הקברניט

מה יקרה למטוס שייכנס למשולש ברמודה?

בין פוארטו ריקו, ברמודה ופלורידה נמצא האזור המסתורי ביותר בעולם, בו נעלמים מטוסי קרב ומטוסי נוסעים מאז 1945. האם אכן נמצא שם משהו מיסטי, אילו הסברים טכניים יש לתופעה, מי מרוויח מהמיתוס הוותיק הזה ומה הקשר לחברות ביטוח?

10.08.2018, 07:44 | ניצן סדן

שלום, כאן הקברניט; כל טייס ומומחה סטטיסטיקה יספרו לכם שטיסה היא דבר בטוח בהרבה מנהיגה במכונית, ושאין מה לפחד מלטוס. ואולם, יש מקום אחד בעולם שגם טייסים מנוסים מצטמררים קצת כשנדרשים לטוס מעליו.

לטורי "הקברניט" הקודמים

לא, אין בו ארגוני טרור עם טילי נ"מ; אפילו אדמה אין שם: זהו אזור באוקיינוס האטלנטי שנתחם בברמודה בצפונו, פלורידה במערב ופוארטו ריקו במזרח - ונודע בכינוי "משולש השטן" כבר יותר מחמש מאות שנה.

משולש ברמודה - מה קורה שם בעצם? , צילום: שאטרסטוק משולש ברמודה - מה קורה שם בעצם? | צילום: שאטרסטוק משולש ברמודה - מה קורה שם בעצם? , צילום: שאטרסטוק

היום נדבר על משולש ברמודה, מנקודת מבט היסטורית, טכנולוגית וכלכלית. מדוע נעלמו בו כל כך הרבה מטוסים ללא הסבר? האם אפשר למצוא הסבר להיעלמויות - ומה הסיכוי שבאמת קורה שם משהו על טבעי?

בואו נתחיל בעובדות: כן, יש אזור באוקיינוס האטלנטי, 1.3 מיליון קמ"ר שטחו, בו אבדו יחסית הרבה ספינות ומטוסים בנסיבות שלא ברורות בכל המקרים. כן, היו תקריות בהן נמצאו שברי כלי שיט וכלי טיס אך לא נותר זכר לספנים ולטייסים. וכן, על אף שהשם "משולש ברמודה" ומיקומו התקבעו רק בעקבות פרסום מאמרים בשנות החמישים והשישים של המאה ה-20, היה ידוע האזור כמסוכן בצורה חריגה מזה עידן ועידנים.

מפת משולש ברמודה, צילום מסך: Google Maps מפת משולש ברמודה | צילום מסך: Google Maps מפת משולש ברמודה, צילום מסך: Google Maps

עתה, בואו נפרק אותן קצת: אגדת משולש ברמודה נולדה בשני שלבים - כשהראשון נשען על מעשיות של ימאים. עוד ב-1492, כתב שכריסטופר קולומבוס ביומנו שראה שם אורות מוזרים בלילה אחד, זמן קצר לפני שהגיע לאי גואדחאני. במאה ה-17 אבדו במשולש ספינות רבות, ובחלק מהמקרים דווחו סיפורים מוזרים; למשל, ב-1881 נתקל צוות האוניה אלן אוסטין בספינה נטושה. בהתאם לחוקי הים, עלו עליה ימאים כדי להשיט את הפרס בחזרה לנמל בניו יורק. ואולם, הספינה הנטושה נעלמה בדרך. לפי האגדה, היא הופיעה מחדש למחרת - אך ללא הימאים. באותן השנים ספינות היו הולכות לאיבוד או טובעות בסערה בערך פעם בשבוע, והתיבול המיסטי כנראה נועד לפלפל את סיפורי המלחים (ובדרך, להסיר אחריות מהחברות שהפעילו את הספינות).

אמאל אמאל'ה, ספינת רפאים! | צילום: שאטרסטוק אמאל

האגדה קיבלה רובד תעופתי ביולי 1945, כשמטוס סיור ימי מדגם מרטין מארינר נכנס למשולש ונעלם. החיפוש אחריו נמשך כעשרה ימים וכלל מטוסים וספינות, אשר לא מצאו לו זכר. לא תמיד נפלטים שברי מטוס מהים אל החוף; זה תלוי בזרמים, במיקום ההתרסקות, בחומרי המטוס ועוד. אבל אנשים מיד קישרו את היעלמות המארינר לאגדות הנושנות וזעקו "הנה, משולש השטן שואב עוד קורבן".

מטוס המארינר, צילום: Wikipedia מטוס המארינר | צילום: Wikipedia מטוס המארינר, צילום: Wikipedia

ואכן, היו לא מעט התרסקויות והיעלמויות באזור המשולש, 14 מהן ליתר דיוק. הבה נעבור על כמה מקרים בולטים וננתח את האלמנט העל טבעי בהם.

המקרה המפורסם ביותר, שהעלה את המשולש לכותרות בארצות הברית, אירע בדצמבר 1945; טיסת אימון של חמישה מפציצי טורפדו מדגם גראמן אוונג'ר המריאה לעבר המשולש ונעלמה בו בצהרי היום. למחרת, נשלחו מטוסי סיור לחפש אותם; אחד מהם, מארינר נוסף, הלך לאיבוד בעצמו.

מטוסי אוונג מטוסי אוונג'ר של חיל הים האמריקאי | צילום: Wikipedia מטוסי אוונג

חובבי הקונספירציות בימים ההם ובימינו אנו טענו שאין זה צירוף מקרים: איך יתכן שגם המטוס שהלך למצוא את האוונג'רים האבודים נעלם בדיוק באותו מקום? האם יש כאן כוח מיסטי נסתר? ובכן, לא; באוגוסט 1953 נעלם מול חופי חיפה מטוס מוסקיטו של חיל האוויר הישראלי. מטוס שנשלח לחפש אותו נעלם אף הוא; האם שמעתם פעם על "משולש חיפה"? האמינו לי, ביקרתי בעיר וטסתי בקרבתה; היא סבבה והכל, אבל לא הייתי קורא לה מיסטית.

אז איך נעלמו האוונג'רים האמריקאיים? היתה זו טיסת אימון בה צוות המטוס המוביל היה מנוסה, אך כל שאר הכלים היו מתלמדים. על אף ניסיונו, התברבר המוביל והלך לאיבוד בשלב מוקדם מאוד של התרגיל; הוא דיווח בקשר על תקלה במצפן שלו, וניסה להתמצא על בסיס מה שראה סביבו. הטייס קלט איים זעירים והניח שאלו איי פלורידה קיז, מה שגרם לו לסטות אף יותר מנתיבו. עם שעות הערב החל להיגמר הדלק לחמשת המטוסים, ומזג האוויר הפך סוער ובעייתי. הם פשוט נחתו נחיתות אונס ונעלמו בין הגלים. לאן נעלמו הטייסים? לא נעים לומר, אבל לתשובה יש כנראה עיניים שחורות, גוף אפור וסנפיר של כריש.

לא חייזרי במיוחד. כריש לבן גדול, צילום: שאטרסטוק לא חייזרי במיוחד. כריש לבן גדול | צילום: שאטרסטוק לא חייזרי במיוחד. כריש לבן גדול, צילום: שאטרסטוק

גם האוונג'ר, גם המוסקיטו וגם המארינר הומצאו בעידן של מכשור טיסה אנלוגי, פער עצום ביכולות חיזוי מזג האוויר, פער גדול בידע בנושא התנהגות זרמי אוויר ועוד. הם תופעלו בימים בהם לא היה ניטור מדויק של היסטוריית תחזוקה לכל אווירון, או בקרה קפדנית של איכות חלפים. מה סביר יותר, שהמטוסים הלכו לאיבוד וסבלו מכשלים טכניים - או שאיזה שער בין-ממדי בלע אותם?

מטוס המוסקיטו, צילום: Warfare History Network מטוס המוסקיטו | צילום: Warfare History Network מטוס המוסקיטו, צילום: Warfare History Network

נעבור הלאה: ב-1949 התרסק מפציץ B29 באיזור המסתורי; אנשי הצוות שלו נמצאו לאחר שלושה ימים לא-מסתוריים במיוחד. כשנשאלו על חוויותיהם במשולש השטן, סיפרו שהמים רטובים כמו בכל פינה אחרת באוקיינוס ושהמטוס גילה סימנים שעונים להגדרה של תקלה טכנית בלתי צפויה.

ביוני 1965 נעלם במשולש מטוס מטען מדגם C119, אשר הספיק לשדר קריאת מצוקה לפני שאבד עמו הקשר. היעלמותו היתה תעלומה - עד לחודש שלאחר מכן, בו נמצאו שבריו לחופי האי אקלינס. גם כאן, לפי הערכות, היתה זו תקלה.

מטוס C119, צילום: Wikipedia מטוס C119 | צילום: Wikipedia מטוס C119, צילום: Wikipedia

באפריל 2007 נעלם מטוס קל מדגם פייפר מאליבו באזור משולש השטן, לאחר שטס אל תוך ענני סערה, שהוגדרה כסופת-ברקים ברמה 5, כלומר סופה מסוכנת במיוחד. בפברואר 2017 טס מעל למשולש מטוס איירבוס A330 של חברת טורקיש איירליינס, ונאלץ לשנות את נתיבו בשל בעיות חשמליות. האם הן קרו בגלל קרבתו למשולש? לא. חשמל, כידוע, אינו על טבעי - ואותו ליקוי נבע מגנרטור שהתקלקל.

קל להבין למה חשבו לפני מאות שנים שיש שם משהו מיסטי: במקרים רבים אבדו ספינות בים ללא הסבר מוחלט, וכשהספינות הללו הפליגו דרך אותו אזור, סברו הימאים שמשהו בו מקולל. חברות הספנות, דרך אגב, מאוד נהנו מהאגדות הללו; לקוחות שביקשו להפליג בנתיבים סביב האזור הבעייתי נדרשו לשלם יותר משום שהדרך היתה ארוכה יותר - ואילו לקוחות שרצו להפליג דרכו נדרשו קיבלו בחשבון סעיף תוספת סיכון. בנוסף, אם ספינה אבדה במשולש ללא הסבר, יכלו חברות ביטוח לטעון שמדובר בפורס מז'ור ושהפוליסה שלהן, מה לעשות, לא מכסה משולשי-שטן.

סערה בים, ציור מהמאה ה-17, צילום: Wikipedia סערה בים, ציור מהמאה ה-17 | צילום: Wikipedia סערה בים, ציור מהמאה ה-17, צילום: Wikipedia

אבל מה התירוץ בימינו אנו - בהם איזור ברמודה-פלורידה-פוארטו ריקו גדוש בנתיבי שיט וטיס ולמעשה, אף אחד מהצפופים והעמוסים בעולם? לא מעט מהמדעים המדויקים שלנו נשענים על בחינה מחדש של חוקי הטבע, כדי שנוכל ללמוד יותר, לעשות יותר, להשיג יותר. ועד כה, לא הצליחו טובי מדענינו לזהות איזו פעילות לא-פיזיקלית באזור משולש ברמודה, למרות מחקרים שונים שנערכו במקום וכללו בין השאר, שימוש בלוויינים.

מטוס שהתרסק בסביבת המשולש. שום דבר מיסטי, רק תקלות וטעויות אנוש, צילום: שאטרסטוק מטוס שהתרסק בסביבת המשולש. שום דבר מיסטי, רק תקלות וטעויות אנוש | צילום: שאטרסטוק מטוס שהתרסק בסביבת המשולש. שום דבר מיסטי, רק תקלות וטעויות אנוש, צילום: שאטרסטוק

אני סבור שמיתוס משולש ברמודה שרד עד היום משום שמאוד קשה להודות בכך שהעולם פחות מופלא משחשבת שהוא; יש קסם בידיעה שמתחת לפני השטח פועלים כוחות מדהימים ומופלאים שטרם נחשפנו אליהם בצורה מלאה, שיש כוחות עליונים ואמת באגדות עתיקות.

אמונה היא דבר חזק מאוד, גם אם היא נוגעת למשהו שולי כמו משולש ברמודה; ברגע שאימצנו אחת או גדלנו לתוכה, היא תהפוך לחלק מאיך שאנו תופסים את העולם. ולכן, ישנם אנשים שסבורים שמשולש השטן הוא כזה - ושבין הגלים מסתתר לו איזה בסיס חייזרי, עיוות בזמן ובמרחב או איזה פלא-פלאים אחר. זו בסך הכל חתיכה רגילה של אוקיינוס, רק עם מוניטין רע וכנראה שמעולם לא היתה יותר מכך.
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



22 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה