות הנתחים הגדולים ביותר בחברה הן Dimensional Fund Advisors עם 19.2% ובלאקרוק עם 13.1%.

השחקניות לא מודדות את מספר המשתמשים באופן זהה. חלקן מתייחסות לכמות הכוללת, וחלקן לכמות המשלמים או המשתמשים הפעילים. אך הסתכלות על כל חברה בנפרד מלמדת שיש עלייה בהיקפי השימוש, בהתאם לאופן המדידה של כל אחת מהן.

השחקנית השלישית Spark נסחרת לפי שווי של 142 מיליון דולר. גם היא חתמה את 2017 ואת הרבעון הראשון של 2018 בהפסד, אך כמו Meet גם היא מציגה רווח תפעולי מתואם חיובי. בנובמבר התמזגה Spark עם קבוצת אתרי ההיכרויות הגרמנית הפרטית Elite Singles, שגדולה ממנה בהרבה. אך גם אחרי המיזוג היקף ההכנסות השנתי שלה לא מתקרב ל־Match. ל־Spark הממוזגת היו הכנסות של 103 מיליון דולר ב־2017. בעלת השליטה בה היא Rocket Internet הגרמנית, עם נתח של 26%.

Spark מפעילה תשעה אתרי היכרויות, ולפי האתר שלה יש לה יותר מ־40 מיליון משתמשים רשומים (אם כי לא כולם פעילים). הישראלים יואב (ג'ו) שפירא ואלון כרמל, שהקימו את JDate ב־1997, החלו בכך את פעילותה. האתר מספק שידוכים מקוונים והיכרויות בין יהודים, ובשיאו הוא היה אחד המובילים בעולם. הוא חדר לשוק הישראלי כשמיזג לתוכו את אתר קופידון.

החברה פעילה ב־29 מדינות באמצעות 306 עובדים. בניגוד לשתי השחקניות האחרות, מניית Spark ירדה כאמור מתחילת השנה. יש הבדל בהקשר זה בין Spark, שמנייתה ירדה מאז הכרזת פייסבוק, לשחקניות האחרות, שמניותיהן עלו. ההסבר הוא שבעוד Spark התמזגה בנובמבר האחרון עם שחקנית שגדולה ממנה, הרי שבחודשים האחרונים היא לא השיקה פיצ'רים או מוצרים חדשים, בניגוד למתחרותיה. נראה כי המשקיעים מאמינים ביכולות של החידושים הללו להשיא ערך לחברות.

לפי הדו"חות של Spark, ניכרת עלייה בכמות המשתמשים החדשים (חינמיים ופרימיום), והם הסתכמו ב־8.4 מיליון בסוף 2017. בסוף 2016 היו לה 6.8 מיליון משתמשים חדשים, ובסוף 2015 היו 5.8 מיליון.

החברות הגדולות מעולם לא חילקו דיבידנדים

שני אפיקי ההכנסות המרכזיים של החברות הם מפרסום ומדמי מינוי, כמו גם תשלום עבור פיצ'רים שונים. תמהיל ההכנסות שלהן שונה. Match מניבה הכנסות בעיקר מדמי מינוי ומתשלום על פיצ'רים. אך מרבית המשתמשים לא רוכשים מינוי בתשלום, משום שהחיבור בין המשתמשים מוצע ללא עלות. היא מבססת רק חלק קטן מהכנסותיה על פרסום, ולכן חשופה לתנודתיות בהכנסות, כמו גם ברווח. Meet, שהתבססה עד לא מזמן על הכנסות מפרסום, עוברת למודל הכנסות המבוסס ברובו על דמי מינוי, ועל שיחות וידיאו בין המשתמשים. היא מציינת בדו"חותיה שהתשלום לווידיאו בשידור חי ודמי מינוי מהווים נתח גדל מהכנסותיה. Spark מבססת את הכנסותיה על דמי מינוי, שמתחדשים אוטומטית כל עוד המשתמש לא מבטל זאת.

שלוש הקבוצות משיקות ללא הרף שירותים חדשים, וגם מחפשות ורוכשות מתחרות ופעילויות משיקות. כך, למשל, בחודש האחרון הגדילה Match את שיעור אחזקתה באפליקציית ההיכרויות Hinge מ־40% ל־51%, ובכך נהפכה לבעלת השליטה בה. ל־Match יש אופציה לקנות את יתר המניות ב־2019. בדומה לטינדר, ב־Hinge ניתנת למשתמשים האפשרות לשוחח באופן פרטי כשכל אחד מהם עשה לייק לשני, אך מלכתחילה היא מאפשרת זאת רק לאנשים שיש למשתמש השני לפחות חבר משותף אחד איתם בפייסבוק.

Match רצתה לרכוש את אפליקציית Bumble ב־2017, אך נתקלה בסירוב. Bumble היא מהאפליקציות הפופולריות בעולם כיום, והיא בבעלות פרטית. המקרה הזה מזכיר את הסירוב של סנאפצ'ט לרכישה בידי פייסבוק. השחקניות הצעירות בענף לא בהכרח מתפתות להצעות רכישה מצד השחקניות הגדולות יותר.

השחקניות בתחום נדרשות כל הזמן להתחדש ולגדול, בייחוד כשלוקחים בחשבון את העובדה שרוב המשתמשים לא משלמים. סקר שנעשה בנושא מעלה כי מחצית מהמשתמשים מצהירים שלא יהיו מוכנים לשלם לעולם.

ייתכן שפייסבוק תחולל מהפכה בתחום ותמנף לשם כך את מאגר המשתמשים העצום שלה, אך לפי האנליסטים ולפי מחקרים שנערכו בנושא - יש מקום לכמה שחקניות במקביל במסך הטלפון של הפנויים והפנויות שמעוניינים בשידוך. נראה כי השחקניות ימשיכו להשיק בעצמן מוצרים ולפזול החוצה לרכישות ומיזוגים.

תגיות