אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רגע האמת של אל על: האם תצליח להיחלץ מהמשבר צילום: Youtube עמית שעל

רגע האמת של אל על: האם תצליח להיחלץ מהמשבר

תחרות מצד חברות הלואו־קוסט, יחסי עבודה עכורים עם הטייסים ורווח נקי שמצטמק: אל על ניצבת בפני שורה של בעיות, שהובילו אתמול לביטולה של הטיסה העשירית בקיץ הנוכחי. בנוסף, המגעים הנוכחיים בין ההנהלה לעובדים עדיין תקועים

19.07.2018, 06:58 | תומר הדר ואמיתי גזית

אתמול, ברגע האחרון, בוטלה טיסה של אל על למומבאי שבהודו, לאחר שחברת התעופה לא הצליחה לשבץ לה טייס. בעקבות הביטול, שלושה אנשי צוות אוויר נתקעו במומבאי, שכן אינם יכולים לשוב ארצה עד שיגיע מטוס של החברה.

קראו עוד בכלכליסט

האירוע המביך תופס את אל עלבתקופה קשה. כיום, החברה מצויה בשלל קשיים: יחסי עבודה עכורים בין ההנהלה לעובדים, נטייה כרונית לאיחורים בטיסות ומשבר מתמשך עם טייסי החברה. מצבה הקשה של החברה הוביל לכך שבקיץ הנוכחי בלבד היא ביטלה כבר עשר טיסות, רובן המכריע בקווי תעופה ארוכים. נראה שכעת סוף סוף נדרשת הנהלת החברה לטפל בבעיות שנדחו במשך שנים.

באופן מפתיע, הצמיחה האדירה בהיקפי הטיסות אל ישראל וממנה לא הגיעה לפתחה של אל על. לפי נתוני רשות שדות התעופה, מתחילת השנה הטיסה אל על 2.65 מיליון נוסעים — עלייה של 0.67% ביחס לתקופה המקבילה ב־2017. לעומתה, חברות הלואו קוסט רשמו עליות של עשרות ולעתים גם מאות אחוזים בהיקף הנוסעים שלהן. חברת Wizz Air, למשל, רשמה עלייה של כ־83% בהיקף הטיסות שלה השנה

בהשוואה לשנה שעברה.

כדי להתחרות בהצלחה של הטיסות המוזלות, אל על הגדילה את מספר הטיסות שלה לחודשי הקיץ הקרובים ב־20% לעומת השנה שעברה - אולם חוזי העבודה של טייסי החברה ושיטת שיבוץ בעייתית מקשים עליה לאייש את כל הטיסות הללו.

בימים אלה מתקיים משא ומתן בין העובדים להנהלה על הסכם עבודה חדש. לטענת העובדים, חוזה העבודה הנוכחי מעודד חוסר יעילות ופוגע בזכויותיהם. לפי החוזה, אל על יכולה להקפיץ אנשי צוות אוויר לכל טיסה, בכל עת. כ־40% מהתקנים בכל לוח טיסות חודשי של החברה לא מאוישים מראש, ומסתמכים על הקפצה.

הפתרון הזמני קורס

לאחר משבר הטייסים הקודם בחברה, שאירע ב־2016 וגרם לקרקוע של מאות טיסות, הגיעו העובדים וההנהלה לפתרון זמני: אל על התחייבה להעלות את שכר הטייסים ב־7.35% וכן התחייבה לא להשתמש במטוסים חכורים אלא במקרי חירום. מנגד, הטייסים התחייבו לכמה סעיפים, ובהם קיצור שהותם בחו"ל.

מטוס אל על , צילום: סיוון פרג מטוס אל על | צילום: סיוון פרג' מטוס אל על , צילום: סיוון פרג

אלא שכאמור, הפתרון הזה זמני, והוא לא לוקח בחשבון תקנות תעופה חדשות של ארגון חברות התעופה הבינלואמי (IATA), שייכנסו לתוקף בנובמבר הקרוב. התקנות, שמסדירות את התנהלותם של טייסים בכל העולם ובכל חברות התעופה המסחריות, מתייחסות בחומרה בעיקר לנושא שעות המנוחה של הטייסים ועומדות בסתירה לנוהלי העבודה באל על.

בניגוד למשבר הטייסים הקודם, שאותו פתרה אל על באופן פנימי, תקנות הטיסה החדשות מייצרות בעיה חיצונית, הכוללת איום בהשבתת טיסות והשתת קנסות כבדים במקרה שאל על תפר את התקנות. לפחות לעת עתה, אל על הצליחה לדחות את האיום, לאחר שקיבלה אישור מרשות שדות התעופה לדחות את כניסתן ממאי לנובמבר. אולם מדובר בדחייה בלבד, והבעיה עדיין מאיימת על פעילות החברה.

בנוסף, מאז המשבר של 2016 נכנסו לשירות באל על מטוסי הדרימליינר. לכאורה מדובר בבשורה משמחת עבור החברה, אולם היא מייצרת בעיה חדשה: טייסי מטוסי דרימליינר אינם מסוגלים להטיס מטוסים אחרים, משום שמדובר בהכשרה שונה לחלוטין. התוצאה היא הפחתה במספר הטייסים שמסוגלים להטיס את מטוסי בואינג 737 הקטנים יותר.

המגשר: עו"ד עמוס גבריאלי

ואולם יש גם נקודות אור. מאז הסכסוך הקודם באל על חלו בחברה שינויים פרסונליים רבים, ואלה אמורים להקל במידה מסוימת על המגעים בין הצדדים. כיום עומד בראש אל על המנכ"ל גונן אוסישקין, בעוד בראש ועד הטייסים עומד הקברניט רן אלקבץ. בחברה מתארים את מערכת היחסים בין השניים כרגועה, בניגוד לזו שבין קודמיהם בתפקיד.

מימין: מנכ"ל אל על גונן אוסישקין והמגשר עו"ד עמוס גבריאלי, צילום: Youtube עמית שעל מימין: מנכ"ל אל על גונן אוסישקין והמגשר עו"ד עמוס גבריאלי | צילום: Youtube עמית שעל מימין: מנכ"ל אל על גונן אוסישקין והמגשר עו"ד עמוס גבריאלי, צילום: Youtube עמית שעל

הצדדים נמצאים בימים אלה בהליך גישור, שהחל כבר בספטמבר 2017, שאותו מנהל עו"ד עמוס גבריאלי. בניגוד לסבב השיחות הקודם, שכלל שורה ארוכה של הכפשות הדדיות קשות, הפעם מקפידים הצדדים שלא לחשוף פרטים מתוך הגישור.

ממידע שהגיע לידי "כלכליסט" עולה כי עיקר המחלוקות בין הצדדים שטרם נפתרו נוגעות לאיחוד צוותי מטוסי בואינג 777 ובואינג 787; מספר שעות המנוחה בין טיסה לטיסה; תכנון מראש של לוח הטיסות באופן שיצמצם את ההקפצות לטיסות; ייעול הפעלת סימולטורים והדרכות; תנאי העסקתם של טייסים בני יותר מ־65; והצמדת שכר הבסיס של הטייסים למדד.

"קיימת הוראה ברורה מצד גבריאלי שלא להכפיש ולהגיע לפתרון בדרכי נועם", אמר גורם המקורב לחברה. "לכן לא התרחשו ולא יתרחשו ביטולי טיסות בכמות סיטונאית. הביטולים מוגבלים אך ורק למקרי חירום, כאלה שבהם באמת לא קיימת יכולת לאייש את הטיסה. עד כה בוטלו עשר טיסות, שזה באמת שום דבר בשביל עונת קיץ. הפעם הטייסים מעוניינים בפתרון יותר רגוע. המנכ"ל אוסישקין מגיע משורות הטייסים וראש הוועד אלקבץ נחשב יותר פייסני ומבין את חשיבותה של הצלחת המשא ומתן".

מאל על נמסר: "הטיסה בוטלה מסיבות מבצעיות. איננו מנהלים את יחסינו עם העובדים מעל דפי התקשורת".

מוועד עובדי החברה נמסר: "טייסי אל על עושים ככל יכולתם כדי לקיים את לוח הטיסות העמוס של הקיץ".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



23 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

19.
טייס- נהג אוטובוס מעופף
כאשר הפרובינציאליות תתפוגג וכולם יבינו שהטייס הוא כלי בידי מחשב שמטיס למעשה, תפסקנה הבעיות. לתת לנהגים המעופפים לשבות ולהביא חלופיים מחו״ל!- לא חסרים כאלה. לפרק זמן לנשוך שפתיים ולהפסיק לטיפוסים האלימים את כל ההטבות. מתעשרים עח הנוסעים והצוותים האחרים , חיים בסרט פלצני. לו היו ככ מוכשרים היו בוחרים בהייטק או מתקדמים בצבא. טייס מוכשר לועג לנהגים המעופפים- יודע שזה תפקיד של כסף קל ורדידות אישית. שלא לדבר על הקומבינות שהם עושים : קניות מעבר למותר, סוחטים אשל, מסיעים משפחה בחינם ומתהוללים
גפן ג.  |  19.07.18
לכל התגובות