אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"אפילו בסין שומרים יותר על בטיחות העובד"

"אפילו בסין שומרים יותר על בטיחות העובד"

הקבלנים הישראלים מעריצים את הבנייה בסין

16.08.2018, 09:18 | אופיר דור

בביקור בנמל התעופה החדש התלוויתי למשלחת קבלנים שארגנה התאחדות בוני הארץ. הקבלנים, שהגיעו ללמוד את סודות הבנייה הסינית שמתרחבת בעולם, מתייחסים אל המדינה המארחת בשילוב של תחושת עליונות מקצועית, ומולה הערצה עצומה לסדר, לארגון ולכוח האדם האינסופי.

אף שנראה כי יש עוד הרבה עבודה עד להשלמת נמל התעופה, הקבלנים הישראלים לא מפקפקים ביכולתם של הסינים לעמוד בדדליין. כשאני מנסה להזכיר שישנם פרויקטים סיניים שהסתבכו - למשל הגשר הימי בין הונג־קונג, מקאו וסין שפתיחתו נדחתה לאחרונה שוב, ומתעכבת כבר יותר משנתיים - הם לא משתכנעים. "כאן תמיד יכולים להביא עוד עשרת אלפים פועלים כדי לעמוד בזמנים, ומי שלא עומד ביעד יורידו לו את הראש", מסביר אחד בהחלטיות. התפיסה המאוד לא מדויקת הזאת של סין מתחזקת אצלם כשיאנג מספר שתושבי הכפרים ששכנו במקום ונעקרו כדי לפנות מקום לנמל התעופה קיבלו פיצויים. "ככה צריך, אחרת אי אפשר אי אפשר להתקדם לשום מקום", מסביר קבלן אחר.

דווקא ההתלהבות של יאנג מהטכנולוגיה לא משכנעת את הישראלים. התחושה המרכזית בקרב הקבלנים היא שבכל הנוגע לציוד ולשיטות, הסינים מפגרים אחרי ישראל בדור. "לא גילינו פה טכנולוגיות ושיטות שאנחנו לא מכירים, ההבדל הוא רק במספר העובדים", מסכם נשיא ההתאחדות רוני בריק. "כשיש לך הרבה עובדים אתה יכול להקפיד על בטיחות, סדר וניקיון באתר, לדאוג שלא לפגוע בסביבה וליצור זיהום אוויר. בסין אתה רואה פועלים צפופים זה לצד זה, עובדים בשלוש משמרות, 24 שעות. בישראל אין פועלים, שכר העבודה יקר, אתה לא עובד בשבת, ויום שישי קצר מאוד".

עניין הבטיחות נהפך למוקד למבוכה כשאחד הקבלנים שואל את יאנג, בישירות ישראלית, כמה הרוגים נרשמו עד כה בפרויקט. כמה ימים לפני הביקור שלנו דווח כי הרשויות הסיניות הקשיחו את התנאים להצבת פועלי בניין סינים באתרי בנייה בישראל, לאחר עוד תאונה שבה נהרג פועל סיני באתר של סולל בונה בירושלים.

המתורגמן הישראלי מאדים. בסין שאלות כאלה הן טאבו ונחשבות לפגיעה עמוקה בכבוד המארח. קהל הקבלנים מסביב אמנם לוחץ על המתורגמן לשאול את השאלה, אבל בסינית יוצא לו משהו אחר, יותר בסגנון של "איך אתם שומרים על בטיחות באתר". יאנג מחייך ומסביר שכל העובדים מחויבים לחבוש קסדה ולחגור רצועות ביטחון כשעובדים בגובה.

האכיפה של כללים דומים בישראל, מודים הקבלנים הישראלים, אינה יציבה. "הסינים משתמשים בטכניקות להגנה על בטיחות העובד שעדיין לא מוכרות בארץ", מאשר דוד נמרודי, מנכ"ל חברת הבנייה שיתופית, "כמו שזירת רשתות ביטחון בתוך מסגרות פלדה כדי להגן על העובד מנפילה מגובה".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות