אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
גט חולמת על הנפקה ב־2019 אבל קודם שתעבור לרווחיות צילום: Gett

ניתוח כלכליסט

גט חולמת על הנפקה ב־2019 אבל קודם שתעבור לרווחיות

שווייה של החברה הישראלית הוערך בסוף השבוע ב־1.4 מיליארד דולר, ירידה של 10% לעומת הרבעון הראשון. מנהלי החברה מהרהרים כבר בהנפקה בלונדון או בניו יורק, אבל הדבר תלוי בהגעה לרווחיות תפעולית בכל השווקים שבהם היא פועלת

19.08.2018, 07:02 | מאיר אורבך

הערכת השווי של 1.4 מיליארד דולר לחברת גט ברבעון השני של 2018, שאותה סיפקה בסוף השבוע חברת Nafta השבדית, מלמדת על ירידה של 10% בשווי החברה לעומת הרבעון הראשון של השנה. עם זאת, בגט לא ממהרים להתרגש מנתון זה, שכן לפי הערכה הירידה נגזרה בעיקר משווי מוגזם שאותו רשמה נפטא ברבעון הראשון ופחות קשור למצבה העסקי של גט.

קראו עוד בכלכליסט

מנהלי גט מתמקדים כעת בחתירה לרווחיות תפעולית בכל השווקים של החברה ברבעון הראשון של 2019, לאחר שכיום היא כבר קרובה למדי לרווחיות כזו. ההגעה לרווחיות אינה פשוטה ודורשת מהחברה להיות זהירה מאוד בעיקר בהוצאותיה, ולכן ככל הנראה החברה לא צפויה לבצע הגדלה משמעותית של כוח האדם שלה בשנה הקרובה, למעט גידול טבעי על פי צורכי החברה ומילוי מקום של עובדים שיעזבו.

בלונדון יהיה יותר נוח

 

כיום מונה החברה יותר מ־1,700 עובדים, מרביתם בישראל וברוסיה והשאר בארה”ב ואנגליה, מספר שרק לשם שימורו דורש מהחברה הוצאה משמעותית בכל שנה של עשרות רבות של מיליוני דולרים. לצד השמירה הקפדנית על הוצאותיה, החברה נדרשת להגדיל גם את הרווחיות שלה מהנסיעות ולשם כך היא חייבת להגדיל את הפעילות העסקית שלה שרווחית בצורה משמעותית מזו של הנסיעות הפרטיות.

הצלחתה של גט להגיע לרווחיות תפעולית בכל השווקים יכולה להיות הזרז של הפעילות המשמעותית הבאה של החברה והיא הנפקה. אמנם בכירי החברה לא מדברים על כך בפה מלא, אבל ככל הנראה המוצא הטוב ביותר של החברה כיום הוא הפיכתה לישות ציבורית שאינה תלויה עוד בגיוסי כספים מבעלי המניות שלה. בפני החברה עומדות שתי אופציות: הנפקה בלונדון או הנפקה בניו יורק. השנייה יוקרתית יותר וכנראה מביאה ערך גבוה יותר אבל סבוכה הרבה יותר ודורשת רגולציה כבדה. לפיכך הנפקה בלונדון לחברה שמחזיקה פעילות ענפה באירופה היא אפשרות ריאלית יותר.

Nafta השבדית מחזיקה בקרן ההון סיכון ווסטוק נפטא שהשקיעה בחברת גט. השווי שסיפקה לגט נגזר מאחזקה של 5.56% שהוערכה ב־55.5 מיליון דולר. ווסטוק היא אחת מבעלי המניות הקטנים בגט כשעיקר האחזקות בחברה הן של פולקסווגן, שהשקיעה בחברה 300 מיליון דולר ב־2016, אקסס של לן בלווטניק, ברינג ווסטוק ומייסדי החברה. בחודש האחרון גייסה החברה הישראלית 80 מיליון דולר נוספים, גיוס שבו השתתפו משקיעי העבר של החברה בראשות גט. סכום זה על פי הערכות צפוי לגדול בתקופה הקרובה ב־10 מיליון דולר נוספים.

מנכ"ל גט בישראל מארק און ומייסד החברה דייב וייסר, צילומים: אוראל כהן, Dan Taylor מנכ"ל גט בישראל מארק און ומייסד החברה דייב וייסר | צילומים: אוראל כהן, Dan Taylor מנכ"ל גט בישראל מארק און ומייסד החברה דייב וייסר, צילומים: אוראל כהן, Dan Taylor

לפי הדו"חות של נפטא השוודית לרבעון השני של השנה גט ייצרה הכנסות של כמיליארד דולר בשנה האחרונה. גט גם מבצעת כמאה מיליון נסיעות בשנה. על פי הדו"חות מחצית מההכנסות מגיעות מהפעילות בניו יורק ובלונדון, והמחצית השנייה מרוסיה ומישראל.

גט החליטה שהיא מתמקדת בארבעה שווקים מרכזיים אלה ולא ממהרת להקים נציגויות בעשרות ערים בעולם. בישראל גט מציגה דומיננטיות מוחלטת אך השוק הישראלי אינו משמעותי לחברה מבחינת הכנסות. ההחלטה שלא להיכנס לשווקים נוספים היתה גם תוצאה של ההסכם שחתמה החברה עם פולקסווגן, שעד כה הכניס לחברה הישראלית בעיקר 300 מיליון דולר ומעט מאוד ערך אסטרטגי ובלם אותה מכניסה לשווקים אחרים. עם זאת, זו גם לא תהיה הפתעה גדולה אם פולקסווגן תגיש בשנה או בשנתיים הקרובות הצעת רכש לחברה הישראלית. רכישה כזו יכולה להתרחש רק אם פולקסווגן תחליט להסתער על תחום הרכב השיתופי.

אנגליה היא אחד השווקים המרכזיים של החברה כשהפעילות בלונדון היא המשמעותית ביותר עבורה. שם מתמודדת החברה עם תחרות עזה מצד חברת מיי טקסי שנמצאת בבעלות דיימלר.

ברוסיה התחרות גם היא קשה ביותר ושם מתמודדת החברה מול יאנדקס שפועלת בשיתוף פעולה עם חברת אובר. למרות זאת הפעילות ברוסיה היא עדיין חלק מאוד משמעותי בהכנסות של גט. אם מביאים בחשבון שהשוק הישראלי קטן, הרי שחלקה של רוסיה משמעותי ביותר.

הקלף המנצח

 

המאבקים הקשים של גט היום מתנהלים בשטח העיר ניו יורק. גט התחילה את דרכה בניו יורק תחת המותג שלה ונתקלה בקשיי חדירה אמיתיים לשוק למרות השקעה בפרסום וקידום המותג. התחרות מול אובר וליפט היתה קשה מדי ולחברה הישראלית לא היה יתרון ממשי על פני שתיהן. ב־2017 החליטה גט שהדרך הטובה ביותר להיכנס לשוק הצפוף אך החשוב ביותר לעולם ההסעות הוא דרך הרכישה של חברת ג'ונו שהוקמה על ידי מקימי וויבר בראשות טלמון מרקו. כיום פועלת גט בניו יורק תחת המותג של ג'ונו. על פי נתוני Nafta, נכון להיום יותר ממחצית מהנהגים הפעילים בניו יורק עובדים עם ג'ונו – 45 אלף מתוך 80 אלף. על פי הדיווח של החברה השוודית לג'ונו יש השפעה חיובית על הרווחים של גט והיא צפויה להיות בעלת רווח תפעולי בשנה הבאה.

לצד התחרות העזה שעמה עם מתמודדת, לגט יש קלף מנצח שאותו היא מטפחת וזו הפעילות מול הלקוחות העסקיים שלה. גם בדו"חות של החברה השוודית היא מציינת את הפעילות העסקית כאחת החוזקות של החברה עם כ־12 אלף לקוחות תאגידיים בכל העולם. Nafta מציינת בדו"חותיה שתחום זה אינו רק רווחי יותר אלא בעל פוטנציאל הזינוק המשמעותי ביותר מבחינת החברה. יתרון נוסף של גט על פני חברות אחרות הוא העובדה שהיא עובדת רק עם נהגים בעלי רישיון ובכך מקלה על עצמה את ההתנהלות מול הרגולטורים השונים בניו יורק ובאנגליה.  

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות