אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
באיחור של 3 שנים: הנפקת התעשייה האווירית תצא לדרך ב-2019 צילום: אלכס קולומויסקי, התעשיה האווירית

באיחור של 3 שנים: הנפקת התעשייה האווירית תצא לדרך ב-2019

בכירים בגופים הקשורים להנפקה סבורים כי ההנהלה, רשות החברות, משרד הביטחון והוועד בשלים למהלך, שיבוצע לפי הערכות בשתי פעימות

01.08.2018, 06:53 | אמיתי גזית ועמרי מילמן

הנפקת מניות של התעשייה האווירית (תע"א) קרובה מתמיד וצפויה לצאת לפועל כבר בשנה הקרובה, כך מעריכים בפני "כלכליסט" כמה בכירים בגופים שונים המעורבים בנושא.

קראו עוד בכלכליסט

המתווה המתגבש מבוסס על החלטת ממשלה מ־2014 שבמסגרתה אושרה תוכנית רב־שנתית להנפקות מניות מיעוט של כמה חברות ממשלתיות. רשות החברות קיימה כבר ישיבה אחת עם משרד הביטחון בסוגיה, אולם נראה כי הסיבה הבולטת לאופטימיות שלה שותפים גורמים רבים היא התחושה שכל השחקנים בפאזל שאמור להוביל את המהלך נכונים לבצע אותו, ובהם הנהלת החברה, רשות החברות, משרד הביטחון, המטה לביטחון לאומי, ויש הסבורים כי גם ועד העובדים נכון לשתף פעולה.

אחד הבכירים שעמם שוחח "כלכליסט" אמר כי "יש היום אנשים חיוביים בכל עמדות המפתח שעובדים בהרמוניה. גם שני השרים מעוניינים במהלך (שר האוצר ושר הביטחון — ע"מ וא"ג), הוועד לא ממש מתנגד, והמהלך גם לטובת החברה". עם זאת, הוא גם סייג מעט את דבריו וציין כי "היו בעבר דיונים רבים וזה לא קרה בסוף".

מימין: שר הביטחון אביגדור ליברמן ומנכ"ל תע"א הנכנס נמרוד שפר, צילום: אלכס קולומויסקי, התעשיה האווירית מימין: שר הביטחון אביגדור ליברמן ומנכ"ל תע"א הנכנס נמרוד שפר | צילום: אלכס קולומויסקי, התעשיה האווירית מימין: שר הביטחון אביגדור ליברמן ומנכ"ל תע"א הנכנס נמרוד שפר, צילום: אלכס קולומויסקי, התעשיה האווירית

לפי החלטת הממשלה שלאורה פועלים היום, ב־2015 המדינה תכננה לקדם את הפרטת תעש ודואר ישראל, והנפקת המניות של תע"א אמורה היתה לצאת לדרך ב־2016 אך טרם קודמה. העסקה למכירת תעש תושלם בקרוב, וגם המתווה למכירת 40% ממניות המדינה בדואר אושר על ידי הממשלה וייצא בקרוב לדרך. כך שכעת השולחן של רשות החברות פנוי לקידום הנפקת מניות של התעשייה האווירית.

באותה החלטה נקבע שכדי לשמור בידי המדינה גרעין שליטה, יונפקו עד 49% ממניות החברה ולפחות 25%. הערכה של גורמים במערכת הביטחון היא כי ההנפקה תבוצע בשתי פעימות וזאת מכיוון שעד סבב ההנפקה השני שווי החברה צפוי לעלות, וכתוצאה מכך גם המחיר שהמדינה תקבל ממכירת מניותיה.

המהלך מגלם בעיקר יתרונות לתעשייה האווירית, בין היתר מכיוון שהוא יאפשר לחברה לגייס כסף זול יותר מאשר באמצעות אג"ח שנושא ריבית ומכביד על החברה מבחינה מימונית. הכסף יאפשר לחברה לצמוח על ידי רכישת חברות אחרות שאליהן היא כבר פוזלת – בארץ ובארה"ב. מדובר במהלך חשוב מכיוון שנראה כי היא קרובה למיצוי היכולת שלה לצמוח באופן אורגני. בנוסף, החלטת הממשלה מ־2014 כללה גם כמה שינויים בחוק החברות הממשלתיות שיפחיתו את הרגולציה על החברה לאחר שתהפוך מחברה ממשלתית לציבורית. אחד הקשיים שממנו היא סובלת הוא העובדה שהיא מודרת מהחוק לעידוד השקעות הון. החוק מאפשר לחברות תעשייתיות לשלם מס מופחת וליהנות ממענקים.

ככל הידוע, עדיין לא התקיימו דיונים עם ועד העובדים, אך יש המסמנים זאת כאחת המשוכות להשלמת המהלך. מזכיר ארגון עובדי תע"א הוא יאיר כץ, בנו של שר הרווחה חיים כץ, שכיהן בעצמו במשך 20 שנה כמזכיר הארגון. המתווה הסופי להנפקת המניות יהיה חייב לקבל את אישור הממשלה, והתנגדות של חיים כץ עלולה לסכל את המהלך. סוגיה נוספת שהמתווה יצטרך לתת לה מענה היא שמירה על הפעילות הסודית של התעשייה האווירית. במקרה של הפרטת תעש מערכות, הוקמה חברה ממשלתית שאליה הועברה פעילות סודית, ותעש נמכרה לאלביט בלעדיה. המקרה של תע"א מורכב יותר מכיוון שהחברה נוגעת בתחומים מגוונים וסודותיה משולבים ברבים מהם.

מתע"א נמסר כי "הממשלה החליטה על הנפקת מניות מיעוט של תע"א כבר ב־2014, והחברה ערוכה לקיים כל החלטה שיקבלו בעלי המניות שלה בנושא זה. תע"א היא תאגיד מדווח לבורסה גם כיום, והמעבר מאיגרות חוב למניות יהיה פשוט ומהיר יחסית".

תגיות

14 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

12.
טוב לטייקונים
המדינה בפועל לא קיבלה *שקל* ממכירת תע"ש. ככה מפריטים? אם ככה, אז עדיף להשאיר את התעשייה האווירית בידי המדינה. החברה לא מרוויחה הרבה, אבל גם לא מפסידה. לפחות הידע יישאר בארץ, ולא יהיו פה טייקונים מתעשרים מעשרות שנות פעילות והשקעה. שמעתי שעובדי התעשייה האווירית אוהבים את החברה. ואללה, שיהיה להם לבריאות. עדיף אלפי אנשים מבסוטים מטייקון אחד סופר מבסוט.
גחלילית בלילה  |  01.08.18
לכל התגובות