אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"הגוגל הסיני": באידו שנואה אבל שולטת ב-700 מיליון אזרחים צילום: Nikkei

"הגוגל הסיני": באידו שנואה אבל שולטת ב-700 מיליון אזרחים

באידו אמנם שולטת ללא עוררין בשוק מנועי החיפוש בסין, אך נחשבת לחברה לא אהובה המואשמת במסחור יתר וחוסר אתיקה. חוסר החיבה הזה עשוי לשחק לטובת גוגל, אם וכאשר תקבל אור ירוק מהממשל הסיני לחזור למדינה

11.08.2018, 19:00 | אופיר דור, בייג‘ינג

ב-12 באפריל 2016 מת וו דז‘ה שי בן ה-21 ממחוז שאאנשי במרכז סין מסוג נדיר של סרטן. לפני מותו פרסם הצעיר פוסט ארוך ברשת בו הוא מתאר את חיפושיו אחרי תרופה ומאשים את מנוע החיפוש הסיני באידו (Baidu) בכך שהפנה אותו לטיפול יקר ולא מוכח מדעית דרך מודעה ממומנת. פרשה זו שעוררה זעם רב בסין היתה עוד שלב באובדן האמון של רבים בציבור הסיני כלפי באידו, "הגוגל הסיני".

קראו עוד בכלכליסט

זו ממש לא היתה הפעם הראשונה שצצו תלונות כלפי החמדנות וחוסר האתיקה של באידו, השליטה הבלתי מעורערת בשוק החיפוש בסין. כמה חודשים לפני כן נחשף כי החברה מכרה את הניהול של פורומים רבים שלה בתחום הרפואי, המשמשים כקבוצת תמיכה לחולים, לחברות רפואיות שחלקן אפילו לא מורשות. חברות אלו השתמשו בפרומים לקידום עצמי. בעבר הותקפה באידו על המכירה הפומבית שהיא עורכת בין חברות כדי לקבוע מי תזכה במיקום גבוה יותר בתוצאות החיפוש של מילות מפתח, על שאינה מבחינה היטב בין מודעות בתשלום לתוצאות חיפוש אחרות ועל כך שהיא מציעה לחברות למחוק תמורת תשלום מידע שלילי מתוצאות החיפוש.

חוסר החיבה של הציבור הסיני כלפי באידו בא לידי ביטוי בצורה מוחצת ברשתות החברתיות במדינה בימים האחרונים, בתגובה לדיווחים על חזרה אפשרית של גוגל. בתחילת החודש נחשף כי גוגל עובדת על פיתוח גרסה מצונזרת למנוע החיפוש שלה כדי לקבל אור ירוק מהרשויות בסין לחזור לסין. דיווחים אלו התקבלו בשמחה על ידי הגולשים הסינים וסקר שנערך בוויבו (הטוויטר הסיני) הצביע על העדפה מוחצת של הגולשים לגוגל על פני באידו.

במטה באידו בבייג במטה באידו בבייג'ינג | צילום: בלומברג במטה באידו בבייג

חלק מהגולשים הביעו תקווה ליצירת תחרות אמיתית לבאידו, ששולטת היום במעל 90% מתחום החיפוש ברשת, כדי לגרום לה להשתפר. גולשים אחרים פשוט הביעו את חוסר אהבתם לבאידו. ”ביום שגוגל תגיע, אני מסירה את אפליקציית באידו“, כתבה גולשת אחת בוויבו.

גם שליש מהשוק הסיני זה לא רע

ביום שלישי האחרון הגיב מנכ“ל ויו“ר באידו, רובין לי, לפרסומים בדבר חזרה צפויה של גוגל לסין. במאמר שפרסם בחשבון הוויצ‘אט שלו הביע לי ביטחון כי באידו תוכל לגבור על גוגל, כפי שעשתה לדבריו בעבר. ”לחברות הטכנולוגיה הסיניות יש היום שפע ביטחון ויכולת“, כתב לי. ”אם גוגל תחליט לחזור לסין, יש לנו מספיק ביטחון להתמודד איתה שוב, ולנצח שוב“. לי טען כי התפיסה הנפוצה שבאידו הרוויחה בגדול מיציאת גוגל מהשוק אינה נכונה.

לי צודק במובן מסוים. בניגוד לדומיננטיות האדירה שלה בשאר מדינות העולם, גוגל לא הצליחה במיוחד בסין גם לפני שהחליטה לצאת מהשוק ב-2010 במחאה על התקפת האקינג שביצע לכאורה הממשל הסיני על חשבונות הג‘מייל של פעילי זכויות אדם. לפני שעזבה, נתח השוק של גוגל עמד על כשליש בלבד ויש מי שטוענים כי אם החברה היתה מצליחה באמת בסין, היא לא היתה ממהרת לנתק יחסים עם הממשלה הסינית.

יש לא מעט סיבות לאי ההצלחה של גוגל בסין. בתחילת הדרך למשל באידו משכה כמות גדולה של לקוחות אליה באמצעות הפעלת שירות לשיתוף מוזיקה בסגנון נאפסטר. השירות הזה אמנם עורר את זעמה של תעשיית המוזיקה העולמית כולל תביעות נגד באידו (שלא צלחו), אך הביא לפלטפורמה כמות גדולה של משתמשים.

בעוד גוגל דבקה באסטרטגיה העולמית שלה לפיה היא לא מפרסמת את מנוע החיפוש, באידו פרסמה את עצמה באופן אינטנסיבי תוך שהיא משחקת על הקלף של היותה סינית מקומית. בפרסומת אחת בטלוויזיה נראה קאובוי אמריקאי בעל סינית עילגת (המייצג את גוגל) מנסה להתמודד מול מאסטר סיני חד לשון (באידו). ”באידו מבינה טוב יותר סינית“, נכתב בסוף למי שלא הבין את המסר. גוגל היתה הבחירה של האוכלוסיה האינטלקטואלית בסין, זו שמשתמשת בחיפושים באנגלית, תחום שבו באידו חלשה במיוחד, בעוד רוב העם העדיף את באידו.

השקת Deep Voice של באידו השקת Deep Voice של באידו השקת Deep Voice של באידו

שמונה השנים בהם גוגל נעדרה מסין היו לכאורה הזדמנות עבור באידו לבצר את מעמדה בשוק, אך במהלך שנים אלו היא גם צברה לא מעט שונאים, מה שמספק לגוגל הזדמנות טובה יותר לחדור לשוק הסיני מאשר תהיה למשל לפייסבוק, שתצטרך להתמודד מול טנסנט, שמפעילה את אפליקציית הרשת החברתית והמסרים המידיים וויצ‘אט, האהובה יותר על המשתמשים. הסיכוי של גוגל טוב יותר גם משל אמזון, שלא מצליחה להתמודד מול עליבאבא הסינית ותופסת נתח זעום בשוק המסחר האלקטרוני הסיני. בסקר מותגים שביצעה חברת המחקר Reputation Institute בקרב צרכנים סינים ופורסם במאי האחרון, דורגה באידו הרחק במקום ה-125 מתוך 155 חברות. גוגל דורגה במקום הרביעי אף שאינה פועלת כאמור בסין כמעט.

חוסר החיבה לבאידו יצר בסין עקיפה של השימוש במנוע חיפוש לטובת אפליקציות יעודיות. בעוד במערב מי שרוצה לחפש מסעדה מעניינת יעשה זאת לרוב דרך גוגל, בסין הוא כנראה ילך לאפליקציה הייעודית של מיטואן, שמציגה את הקטלוג הנרחב והמקיף ביותר של מקומות בילוי בסין.

בנוסף, כיום תוכן רב מועלה בסין היישר לתוך אפליקציית וויצ‘אט של טנסנט וכמעט שאינו זמין דרך החיפוש בבאידו. אם גוגל תחזור לשוק הסיני בשותפות עם טנסנט, כמו שיש מי שמעריכים, הסיכוי שלה להצליח יעלה דרמטית. אבל אפילו נתח שוק של 30% בשוק האינטרנט הסיני הענק על 770 מיליון הגולשים שבו, תהיה כנראה תוצאה לא רעה בכלל עבור גוגל.

למנהיגות הסינית שיקולים משלה

 

הצרכנים הסינים אולי ירוויחו מחזרה של גוגל לשוק המקומי אבל עדיין ממש לא בטוח שהממשל הסיני יברך על כניסה כזו. לאחר חשיפת הכוונות של גוגל, פרסם עיתון המפלגה הקומוניסטית השולטת People’s Daily מאמר עמדה לפיו החברה מוזמנת לחזור לסין כל עוד תציית לכללים במדינה. אלא שעמדה זו נמחקה מהרשת מאוחר יותר מסיבה לא ברורה.

מנכ"ל ויו"ר באידו, רובין לי , צילום: איי פי מנכ"ל ויו"ר באידו, רובין לי | צילום: איי פי מנכ"ל ויו"ר באידו, רובין לי , צילום: איי פי

מאמר שהתפרסם השבוע באתר ”מרקו פולו“ השייך למכון פולסון באוניברסיטת שיקגו ניתח בצורה מעניינת את היתרונות והחסרונות שיש לחזרה של גוגל עבור הממשל הסיני. יתרונות אפשריים הם רווח ברמת יחסי הציבור והתדמית הסינית שיכול לתרום למשיכת יותר משקיעים אל המדינה. כניסה של גוגל תוכל לתרום גם ידע לחברות סיניות שיעבדו סביב ובמשותף עם הענקית האמריקאית.

מאידך המנהיגות הסינית ידועה כחובבת יציבות ושונאת סיכונים. בניגוד לתחזיות שנעשו בעבר, יציאת גוגל מסין לא פגעה בשוק האינטרנט הסיני שממשיך להתפתח היטב. לכן, כך נראה, אין שום צורך חיוני מבחינת הממשל הסיני להחזיר את הענקית מעמק הסיליקון.

הצנזורה על תוצאות החיפוש באינטרנט היא תהליך מתמשך שדורש שיתוף פעולה מתמיד בין החברות לבין הממשל. שיתוף הפעולה הזה עובד טוב עם באידו אבל חרק בעבר לא פעם עם גוגל. מבחינת המנהיגות הסינית גוגל השפילה אותם פעם אחת, כשאילצה אותם לחסום את השירות שלה, לאחר שהיא הפסיקה לצנזר במכוון את תוצאות החיפוש. בנסיבות אלו מדוע צריכים המנהיגים לקחת סיכון ולתת לה הזדמנות שנייה בעצם? לכל זה כמובן מתווספת מלחמת הסחר המחריפה שהופכת לדעת רבים את האפשרות שגוגל תקבל אור ירוק לחזור לסין בזמן הנוכחי לאפילו פחות סבירה.

תגיות