אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פייסבוק גובה תשלום על ווטסאפ לעסקים, תתחיל להציג פרסומות צילום: שאטרסטוק

פייסבוק גובה תשלום על ווטסאפ לעסקים, תתחיל להציג פרסומות

אפליקציית WhatsApp Bussines שהושקה אשתקד תתחיל לייצר הכנסות עבור הרשת החברתית: עסקים שירצו להעביר דרכה הודעות לקהל ישלמו בין 0.5 ל-9 סנט להודעה, ותתאפשר גם הצגת פרסומות בשורת הסטטוס של יישום הצ'ט הסטנדרטי

02.08.2018, 09:54 | עומר כביר
פייסבוק מתחילה לייצר הכנסות מווטסאפ: החברה תגבה מעסקים תשלום על שליחת הודעות למשתמשים ותציג פרסומות באזור ה-Status באפליקציית המסרים המידיים.

קראו עוד בכלכליסט

ווטסאפ, בה משתמשים מדי חודש 1.5 מיליארד איש, לא ייצרה עד עתה שום הכנסות בעבור פייסבוק. בשנה שעברה השיקה פייסבוק אפליקציית אנדרואיד חינמית, בשם WhatsApp Bussines, שנועדה לאפשר לעסקים לתקשר עם לקוחות באפליקציה. עתה משדרגת החברה את פעילות האפליקציה ומשלבת לראשונה מודלים עסקיים משמעותיים.

הגיע הזמן לעשות כסף. ווטסאפ, צילום: שאטרסטוק הגיע הזמן לעשות כסף. ווטסאפ | צילום: שאטרסטוק הגיע הזמן לעשות כסף. ווטסאפ, צילום: שאטרסטוק

מעתה, עסקים שישלחו הודעות למשתמשים שלא יצרו אתם קשר במשך 24 שעות או יותר יידרשו לשלם סכום של בין חצי סנט ל-9 סנט, בהתאם למדינה. המודל ברור ונועד לעודד שיחה בטווח הקצר, למשל קבלת תמיכה טכנית משירות כלשהו, אך מאפשר לפייסבוק לייצר הכנסות משירותים ממסרים כמו שליחת הודעות על מבצעים, שליחת עדכוני טיסהף או העברת מידע על משלוח חבילה. עסקים יוכלו לפנות רק למשתמשים שכבר דיברו אתם בעבר (כלומר, לא תופצצו בהודעות מכל מיני עסקים אלמוניים שאינכם מכירים), ולא ישלמו על מסרים שמשתמשים שלחו אליהם.

ההודעות בין משתמשים לעסקים, כמו כל ההודעות בווטסאפ, יהיו מוצפנות לחלוטין ורק הלקוח והעסק יוכלו לראות את תוכנן. עם זאת, הדבר לא ימנע מהעסקים לשמור את ההודעות כשהן לא מוצפנות ולהשתמש בהן ליצירת מאגרי מידע על לקוחות.

לדברי ווטסאפ, כ-100 חברות כבר מתנסות בשליחת מסרים ללקוחות באמצעות האפליקציה, בהן סינגפור איירליינס, חברת הסחר המקוון Wish ואובר שמאפשרת לנהגים במקסיקו, הודו וברזיל להשיב לשאלות לקוחות.

מלכודת ללקוחות

המודל הנוכחי הוא גם מעין מלכודת דבש: הוא מושך עסקים לפלטפורמה תוך הבטחה לניהול שיחה חינמית או זולה מאוד במגבלות מסוימות, מתוך מטרה להרגיל הן עסקים והן משתמשים לבצע פעילויות שונות בווטסאפ. בהמשך, אחרי שההרגלים כבר התבססו, תוכל פייסבוק לשנות את המודל ולהגביר את ההכנסות, למשל באמצעות קיצור חלון הזמן החינמי.

מקור רווח חדש לרשת החברתית, צילום: בלומברג מקור רווח חדש לרשת החברתית | צילום: בלומברג מקור רווח חדש לרשת החברתית, צילום: בלומברג

במקביל, עסקים עלולים לגלות ש-24 שעות אינן זמן מספק. למשל, במקרה של נפח הודעות גבוה או הודעות שנשלחות בסופי שבוע כאשר אין עובדים שיכולים להשיב. במקרה זה, ייאלצו העסקים לשלם כדי להשיב ללקוחות או לשכור עובדים כדי לטפל בנפח ההודעות הגבוה או להשיב בסופי שבוע.

בנוסף, בשנה הבאה תתחיל פייסבוק לשלב פרסומות בווטסאפ, אם כי לרווחתם של המשתמשים בשלב זה לא ישירות בחלון השיחה או ברשימת השיחות האחרונות. תחת זאת, יוצגו הפרסומת באזור ה-Status באפליקציה, המקבילה של ווטסאפ לסטוריז של סנאפצ'ט, שלדברי החברה מושך מדי יום 450 מיליון משתמשים. "נתקדם לאט ובזהירות ונספק יותר פרטים לפני שנציג פרסומות בסטאטוס", נמסר מהחברה ל-TechCrunch.

בטווח המיידי יותר, פייסבוק תאפשר לעסקים להציג פרסומות ברשת החברתית עצמה, שיקשרו ישר לערוץ השיחה של העסק בווטסאפ. סמנכ"ל התפעול של ווטסאפ, מאט אידמה, אמר לוול סטריט ג'ורנל, שהפרסומות נועדו ליידע משתמשים שהם יכולים לתקשר עם עסקים באפליקציה. "נכון לעכשיו", הוא הוסיף, "אין דרך לדעת אם אפשר להגיע לעסק בווטסאפ".

תגיות