אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אחרי חיבור מאגרי כריש ותנין משרד האנרגיה יוותר על שירותי הגז הנוזלי של חברת החשמל צילום: יח"צ

אחרי חיבור מאגרי כריש ותנין משרד האנרגיה יוותר על שירותי הגז הנוזלי של חברת החשמל

אוניית הגז הנוזלי שמשרתת את חברת החשמל צפויה לסיים את תפקידה בעוד כשלוש שנים. הדבר עשוי להביא לחיסכון של מאות מיליוני שקלים בשנה לחברת החשמל ולהשפיע לחיוב על תעריף החשמל

16.07.2018, 21:11 | ליאור גוטמן

אוניית הגז הנוזלי שמשרתת את חברת החשמל צפויה לסיים את תפקידה בעוד כשלוש שנים. כך על פי הערכות במשרד האנרגיה שהגיעו לידי "כלכליסט". מדובר באונייה שעוגנת דרך קבע מרחק 10 ק"מ מול חופי חדרה, ומאז ינואר 2013 היא משרתת את חברת החשמל כצנרת גיבוי יחידה לאספקת הגז הטבעי ממאגר תמר. האוניה נושאת מטען גז נוזלי שנרכש על ידי חברת החשמל בין ספקים שונים בעולם, והיא ממירה על גבי סיפונה את הגז הנוזלי שמגיע אליה בטמפרטורה של מינוס 170 לגז טבעי, ומשם היא מזרימה אותו למערכת. השימוש באוניית הגז הנוזלי, כמו גם במצוף שמחובר אליה, מתקיים בעיקר בשעות בהן הביקוש לגז גבוה במיוחד (חורף, קיץ) או במקרים של תקלה באספקת הגז כגון זו שנרשמה בראש השנה האחרון באסדת תמר.

קראו עוד בכלכליסט

הכמות שהאוניה מכילה אינה גדולה ובכוחה לספק את כלל צרכי המשק לכמה שבועות בלבד, אולם במשרד האנרגיה מעריכים שבעוד כשלוש שנים מדינת ישראל תהנה משלושה מאגרי גז שונים שלכל אחד מהם צנרת הולכה עצמאית ונפרדת - תמר שפעיל היום, לוויתן שיפעל בסוף שנה הבאה וכריש/תנין שיפעל במהלך 2021 - ולכן השימוש באוניית הגז יהפוך למיותר.

מאגר הגז תמר. כשהגז יתחיל לזרום אוניית הגז תהיה מיותרת, צילום: אלבטרוס מאגר הגז תמר. כשהגז יתחיל לזרום אוניית הגז תהיה מיותרת | צילום: אלבטרוס מאגר הגז תמר. כשהגז יתחיל לזרום אוניית הגז תהיה מיותרת, צילום: אלבטרוס

השפעה חיובית על תעריף החשמל

פרויקט הגז הנוזלי הוקם על ידי חברת נתיבי גז (נתג"ז) כפרויקט חירום לאומי ובתקופה בה המשק הישראלי סבל גם מהעדר גז מצרי וגם ממחסור בגז ישראלי. עלות הקמת המתקן הגיעה לכ-550 מיליון שקל שהושתו על צרכני הגז והיא בוצעה עם חברת MICOPERI האיטלקית להצבת מקשר ימי מסוג STL (או - Submerged Turret Loading Buoy). לחברת החשמל היה חוזה הפעלה עם אקסלרייט שהוארך לאחרונה עד 2019. עד 2015 ותחת אי הוודאות של פיתוח לוויתן במשרד האנרגיה שקלו להקיף מקשר ימי עם אוניה שנייה שתעגון מול רידינג בתל אביב, אולם העלות הגבוהה ואישור מתווה הגז הממשלתי הורידו את התכנית מסדר היום.

במידה ותוכניות פיתוח מאגרי הגז יתקדמו ללא הפרעה ואכן בשנת 2021 יחוברו לישראל שלושה ספקי גז שונים, הוויתור על אוניית הגז עשוי לחסוך לחברת החשמל מאות מיליוני שקלים בשנה. לפני נתוני חברת החשמל לסוף 2017, סל הדלקים שלה בייצור החשמל כלל שימוש של 48.5% בגז טבעי ועוד 5% בגז נוזלי (ועוד 45.2% פחם, 1.1% סולר ו-0.2% מזוט). עבור הגז הטבעי חברת החשמל שילמה למאגר תמר כ-4 מיליארד שקל, כלומר כ-82.5 מיליון שקל לכל אחוז מתוך אותם 48.5% של ייצור חשמל בסל הדלקים שלה.

לעומת זאת, עבור הגז הטבעי חברת החשמל חברת החשמל שילמה כ-600 מיליון שקל, כלומר כ-120 מיליון שקל עבור כל אחוז ייצור חשמל בדלק זה, עלות שכוללת את הובלה, רכישת דלקים וזמינות האוניה. לפיכך, ויתור על האוניה כמו גם הויתור על הצורך לרכוש 3 עד 4 פעמים בשנה מטען גז נוזלי עשויה להיות מתורגמת לירידת תעריף החשמל ולו בשל הוזלת סל הדלקים של החברה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות