סיפורה של חברה
דיסני הבינה איך להרוויח מהחלומות שלכם
דיסני החלה את דרכה כאולפן סרטים, אבל מהר מאוד הבינה שאם יש לך סיפור טוב, זה לא משנה איך אתה מוכר אותו. העיקר שאתה מוכר אותו, והרבה
הכירו את החברה הוא מדור חדש באתר "כלכליסט", שיבחן חברות מהעולם בדרך קצת אחרת. נסתכל על מודלים עסקיים, על השינויים שהחברה עברה בדרכה, על קהלי היעד שלה, מדינות הפעילות שלה, ההיסטוריה שלה - במטרה להבין אותה קצת יותר לעומק.
"עשירים, עניים, לכולם יש חלומות, וחלומות מתגשמים בניו אורלינס". זהו משפט הסיום של שיר הפתיחה בסרט "הנסיכה והצפרדע" - משפט שמנסח בצורה קצרה וקולעת את המודל העסקי של חברת דיסני - חלומות, והגשמתם.
קראו עוד בכלכליסט
נסיכה הראשונה (והשחורה) שיש לה עבודה
דיסני מוכרת לנו חלומות ובידור - ואנחנו קונים, בכמויות. הכנסות החברה בששת החודשים שהסתיימו בסוף מרץ 2018 עמדו על כ-30 מיליארד דולר, והרווח הנקי של החברה הסתכם ב-7.4 מיליארד דולר - שמהווים 25% מהכנסות החברה.שיר הפתיחה בסרט הנסיכה והצפרדע
אבל לפני שנצלול לנתונים הכספיים, צריך לחזור רגע לסרט הנסיכה והצפרדע. למרבה האירוניה, הסרט הזה נולד באולפני דיסני על רקע מצוקה חברתית קשה סביב מותג הנסיכות של חברת דיסני.
התקופה היא סוף שנות ה-90, ואחד המנהלים בחברה שם לב לתופעה חברתית מעניינת - ילדות צעירות הגיעו לפארקים של דיסני לבושות בבגדי נסיכות. הן לא היו לבושות בתחפושות נסיכות ממותגות של דיסני, כי לא היו כאלה באותה תקופה. הן פשוט מצאו תחפושות גנריות, ולבשו אותן לביקור בדיסנילנד. מלאת השראה מהתנהגות זו, הנהלת החברה החלה לפתח בינואר 2000 את מותג הנסיכות - שמילא את חנויות הצעצועים בתחפושות מנצנות, כתרים, שרביטים ונעלי עקב ממותגות.
מה היתה הבעיה? קבוצת הנסיכות כללה רק נסיכות לבנות - בלי שום נציגות לשחורים. על רקע זה נולדה טיאנה, גיבורת הסרט הנסיכה והצפרדע, שהפכה לא רק לנסיכה השחורה הראשונה של דיסני, אלא גם לנסיכה הראשונה שיש לה עבודה. למרבה הצער, הסרט ייצר הכנסות של 200 מיליון דולר בלבד, והפך לסרט הנסיכות עם ההכנסות הדלות ביותר בהיסטוריה. הסיפור של הנסיכה והצפרדע ממחיש את הבעייתיות הגדולה במודל העסקי של חברת סרטים. משקיעים עשרות או מאות מיליוני דולרים בסרט, ומקווים שהוא יצליח. אם הוא מצליח, הרווחים אדירים. אם הוא נכשל, ההפסדים אדירים לא פחות. מדובר במודל עסקי שהוא קצת כמו לחפש נפט, אבל במקום לחפש משאבי טבע, בחברה מחפשים סיפורים שאנשים יירצו לראות, או יותר נכון - לשלם עליהם. אבל כבר אמרנו קודם שדיסני היא לא סתם חברת סרטים. דיסני היא חברת חלומות. ומה הכוונה? בעשורים האחרונים הצליחה דיסני לפתח מכונה משומנת היטב של מותגי תוכן. בחברה הבינו שתוכן טוב עובד בכל מקום, בין אם הוא סרט, סדרת טלוויזיה, או שמלה מנצנצת עם כתר תואם.לקט פרסומות של דיסני משנות החמישים ועד שנות ה-90
4 תגובות לכתיבת תגובה