אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דו"ח אלפבית: לא על הפרסום לבדו יחיה טיטאן האינטרנט צילום: רויטרס

פרשנות

דו"ח אלפבית: לא על הפרסום לבדו יחיה טיטאן האינטרנט

ההתעוררות הרגולטורית באירופה עלולה לאלץ את החברה להאיץ את פיתוחם של מקורות הכנסה קיימים - ולייעל את מערכי הלוגיסטיקה הנדרשים לפעילות החומרה שלה. בינתיים, מסתפקת הענקית האמריקאית בהכנסות מפרסום, בידיעה שעתידה יחייב השקעה בהיצע המכשירים והשירותים

24.07.2018, 16:29 | רפאל קאהאן
אלפבית, חברת האם של גוגל, הציגה דו"ח מצוין לרבעון השני ובו ביצועים שהיכו את כל תחזיות האנליסטים: לאחר קנס הענק שספגה מהאיחוד האירופי, עמדו ההכנסות שלה על כ-3.2 מיליארד דולר. המשקיעים שמחו, המניה זינקה, והחברה כבר נמצאת בדרך לעבור את שווי השוק של מיקרוסופט ומכוונת לאפל, היריבה המיתולוגית.

קראו עוד בכלכליסט

עסקיה של גוגל עדיין מבוססים בעיקר על פרסום - החברה הכניסה כ-26 מיליארד דולר מתחום זה. אך גם החטיבות האחרות שלה, עסקי החומרה, הענן והבית החכם הצליחו להציג גידול מרשים של כ-36% ביחס לשנה שעברה ועמדו על כ-4.4 מיליארד דולר. אך אין לטעות ולחשוב שהנהלת אלפבית נינוחה ואופטימית: מדובר בסך הכל בהימור שעלה יפה ושעשוי להצביע על הכיוון אליו החברה מכוונת כעת.

נערכים לאתגר הבא. אלפבית, צילום: רויטרס נערכים לאתגר הבא. אלפבית | צילום: רויטרס נערכים לאתגר הבא. אלפבית, צילום: רויטרס

חומרה, תוכנה וענן באותו הבית

לצד עסקי הפרסום, יש לגוגל שלל אפיקי הכנסה, שצפויים להפוך לקריטיים עבורה בעתיד הקרוב. עסקי החומרה שלה הוכיחו עצמם כפופולריים ומכירות הרמקולים החכמים ממשפחת גוגל Home יאיימו בקרוב על שליטת אמזון בקטגוריה.

גוגל מציגה: רווח של 3.2 מיליארד דולר - גם לאחר הקנס הענק מהאיחוד האירופי ללא הקנס העצום בגובה 5.1 מיליארד דולר היתה מדווחת החברה על רווח של 8.3 מיליארד דולר ברבעון השני - הרבה מעל תחזיות האנליסטים. במקביל מכירות החברה הסתכמו ב-32.6 מיליארד דולר - זינוק של 26% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. מניית אלפבית קופצת במסחר המאוחר ב-4.5% רפאל קאהאןלכתבה המלאה

שוק הרמקולים החכמים צפוי לצמוח במאות אחוזים בשנים הקרובות, מה שיספק לגוגל הכנסות נאות. גם סדרת סמארטפוני הפיקסל זוכה לעניין רב ולפופולריות, וגוגל צפויה להמשיך ולהשיק דגמים חדשים בה.

קו מחשבי הכרומבוק שמתבסס על מערכת ההפעלה כרום OS תופס כיום את הנתח הארי של שוק החינוך האמריקאי - הרבה לפני מיקרוסופט ואפל. תלמידים שגדלו עם כרומבוק ביד עשויים בהמשך להישאר נאמנים למותג גם כבוגרים. זו הייתה האסטרטגיה שהובילה את אפל בעבר - אך לגוגל יש את יתרון המחיר וגם אקוסיסטם של שותפות ייצור. מהבחינה הזו, השראתה מגיעה ממיקרוסופט - שהצליחה בתחום הזה הרבה יותר מאפל.

מחשב כרומבוק של סמסונג, צילום: samsung מחשב כרומבוק של סמסונג | צילום: samsung מחשב כרומבוק של סמסונג, צילום: samsung

ואולם, כל המוצרים הללו גררו צמיחה בהוצאות - ייצור חומרה זה עסק יקר משמעותית מפיתוח שירותים ואפליקציות. זה דורש קווי אספקה של חלפים, מחסנים ומערכי הפצה יעילים - לוגיסטיקה שגוגל לא מתמצאת בה. רות פורת, סמנכ"לית הכספים של אלפבית הסבירה שכעת הוצאות ההון של גוגל עמדו על כ-5.5 מיליארד דולר, כמעט פי 2 ביחס למספר בשנה שעברה. פורת הסבירה שמדובר בהשקעות במרכזי נתונים, מתקנים וציוד ייצור.

מרכזי הנתונים נדרשים לתחום שירותי הענן, בו גוגל מנסה להתחרות באמזון ומיקרוסופט - ועדיין לא מניב לה את ההכנסות המצופות. אבל למרות זאת, דיאן גרין, מנהלת גוגל קלאוד, הצליחה להפוך את גוגל לאלטרנטיבה טובה לשתי המתחרות הגדולות. היא הביאה לאחרונה סדרה ארוכה של שותפות טכנולוגיה שלא היו באופן מסורתי חלק מהעולמות של גוגל כגון SAP, VMware או סיילספורס. לגוגל יש יתרון לא קטן בעולם הענן מכיוון שמדובר בחברה שגדלה בתחום הזה. כל עסקיה מבוססים על מחשוב ענן ובינה מלאכותית, והיא לא צריכה להקים אותם מאפס.

עם זאת, היא עדיין רחוקה מהמספרים של אמזון או מיקרוסופט. במקביל היא צריכה להתמודד עם IBM ואורקל שנהנות מאחיזה חזקה בעולמות המחשוב הארגוני. העתיד של גוגל בתחום ידרוש ממנה השקעה מסיבית בשינוי תדמיתי. אבל אם ההימור שלה יצליח והיא תיתפס כאלטרנטיבה ראויה ל-AWS ו-Azure, העסקים של אלפבית רק ישתפרו.

היום שאחרי הפרסומות

לא ברור עד כמה סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל, מצפה לכך שעסקים אלה יצליחו לספק לו אפיקי הכנסה נוספים במהרה, אך מדובר לכל הפחות בטווח של עוד שנתיים-שלוש. בינתיים, תיאלץ גוגל להמשיך ולהסתמך על הפרסום המקוון כאפיק הכנסה עיקרי.

השאלה היא מה יקרה לגוגל עד אז: קנס המיליארדים שחטפה גוגל ילווה בדרישה להחליש את אנדרואיד - למשל, להפוך את דפדפן כרום ומנוע החיפוש המובנה לאופציונליים, מה שינתק את גוגל מכלי איסוף מידע מרכזיים. כתוצאה מכך, תוכל להציע חבילות פרסום פחות ממוקדות באירופה והכנסותיה ייפגעו.

אם רגולטורים נוספים יאמצו את הקו האירופי, תיאלץ החברה להוכיח למשקיעים שהיא יותר מחברת פרסום ומסוגלת לצמוח במהירות גם דרך אפיקים אחרים. אלפבית גם כך מפתחת אפיקי רווח - מבריאות דיגיטלית, דרך תחבורה אוטונומית ועד משלוחי רחפנים. אך התעוררות רגולטורית תיאלץ אותה להאיץ את הפיתוח ולהרים מערך לוגיסטי תואם.

תגיות