אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הערות לתיק האישי: כך מעלים מטען יד למטוס בלי קנסות וסיבוכים צילום: שאטרסטוק

סודות הטיסה

הערות לתיק האישי: כך מעלים מטען יד למטוס בלי קנסות וסיבוכים

כל חברת תעופה מאפשרת להעלות תיק אחד לתא הנוסעים - אך לא פעם מחייבות אותנו על מטען עודף. למה הגודל והמשקל משתנים מחברה לחברה, איך אפשר להימנע מהתשלום בקלות ואילו שיטות מוזרות מנסים נוסעים תחמנים?

28.07.2018, 08:06 | ניצן סדן

אף אחד לא אוהב לארוז לקראת טיסה, במיוחד כשמדובר בדרך ארוכה: מה שמים בתיק היד? איזה תיק לוקחים, כך שיספיק גם לדברים שאולי נקנה בדיוטי פרי? בבואנו לנמל התעופה, לא פעם קורה שהתיק שרצינו להעלות לתא הנוסעים נראה לדיילי הקרקע קצת כבד או גדול מדי - ואנו נדרשים לשקול אותו או להעביר דברים ממנו למזוודה.

קראו עוד בכלכליסט

ואם לא די בכך, לחברות שונות יש נהלים שונים בדבר חפצים שאסור להעלות למטוס - מה שמעכב אותנו גם בביקורת האבטחה. למשל, ישנן חברות תעופה שירשו לכם להעלות סכין גילוח עם להב נתיק מסורתי - אבל בקבוק מים? חס וחלילה. בדרך חזרה, המצב מסתבך הרבה יותר; לא תמיד יש לנו מקום לכל מה שקנינו בחו"ל, או שישנם חפצים שבירים שנעדיף לקחת איתנו לתא הנוסעים. בהרבה מקרים, מסתבכים ומנסים להערים על אנשי נמלי התעופה.

אורזים בלי להסתבך, צילום: שאטרסטוק אורזים בלי להסתבך | צילום: שאטרסטוק אורזים בלי להסתבך, צילום: שאטרסטוק

צוותי הקרקע של חברת נורווגיאן אייר סיפרו לאתר traveller שלפעמים אנשים משקיעים מאמץ גדול כדי להעלות איתם למטוס עוד פריטים - ואז מסתבכים בתירוצים מוזרים כדי לא לשלם על כך. למשל, נוסע אחד לבש שלושה זוגות מכנסיים ובכיסיו היה עוד זוג נעליים; נוסע אחר לבש שתי חליפות מלאות, אחת על השנייה; ואחד לבש שני מעילי חורף גדולים, וניסה לעלות על המטוס כשעל מותניו קשורות שלוש אימוניות.

כשנתפסו נוסעים לאחר שמישהו שם לב שהם נראים קצת כמו מתלה כביסה, ניסו להתחמק מהתשלום. אחד הציע לשחד את דייל הקרקע בשוקולדים מהדיוטי פרי; אחר טען שבכיסו יש כד גדול מלא באפר של בן משפחה; ובמקרה אחד, הכריז נוסע "Me no speak any English" במבטא אמריקאי מושלם וניסה להמשיך בדרכו.

אבל אפשר להתגבר על מגבלות תיקי תא הנוסעים עם קצת מודעות וקצת היערכות. זה אמנם מצריך התעסקות בבית, אבל יוכל לחסוך מכם עיכובים בשדה או תשלומים על משקל עודף.

מודדים ושוקלים, צילום: שאטרסטוק מודדים ושוקלים | צילום: שאטרסטוק מודדים ושוקלים, צילום: שאטרסטוק

ראשית, צריך לדעת בדיוק מהם הגדלים והמשקלים שמתירה חברת התעופה להעלות למטוס. הנתון הזה זמין בכל אתר של כל חברה, וגם משתנה ביניהן; למשל, אייר פראנס מאשרת תיק עד גודל של 55 על 35 ס"מ ומשקל של עד 12 ק"ג, בעוד טורקיש מאשרת 55 על 40, אך משקל נמוך ב-4 ק"ג.

משקל נייד לתיקים, צילום: שאטרסטוק משקל נייד לתיקים | צילום: שאטרסטוק משקל נייד לתיקים, צילום: שאטרסטוק

יש לכך שתי סיבות: הראשונה היא שחברות שונות משתמשות במטוסים שונים ומבצעות סידור תא נוסעים שונה. על אותו הבואינג 737 אפשר לשים יותר או פחות כיסאות, בהתאם לנתיב ולחברה המפעילה. חברת לואו-קוסט, מן הסתם, תדחס כמה שיותר מושבים למטוס. ויותר מושבים פירושם יותר נוסעים ויותר משקל. כל ק"ג נוסף משפיע על צריכת הדלק של המטוס - ההוצאה הכי גדולה של כל חברת תעופה. הסיבה השנייה היא שחברות לואו-קוסט מחייבות אותנו על כל פיפס - מבחירת מקום ישיבה ועד ארוחה בטיסה. ברור שלא יפספסו הזדמנות להוריד את משקל המקסימום ולחייב אותנו על כל ק"ג נוסף.

לאחר שבדקתם שהתיק שלכם בגודל המתאים, שיקלו אותו. אפשר פשוט לעלות על המשקל הביתי איתו ובלעדיו ולראות מה ההפרש.

אבל אלו פתרונות רק לדרך הלוך; מה עושים כשרוצים לחזור עם מזוודות עמוסות בקניות? לא תמיד אפשר לשקול את הציוד בכל מקום, ולכן כדאי להצטייד במשקל-מתלה, שנמכר בכל נמל תעופה ונכנס לכל כיס. כך תוכלו להימנע מאי נעימות בנמל התעופה, ולחזור הביתה בלי תשלומים מיותרים.  

תגיות