אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כך תוכלו לדעת מראש האם יהיו כיסי אוויר בטיסה שלכם צילום: שאטרסטוק

כך תוכלו לדעת מראש האם יהיו כיסי אוויר בטיסה שלכם

כיסי אוויר הם מערבולות שלעיתים קרובות אפשר לצפות מראש - ואף למצוא תחזיות שלהן ברשת ובחנויות האפליקציות. איך נוצרות המערבולות, כיצד מתמודדים איתן צוותי הטיסה ולמה אין סיבה לפחד מהן?

11.08.2018, 08:00 | ניצן סדן

אין כמעט נוסע שלא נתקל בכיסי אוויר: שלט חגורות הבטיחות יידלק, הדיילות יבקשו מכל הנוסעים לשבת ולקפל את המגשים - והמטוס יתחיל לקפץ; יש נוסעים שנהנים מזה, בעוד אחרים נתקפים בהלה. אבל אין סיבה לחשוש מאותם כיסי אוויר - ומי שרגיש במיוחד, יכול לברר מראש אם ייתקל בהם.

קראו עוד בכלכליסט

מהם בעצם כיסי אוויר?

מטוס נשאר באוויר הודות ללחץ האוויר שמתחת לכנפיו. בגלל צורתן, ישנו לחץ גבוה יותר מתחת לכנף מאשר מעליה, לחץ שנשמר ככל שהמטוס מתקדם. ואולם, לפעמים האוויר מתנהג קצת אחרת: מערכות מזג אוויר כמו סופות, זרמים חזקים, רוחות שנוצרות בסביבת הרים גבוהים ועוד.

"נוסעים נכבדים, אנא שבו במקומותיכם והדקו חגורות", צילום: שאטרסטוק "נוסעים נכבדים, אנא שבו במקומותיכם והדקו חגורות" | צילום: שאטרסטוק "נוסעים נכבדים, אנא שבו במקומותיכם והדקו חגורות", צילום: שאטרסטוק

במקרים אלה, הלחץ משתנה בצורה פתאומית למדי. התוצאה: המטוס נופל קצת, אל נקודה בה הלחץ גבוה יותר. גם המטוס יתפקד בהתאם - למשל, יעלה את דחף המנועים כדי לדחוק יותר אוויר ולפצות על הלחץ הנמוך. ומה קורה בתא הנוסעים? פשוט מאוד: קופצים קצת.

האם כיסי האוויר מסוכנים?

כיסי האוויר אינם מסוכנים למטוסי נוסעים גדולים. הם עוצבו כך שיעמדו בעומסים שגדולים ב-50% מהצפי האפשרי בטיסה, לרבות סופות למיניהן. משבי רוח חזקים יכולים להשפיע על יציבות המטוס, אך צוותי הטיסה יודעים להימנע ממערכות מזג אוויר מסוכנות. עוד על כך תוכלו לקרוא בטור זה.

איך נמנעים מכיסי אוויר?

כיום ישנם מכ"מי עננים מתקדמים ומודלים מתעדכנים לחיזוי מזג אוויר, שמהווים שיקול מהותי בתכנון נתיבי טיסה. כל חברת תעופה מגישה לאישור נתיבים, בהם מינימום מערבולות וכיסי אוויר אפשריים.

מפת זרמי אוויר של אזור ישראל, צילום: turbulenceforecast מפת זרמי אוויר של אזור ישראל | צילום: turbulenceforecast מפת זרמי אוויר של אזור ישראל, צילום: turbulenceforecast

בעונות הרלוונטיות, תתבצע הטיסה מעל לעננים וסביב מערכות סערה כענני CB גדולים. מזג האוויר עדיין יכול להיות בלתי צפוי, אך לשם כך קיים ניטור מתמשך של סערות בנתיבי הטיסה. צוותי האוויר יכולים לראות אותן ולקבל חיוויים במכ"מ, ולשנות את הנתיב בהתאם. ישנם מקרים בהם כיסי האוויר אינם מזוהים מראש, אך מדובר לרוב בהפרשי לחצים קטנים - משהו שלא מציב סכנה מהותית למטוס. צוותי האוויר גם מתקשרים ביניהם, ומעדכנים על כיסי אוויר חריגים, כדי להבטיח מינימום אי-נוחות לנוסעים.  

איך תדעו אם יהיו כיסי אוויר בטיסה שלכם?

בהתחשב בכך שרבים מכיסי האוויר תלויים במצב מזג האוויר, העונה והטופוגרפיה, ניתן לזהות מראש אזורים ונתיבים בהם יהיו מערבולות שיורגשו בתא הנוסעים.

אתר Turbulence Report אוסף דיווחי טייסים ומצליב אותם עם מפות סינופטיות כדי לחזות ולהציג כיסי אוויר.

מפת דיווחי כיסי אוויר, צילום: turbulenceforecast מפת דיווחי כיסי אוויר | צילום: turbulenceforecast מפת דיווחי כיסי אוויר, צילום: turbulenceforecast

עמוד זה מנטר דיווחי מערבולות ומציג אותן על מפה, אך מתמקד באזורי ארצות הברית וסביבותיה ומערב אירופה בלבד. מי שרוצה לקבל מידע מפורט על הנתיב הספציפי שלו ולא רק על היעד או האזור, יוכל לקבל תחזית אישית - אך זה עולה כסף: Turbulence Report מציע את המידע הזה ב-20 עד 30 דולר לתחזית. אפליקציית Sky Guru מציגה גם היא נתוני חיזוי כלליים בלבד, ודורשת כסף בשביל להציג תחזית כיסי אוויר מפורטת ועשירה.

ואם לא מתחשק לי לשלם?

עדיין אפשר לברר, זה פשוט קצת פחות נוח; באתר זה תמצאו אוסף של מפות סינופטיות שמציגות איזורי מערבולות פוטנציאליים, ומתעדכנות בתדירות יומיומית. המפות הללו קצת מבלבלות, אך עדיין מראות היכן צפויות מערכות מזג אוויר שיכולות להגדיל את הסיכוי לכיסי אוויר.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



10 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

10.
אין כזה דבר: מערבולות בים!!!
זה שם "עממי" בעברית ל-rip currents שהם זרמים כמעט ישרים אל החוף ומן החוף. מי שנלכד בזרם מן החוף נסחף החוצה ועלול להגיע לאפיסת כוחות ולטבוע. הדרך לצאת מזה היא לשחות במקביל לחוף, לעיתים רק מטרים ספורים, ולצאת מהזרם. הזרמים האלה אינם מערבולתיים. מערבולת היא זרם סבובי כמו בהוריקן, טורנדו או בתוך עננים. מערבולות אויר -עלעול- שכיחות גם בנגב. בים יש water spouts אבל הם נדירים ואינם גורמי סיכון משמעותיים.
לטייס הותיק 1  |  15.08.18
8.
איזה מגיבים טרחנים, אמאל'ה. כל הכבוד לכם שאתם טייסים. קבלו ממני חולצה מתנה.
הכתבה מיועדת לפשוטי עם, הדיוטות כמוני, ולא לטייסים מוכשרים, מוצלחים ומושלמים שכמוכם. פשוטי עם כמוני מכירים "כיסי אויר" ולכן הכתבה מנוסחת בצורה זו. סליחה שפגענו באינטלגינציה שלכם. אני פונה לכתבי כלכליסט לא לעצבן יותר את הטייסים הרגישים, ולכתוב רק דברים שעברו את אישורם.
שפוי  |  11.08.18
לכל התגובות