אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
זאפ משדרת עסקים כרגיל: מפרסמת טיוטה שנייה לתשקיף צילום: רמי זרנגר

זאפ משדרת עסקים כרגיל: מפרסמת טיוטה שנייה לתשקיף

עתיד ההנפקה עומד בסימן שאלה בעקבות מחלוקת חריפה בנוגע לשווי המבוקש בין בעלת השליטה קרן אייפקס לבין הגופים המוסדיים - שרוצים לקצץ את השווי ב-45%; בטיוטה שפירסמה החברה עדיין לא מופיע השווי העדכני המבוקש

08.08.2018, 17:03 | חזי שטרנליכט
הנפקת אתר זאפ על ידי קרן אייפקס עדיין מתנהלת, כך לפחות מנסה לשדר ההנהלה.

קראו עוד בכלכליסט


החברה פירסמה היום (ד') טיוטה שנייה לתשקיף שעדיין אינה כוללת הערכת שווי עדכנית לזאפ, שנמצאת במחלוקת חריפה בין הגופים המוסדיים לחתמים ולבעלת השליטה קרן אייפקס.

לפי הערכות עדכניות של גורמים מוסדיים בשוק, השווי שאליו מנסים להתכנס הצדדים, לפחות מהצד של הגופים בשוק ההון שאמורים להשתתף ולקנות את מניות החברה, הוא לכיוון של 380 עד 400 מיליון שקל לאתר זאפ. אם יצליחו הצדדים להסכים באשר למספר החדש, הרי שמדובר בקיצוץ שמוערך בין 42% ל-45% מהשווי המקורי שתוכנן ערב ההנפקה.

בטיוטה מעדכנת החברה על מדיניות התגמול להנהלה ומוסיפה נתוני טראפיק באתרי הקבוצה. לנוכח הביקורת הציבורית על כך שהחברה לא דיווחה על המגמה בקרב הלקוחות שלה בשנים האחרונות, בטיוטה החדשה היא מעדכנת את קצב המגמה בנושא זה גם כן.

אילן צחי מנכ"ל זאפ, צילום: רמי זנגר אילן צחי מנכ"ל זאפ | צילום: רמי זנגר אילן צחי מנכ"ל זאפ, צילום: רמי זנגר

קרב כיפופי הידיים ב"זאפ" מתחמם המוסדיים מנסים לחתוך ב-50% את השווי אם מצרפים את החולשה הגורפת בשוק ההנפקות אל המספרים שרוצים בקרן אייפקס עבור אתר זאפ, מקבלים הנפקה שמתקשה להתקדם; אחד הגורמים המוסדיים טוען כי השווי שמבקשים המוסדיים לחברה ינוע בין 300 ל-400 מיליון שקל - לעומת השווי הראשוני שהיה 700 מיליון שקל חזי שטרנליכט, 6 תגובותלכתבה המלאה
נושא השווי שבו תונפק זאפ הפך לסלע מחלוקת חריף בין הגופים המוסדיים לקרן אייפקס המנוהלת על ידי זהבית כהן. בתחילת התהליך ציפו באייפקס לשווי של כ-700 מיליון שקל לאתר זאפ.

גורמים שונים הקשורים להליכי ההנפקה אמרו כי מדובר במספר דמיוני, ובהמשך הוצגה הערכה של חברת בטא פייננס שקבעה שהשווי הנכון לאתר זאפ נע בין 640 ל-650 מיליון שקל. אלא שהמוסדיים לוחצים לכיוון סכומים נמוכים הרבה יותר, שנעים בין 300 ל-400 מיליון שקל לאתר.

אמש (ג') דיווח כלכליסט כי עבודה פנימית של אנטרופי שהוזמנה על ידי החתמים שמובילים את הנפקת אתר זאפ, נקבה בהערכה נמוכה בהרבה מזו שהוצגה בעבודה של בטא פייננס לפני מספר שבועות. העבודה של אנטרופי, אף שהוגדרה ועדיין מוגדרת כטיוטה בלבד, דיברה על שווי כלכלי של 530 מיליון שקל לזאפ. שווי זה ככל הנראה לא תאם את הציפיות של מזמיני העבודה בחברות החיתום, והם החליטו מסיבותיהם שלהם לגנוז אותה ולא לאשר אותה לפי שעה. ייתכן מן הסתם שהיו להם השגות בהקשר למודל, אך פרטי העבודה טרם יצאו לציבור והיא נותרה כטיוטה בלבד.

על כל פנים, קרב כיפופי הידיים טרם הסתיים והשווי לזאפ ככל הנראה יצריך החלטה דרמטית של כהן באשר לחיתוך אפשרי, אם באייפקס יחליטו לקדם באופן סופי את ההנפקה.


אתמול (ג') התקיימה אחר הצהריים ישיבה בהובלת חברת החתמים שמובילה את ההנפקה, לאומי פרטנרס, שבסיומה הוחלט, לאחר התייעצות עם כלל הנציגים מטעם בעלי השליטה וההנהלה כי למרות המצב בשוק והמחלוקות העמוקות והדרמטיות בשווי המיוחס לחברה – בין הגופים המוסדיים לבעלי השליטה, הרוד-שואו והצגת החברה לשוק נמשכים

מספר הלקוחות יציב כבר שנתיים

פירסום הטיוטה החדשה לתשקיף הוא צעד שמעיד כי מבחינת קרן אייפקס יש כוונה לקיים שגרת עבודה, עד שיוחלט אחרת.

מדובר בטיוטה שנייה לציבור, שהיא טיוטה רביעית לתשקיף שמוגש לרשות ניירות ערך. בטיוטה החדשה עדכנו בזאפ את מדיניות התגמול של בכירי החברה. אשר ממנה עולה כי הסכם הייעוץ של קרן אייפקס, בעלת השליטה בזאפ, שמשלם לה דמי ייעוץ של 3,000 שקל בחודש, יהיה בתוקף לתקופה של חמש שנים. במדיניות התגמול שצורפה לתשקיף נקבעה תקרת שכר למנכ"ל החברה, צחי אילן, בהיקף כספי של 100 אלף שקל בחודש ולסמנכ"לים בהיקף של 65 אלף שקל בחודש.

כמו כן, מנכ"ל זאפ צחי אילן, שעלות שכרו הסתכמה בכ-1.7 מיליון שקל ב-2017 והורכבה משכר של 1.23 מיליון שקל ובונוס של 450 אלף שקל, יש זכאות לקבל בונוס שנתי בגובה של עד תשע משכורות חודשיות, אשר מתוכן שלוש משכורות ישולמו לפי דעת ועדת התגמול ודירקטוריון החברה. כמו כן, צחי יהיה זכאי להקצאה של אופציות, במידה והנפקת החברה תסתיים ומניותיה יתחילו להיסחר בבורסה, בשיעור השווה ל-1.5% מהון המניות של החברה. האופציות יבשילו ב-3 מנות בין השנים 2019 ל-2021.

מהטיוטה החדשה עולה כי לקבוצה 22.7 אלף לקוחות, כפי שעלה מנתונים שהוצגו בטיוטה הקודמת, אך המידע החדש מלמד שלא חל בשנתיים האחרונות שינוי מהותי במספר הלקוחות, מה שעשוי להצביע על שיעור תחלופה גבוה בקרב הלקוחות או מנגד קיפאון בקצב גיוסם. מהנתונים החדשים התקבלו גם נתוני גלישה וכמות כניסות לאתרי זאפ, שכוללים את מנוע השוואת המחירים כמו גם אתרים נוספים. ב-2017 נרשמו כ-200 מיליון כניסות, מול 193.9 ב-2016 ו-181.5 מיליון כניסות ב-2015.

תגיות