אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דו"ח טוויטר: ירידה במספר הצייצנים היא דווקא חדשות טובות צילום: שאטרסטוק

פרשנות

דו"ח טוויטר: ירידה במספר הצייצנים היא דווקא חדשות טובות

המלחמה הקריטית של הנהלת הרשת החברתית בחשבונות המזויפים לא קורצת לציבור המשקיעים - ושווי החברה צנח ב-18% ביום פרסום הדו"ח הרבעוני; זאת, על אף צמיחה של 24% בהכנסות ורווח נקי של 100 מיליון דולר לעומת הפסד של 116 מיליון ברבעון המקביל אשתקד

29.07.2018, 10:04 | עומר כביר

טוויטר נמצאת בשבועות האחרונים במתקפת שיא נגד בוטים וחשבונות מזויפים, חלק משמעותי בפלטפורמה שלה שמוכר לכל משתמש מהשורה. הנשק: מחיקת החשבונות המזויפים. היקף הפריסה: מסיבי.

קראו עוד בכלכליסט

בתחילת יולי דיווח "הוושינגטון פוסט" שבמאי וביוני השעתה החברה יותר מ-70 מיליון חשבונות חשודים, וביולי היא המשיכה במהלך בקצב של מיליון חשבונות ביום. המהלך הזה חשוב מבחינה אתית, והוא הכרחי לשמירה על יחסים טובים עם רגולטורים ומחוקקים, אולם מבחינה עסקית הוא לא עושה טוב למניה, לפחות לא בטווח המיידי.

מנכ"ל טוויטר, ג מנכ"ל טוויטר, ג'ק דורסי | צילום: בלומברג מנכ"ל טוויטר, ג

חשש לא מוצדק

הדיווח של הוושינגטון פוסט כבר הביא לירידה במניה, וזו עברה למצב של צניחה חופשית עם פרסום הדו"ח הרבעוני, שלפיו החברה איבדה מיליון משתמשים פעילים חודשיים לעומת הרבעון הראשון של 2018, כלומר ירידה של 0.3% במספר המשתמשים ל־335 מיליון איש. עם זאת, מספר המשתמשים היומי רשם עלייה של 11% לעומת הרבעון המקביל (החברה פרסמה רק את הנתון זה, ואין אפשרות לדעת כמה משתמשים יומיים היו לה ובאיזה שיעור גדל או קטן מספרם לעומת הרבעון הרציף).

הדו"ח הוביל את מניית החברה לצניחה של כ־18% במסחר שנפתח זמן קצר לאחר פרסום הדו"ח, שיעור דומה לזה שבו צנחה מניית פייסבוק בעקבות הדו"ח הקשה שלה. ייתכן שהמשקיעים נרתעו מהירידה וחששו שהרשת החברתית נכנסת לתקופת האטה, או שהקרב שלה בחשבונות מזויפים ישפיע על השורה התחתונה שלה. אבל מדובר ברתיעה לא ממש מוצדקת.

ראשית, בניגוד לפייסבוק, טוויטר גם כך לא רושמת צמיחה משמעותית במספר המשתמשים. מספר המשתמשים בארצות הברית למשל נע בכל אחד מחמשת הרבעונים האחרונים בין 68 מיליון ל-69 מיליון, כשמדי רבעון הוא עולה או יורד באחד. מעט הצמיחה שהיתה לחברה הגיע מהפעילות הגלובלית שלה, והשינוי שם היה שבניגוד לרבעונים קודמים הפעם מספר המשתמשים מחוץ לארצות הברית לא עלה.

שנית, החברה סיפקה ביצועים כספיים נאים מאוד. ההכנסות גדלו ב-24% ל-711 מיליון דולר, והרווח הנקי עמד על 100.12 מיליון דולר, לעומת הפסד של 116.49 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2017. מדובר ברבעון השלישי ברציפות, והשלישי בסך הכל, שבו רושמת החברה רווח, ומבין השלושה הרווח ברבעון השני השנה היה הגדול ביותר.

אף שלא מקובל להשוות רווחים בין רבעונים שאינם מקבילים, הפעם יש מקום להשוואה הזו. בעבור חברות שמסתמכות על הכנסות מפרסום, הרבעון הקריטי ביותר בשנה הוא הרבעון הרביעי, שכולל את תקופת הקניות שלפני חג המולד. העובדה שברבעון השני היו רווחי החברה גבוהים מהרווחים ברבעון הרביעי מראה שהיא נמצאת במסלול צמיחה יציב, אפילו בריא מאוד, בכל הנוגע לעלייה ברווחיות.

הנתון מרשים עוד יותר בהתחשב בכך שההכנסות ברבעון הרביעי היו גבוהות יותר, שכן הוא מצביע על עלייה מהותית בשולי הרווח. על פי המדדים שפרסמה טוויטר, חלה עלייה של 81% בפעילות של משתמשים מול פרסומות (למשל לחיצה על קישור בפרסומת או ריטווט של פוסט ממומן), ונרשמה ירידה של 23% בעלות של יצירת פעילויות אלו.

החזרה של משתמשים

בהתחשב בכך שחיסול חשבונות מזויפים צפוי להפוך את טוויטר למקום ידידותי יותר ומזמין יותר, ויכול לסייע להחזיר לפלטפורמה משתמשים אמיתיים שהחליטו לנטוש אותה, אפילו את הירידה במספר המשתמשים אפשר לראות באור חיובי בהתבוננות לטווח ארוך.

בשעה שהדו"חות והתחזיות של פייסבוק סיפקו סיבה אמיתית לירידה בערך המניה (אם כי לא מסיבית כמו זו שנרשמה), אלו של טוויטר דווקא מצדיקים עלייה קלה. במקרה זה המשקיעים לא עשו צדק לחברה, ונראה שהיא קורבן של אפקט פייסבוק.

אפשר לקוות שבימי המסחר הבאים תשכך הפאניקה, וטוויטר תעבור לעליות. הביצועים העסקיים שלה מצדיקים את זה.

תגיות