אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דופק הופעה: כך תמדדו נכון את המדדים צילום: שאטרסטוק

דופק הופעה: כך תמדדו נכון את המדדים

הכלי האמין ביותר עבור ספורטאי להבנת רמת המאמץ הוא הדופק. אבל צריך להבין כיצד נכון למדוד אותו

31.07.2018, 08:24 | ארי תדהר

עבור ספורטאי סיבולת, האמצעי הזמין והאמין ביותר למדידת רמת המאמץ הוא הדופק. הדופק נמדד במספר פעימות לב בדקה. ככל שהכושר האירובי עולה, משתפרות יעילות עבודת הלב ויכולת השרירים לנצל את החמצן. הפרמטרים הראשונים שחשוב להכיר הם דופק במנוחה ודופק מקסימלי. דופק במנוחה אמין נמדד בבוקר ובמצב שכיבה. הדופק במנוחה נמוך יותר ככל שהכושר האירובי גבוה יותר כיוון שהלב צריך לעבוד פחות כדי לספק את רמות החמצן הנדרשות לתפקוד מערכות הגוף.

חשוב להכיר את הדופק במנוחה, כמו גם את הדופק במאמץ, צילום: שאטרסטוק חשוב להכיר את הדופק במנוחה, כמו גם את הדופק במאמץ | צילום: שאטרסטוק חשוב להכיר את הדופק במנוחה, כמו גם את הדופק במאמץ, צילום: שאטרסטוק

מדידת דופק מקסימלי היא מורכבת יותר והדרך הבטוחה לבצע אותה היא על ידי בדיקת א.ק.ג במאמץ, תחת ביקורת רופא. ישנן דרכים להערכת דופק מקסימלי בעזרת נוסחאות, אך הן מתייחסות לממוצע באוכלוסייה ועלולות לסטות באחוזים גבוהים מאוד מהערך האמיתי. ערך הדופק המקסימלי תלוי בעיקר בגנטיקה ובעל שונות גבוהה מאדם לאדם, והוא המגביל אותנו בפעילות. ספורטאי שרוצה להכיר את התנהגות הדופק שלו ולהשתמש בו בצורה נכונה באימון, חייב לדעת מה הדופק המקסימלי האמיתי שלו. הדופק המקסימלי יורד עם הגיל, אך מחקרים מראים שאורח חיים ספורטיבי מאט את קצב הירידה. לסיכום, אל תשוו את עצמכם לאחרים, אלא הבינו מהם טווחי הדופק שלכם. בשלב הבא נבין מהם טווחי דופק שמתאימים לכל סוג אימון.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות