אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מחפש תרופה: ביתן הישראלי בביאנלה הקרובה בוונציה צילום: אוראל כהן

מחפש תרופה: ביתן הישראלי בביאנלה הקרובה בוונציה

הביתן הישראלי בביאנלה הקרובה בוונציה יעוצב כבית חולים שבו הפצועים הם ערכי החברה האנושית. בראיון עם האוצר אבי לובין הוא מספר על החזון לנדוד עם המיזם ברחבי העולם ועל מינויו כמחליפו של בועז ארד בגלריית המדרשה

29.07.2018, 08:44 | ענת ברזילי

האוצר אבי לובין הפך להיות עסוק. לפני כחודש הוא מונה להחליף את בועז ארד כאוצר הגלריה הירקון 19 בתל אביב של המדרשה. מיד לאחר מכן מונה לובין לאצור את הביתן הישראלי בביאנלה בוונציה — אירוע האמנות העכשווית החשוב בעולם, שייפתח במאי.

לתפקידו החדש כאוצר גלריית המדרשה התמנה לובין (41) ארבעה חודשים לאחר התאבדותו של האמן בועז ארד שאצר עד פברואר האחרון את הגלריה. ארד התאבד לאחר פרסום תחקיר שלפיו הוא קיים יחסים רומנטיים עם תלמידותיו בתיכון תלמה ילין. על המקרה מסרב לובין להגיב, ואומר כי ”דעתו בנושא היא אישית”. לשאלה מהן הרוחות הנושבות במדרשה בנושא זה, אומר לובין ש”בתוך המדרשה קולות שונים וויכוחים חריפים בנושא, ושכל אחד יבחר איפה הוא עומד בהיסטוריה הזאת”, אך מוסיף: “מבחינה עקרונית, סיטואציה של גבולות פרוצים היא לא הגיונית בעיניי, אם בלימודים באקדמיה ואם בלימודים תיכוניים. גם רומן בהסכמה לא מקובל ולא יכול לקרות מבחינתי. איך כיתה יכולה להתנהל כשתלמיד או תלמידה נמצאים במערכת יחסים כזאת? מאז הפרשה נתלו מודעות במדרשה שקוראות להתלונן בפני הממונה על הטרדות מיניות”.

אבי לובין, צילום: אוראל כהן אבי לובין | צילום: אוראל כהן אבי לובין, צילום: אוראל כהן

האם הגיעו אליך תלונות על הטרדה מינית מסטודנטים מצד ארד?

“לא היה אירוע של הטרדה מינית אך היה בתוכנית מקרה שבו סטודנטיות הרגישו לא בנוח בשיעור של ארד מול תכנים שהעלה בשיעור. הנושא עלה בפניו, ארד לא חשב שהיה שם משהו לא בסדר, והסטודנטיות לא רצו להתלונן באופן רשמי. התוצאה היתה שהפסיק ללמד בתוכנית. באופן סובייקטיבי אני חושב שאם סטודנטים לא מרגישים בנוח עם תכנים מסוימים, צריך להבין מה הסיבה. לי כמרצה זה אף פעם לא קרה בכיתות שאני מלמד, ואני לא מרגיש שאני חוסך או מצנזר בתכנים שאני מראה. כשמלמדים אמנות, קורה שמביאים תכנים שעוסקים במצבים אלימים ובשאלות אתיות”.

לגבי תפקידו בגלריה, אומר לובין: “גלריית המדרשה היא מקום חשוב בשדה האמנות המקומי, בעל חשיבות היסטורית. יש מחסור בחללים ציבוריים שמאפשרים הצגת אמנות ללא מטרות רווח. היתרון הוא ביכולת לתת לאמנים חופש ליצור. אני רוצה לאפשר להם לקחת סיכונים”.

"הצלה", איה בן רון, צילום: עודד קמחי "הצלה", איה בן רון | צילום: עודד קמחי "הצלה", איה בן רון, צילום: עודד קמחי

בביאנלה בוונציה יוצג השנה הפרויקט החדש של האמנית איה בן רון, “בית חולים שדה X”. “איה בן רון הזמינה אותי להצטרף אליה לפרויקט המקורי והמאתגר שהיא מפתחת כבר שנים”, מספר לובין. ”אני אוהב את נושאי העיסוק שלה, ואת האופן העצמאי שבו היא פועלת בשדה האמנות”. בן רון היא אמנית מולטי־דיסציפלינרית ששולטת במגוון רב של תחומי אמנות, ולאורך השנים היא חוקרת את הקשר שבין אמנות ורפואה, כשהשאלה העיקרית שמלווה אותה היא המוטיבציה של החברה

האנושית לרפא ולהאריך חיים. ציורי המנדלות שלה מורכבים מכשירים רפואיים כאקסטנציות לאיברי גוף מפורקים, ועבודת וידיאו שלה “עדיין בטיפול” מ־2006, מתעדת תהליך הרדמה של מנותחים רגע לפני הניתוח. “בביאנלה יוקם בית חולים שדה שיטפל ברעות חולות ובערכים שהושחתו כמו חופש, משפחה ושוויון”, מספר לובין על הפרויקט החדש. “זה יהיה בית חולים שמתייחס לביאנלה בוונציה כאזור אסון ושהשדה שהוא ממוקם בו הוא שדה האמנות”. כשהמבקרים ייכנסו לביתן, לדברי לובין, הם ירגישו כאילו נכנסו לבית חולים. “בבית החולים יעבדו ‘יועצות ערכים’, המקבילה לאחיות, שיעברו הכשרה מיוחדת”, הוא אומר. “איה רוצה לבנות בוונציה פרויקט שימשיך לנדוד אחר כך מאתר לאתר ברחבי העולם. הביאנלה היא אירוע טוב להתחיל בו, כי היא מאפשרת להפיק דברים גדולים”.

ישראל ידועה במשלחות ההצלה האיכותיות שלה. אתם מרגישים שאתם באים להציל את העולם?

“אנחנו לא באים לחנך או להציל. זו עבודת אמנות שלא מתעלמת מכך שאנחנו נמצאים בביתן הישראלי. אני חושב שבן רון מנסה להגיד משהו עקרוני על החברה הישראלית וגם על העולם”.

תגיות