אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דו"ח ספוטיפיי: החברה מפסידה, אך לא זו הבעיה שלה

פרשנות

דו"ח ספוטיפיי: החברה מפסידה, אך לא זו הבעיה שלה

אם יש למשקיעים סיבה לחשוש, היא לא נמצאת בדו"חות שפרסמה בשבוע שעבר; אפל מיוזיק סוגרת במהירות את הפער במספר המנויים המשלמים

29.07.2018, 13:56 | עומר כביר

בשעה שמניות פייסבוק וטוויטר צנחו בגלל ירידה במספר המשתמשים וחרף עלייה ברווח הנקי, בספוטיפיי המצב היה הפוך. מספר המשתמשים בשירות הסטרימינג דווקא עלה ב-4% לעומת הרבעון הרציף (ו-30% לעומת המקביל), והגיע ל-180 מיליון איש. חשוב מכך, בשעה שמספר המנויים החינמיים נותר כמעט ללא שינוי, מספר המנויים המשלמים, והרווחיים יותר, עלה ב-10% לעומת הרבעון הרציף והגיע ל-83 מיליון. מדובר במדד חשוב ביותר, שכן הוא מהווה אינדיקציה לרווחיות גבוהה יותר.

קראו עוד בכלכליסט

גם ההכנסות עלו ב-26%, והגיעו ל-1.27 מיליארד יורו (החברה נסחרת בבורסת ניו יורק אך מדווחת ביורו שכן היא פועת משבדיה). ואולם, מה שהרתיע את המשקיעים היתה עלייה גדולה מהצפוי בהפסד התפעולי שעלה ב-14% ל-90 מיליון יורו.

פרשנויות נוספות

דניאל אק, מנכ"ל ספוטיפיי
דניאל אק, מנכ"ל ספוטיפיי צילום: גטי אימג'ס

ואולם, הסיבה לעלייה לא היתה קשורה לחלוטין לפעילות העסקית של ספוטיפיי אלא נובעת מ"מס חברתי" שנדרשת החברה לשלם בשבדיה על אופציות המניות שלה. המס קשור לביצועי המניה, ומכיוון שאלו היו טובים במיוחד ברבעון שעבר עמד המס על 32 מיליון יורו - 24 מיליון יורו יותר מתחזיות החברה.

כלומר, דווקא הביצועים הטובים של המניה הובילו להפסדים גדולים יותר וכתוצאה לביצועים נמוכים יותר. החברה מנסה למנוע לולאת היזון חוזר, ולרבעון הבא צופה הפסד תפעולי של בין 10 מיליון ל-90 מיליון יורו - תחזית כמעט לא שימושית עבור משקיעים.

אם יש למשקיעים סיבה לחשוש, היא לא נמצאת בדו"חות של ספוטיפיי. נכון להיום, שירות הסטרימינג הוא עדיין הגדול בעולם אך אפל מיוזיק סוגר במהירות את הפער במספר המנויים המשלמים (לשירות הסטרימינג של אפל אין מסלול חינמי נתמך פרסומות, אך החברה מציעה תקופת ניסיון ללא תשלום בת שלושה חודשים). נכון למאי היו לאפל מיוזיק 50 מיליון מנויים משלמים, לעומת 40 מיליון במרץ, ולפי הערכות מספר המנויים של השירות בארה"ב יעבור הקיץ את זה של ספוטיפיי.

אפל בדרך לשליטה גם בתחום המוזיקה בסטרימינג, ויש מעט מאוד דברים שספוטיפיי, ובוודאי מתחרים קטנים יותר כמו דיזר, יכולה לעשות כדי לעצור אותה. בראייה לטווח ארוך, זה מה שצריך להטריד את המשקיעים. הרבה יותר ממס בגובה בלתי צפוי בגלל ביצועים טובים במיוחד של המניה.

תגיות