אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קבוצת הקניונים מסכמת רבעון שני: האונליין הקפיא את הפדיונות של מליסרון צילום: אביב אברמוב

קבוצת הקניונים מסכמת רבעון שני: האונליין הקפיא את הפדיונות של מליסרון

הפדיונות בארבעה מתוך שמונת הקניונים המרכזיים של הקבוצה ירדו בסיכום המחצית הראשונה של השנה. עם זאת, הרווח התפעולי והתזרים לא נפגעו

01.08.2018, 20:36 | חזי שטרנליכט

האם אפקט עליאקספרס מגיע לקניונים בישראל? חברת מליסרוןשבשליטת ליאורה עופר פרסמה היום (ד') את התוצאות לרבעון השני שמהן עולה כי רשמה קיפאון בפדיון בקרב הלקוחות שלה. מנכ"ל החברה אבי לוי אמר ל"כלכליסט" כי "בסיכומו של דבר, אנחנו רואים שהפדיונות שנרשמו השנה ביחס לשנה שעברה הם ללא שינוי”.

קראו עוד בכלכליסט

 לדברי לוי, “היו תקופות בעבר שהתרגלנו לראות שהפדיונות בקניונים רק עולים - ועכשיו הם התמתנו. בין הדברים שהשפיעו (על הקיפאון בפדיונות - ח”ש) נמצאות המכירות באינטרנט, הגידול בנסיעות לחו"ל וגם חורף מאוד קשה שעבר עלינו. בעצם השנה לא היה חורף, אז לא היו מכירות של אופנת חורף".

הפגיעה בקניוני מליסרון במחצית הראשונה של השנה הורגשה בארבעה מתוך שמונת הקניונים המרכזיים שלה, שרשמו קיטון בפדיונות השוכרים. בקניון עופר רחובות נרשם הקיטון החד ביותר, 3.3%, בפדיון של השוכרים שהסתכם בכ־340 מיליון שקל ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. מאידך, הקניון שצמח בשיעור החד ביותר הוא בילו סנטר אאוטלט, שפדיונותיו צמחו ב־5.6% והסתכמו בכ־316 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה. קניון רמת אביב שמר על קיפאון - הפדיון מהשוכרים בקניון ירד ב־0.2% והסתכם בכ־493 מיליון שקל. בקניון הגדול בפתח תקווה נרשם קיטון של 1.5% בפדיון. בסך הכל ירדו פדיונות קניוני הקבוצה ב־2.2% בממוצע במחצית השנה, ואלה הסתכמו ב־3.97 מיליארד שקל.

איך משפיעים אמזון והקניות המקוונות על הקניונים?

“שיעור התפוסה בקניונים שלנו בין 99% ל־100%. בקריון השיעור הוא 99.1%, ברמת אביב הוא 99.7%, בגרנד חיפה 100%. גרנד באר שבע הוא הקניון היחיד ששיעור התפוסה בו עומד על פחות - 97.4%. מה המשמעות של המספרים האלה? שאולי יש מחסן או חנות אחת בודדת שהיו פנויים. זה מעיד על העוצמה של הקניונים שלנו ועל הביקוש”.

קניון עופר בבאר שבע, צילום: ישראל יוסף קניון עופר בבאר שבע | צילום: ישראל יוסף קניון עופר בבאר שבע, צילום: ישראל יוסף

רק בשבוע שעבר התמודד לוי עם סוג של משבר מול קמעונאיות האופנה, בהן קסטרו, שטענו בתקשורת כי מליסרון מסרבת לשפר את התנאים מולן, וכי הן יסגרו חנויות בקניוני עופר. אבל לוי לא מתרגש. “יש כאלה שמנסים לנהל איתנו את המו”מ דרך התקשורת. אני מעדיף שלא לנהל ככה את המו”מ”, הוא אומר.

המיזוג של קסטרו והודיס משפיע על הכוח של הקבוצה מולכם?

“קסטרו והודיס לקוחות מכובדים, ואנחנו בהחלט קשובים להם. הודיס פתחו אצלנו את אורבניקה בבילו סנטר לפני שנה, ועכשיו חתמנו איתם חוזה לפתיחה של אורבניקה בחוצות המפרץ. לקסטרו הגדלנו חנות דגל ברמת אביב. אנחנו מגדילים חנות שלהם בבילו. בהחלט יש לנו פעילות גדולה. זארה הגדילו חנות ופתחו בגרנד קניון חיפה. רנואר הגדילו חנות בפתח תקווה”.

בסיכום התוצאות העסקיות נראה כי הקיפאון המסוים בפדיון עדיין לא פוגע בביצועים העסקיים השוטפים של הקבוצה. גם אם הוא מעיד על תחילתה של מגמה מדאיגה מבחינת בעלי הקניונים של תחרות גוברת מול הקניות המקוונות וירידה במכירות האופנה הפיזית, מליסרון מצליחה להשתפר בשני הפרמטרים העסקיים המרכזיים והמהותיים בתחום הנדל"ן המניב - הרווח התפעולי נטו (NOI) ותזרים המזומנים מהפעילות השוטפת (FFO). ה־NOI מנכסים זהים של מליסרון גדל ברבעון השני בכ־2.1% ביחס לרבעון המקביל והסתכם בכ־290 מיליון שקל. גם אם מדובר בשיעור לא חד, עבור חברה דומיננטית בענף הקניונים עדיין מדובר בצמיחה. החברה רשמה גידול בתזרים המזומנים מהפעילות השוטפת (FFO) בשיעור של 12.2% בתקופה המדוברת וזה הסתכם בכ־175 מיליון שקל.

מימין: בעלת השליטה במליסרון ליאורה עופר ומנכ”ל הקבוצה אבי לוי, צילומים: אביב אברמוב, אוראל כהן מימין: בעלת השליטה במליסרון ליאורה עופר ומנכ”ל הקבוצה אבי לוי | צילומים: אביב אברמוב, אוראל כהן מימין: בעלת השליטה במליסרון ליאורה עופר ומנכ”ל הקבוצה אבי לוי, צילומים: אביב אברמוב, אוראל כהן

לפי לוי, הוצאות התחזוקה השוטפות של ענקית הקניונים לא השתנו מתחילת 2018 ביחס לקצב שרשמה החברה בשנה שעברה. "ב־2017 הסתכמו הוצאות ה־Capex (תחזוקה ושיפוצים - ח”ש) שלנו בהיקף של כ־40 מיליון שקל", ציין לוי. אפשר לגזור מכך שמדובר בקצב של 10 מיליון שקל בלבד ברבעון, שצפוי להישמר גם בשנת 2018. למליסרון 18 קניונים ברחבי הארץ ו־10 נכסי משרדים. השטח הכולל של הנכסים המניבים של הקבוצה נאמד ב־736.8 אלף מ"ר.

בשורה התחתונה רשמה החברה ירידה של 37.1% ברווח הנקי שהסתכם בכ־181 מיליון שקל, בעיקר בגלל שינויים בהיקפי השיערוכים בנכסיה שערכה בשתי התקופות. ברבעון השני אשתקד ביצעה החברה שיערוכים שהובילו לעליית ערך הנכסים שלה בהיקף של 286 מיליון שקל, ואילו השנה השיערוכים הובילו לעליית ערך הנדל"ן ב־126 מיליון שקל.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות