אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ורבורג פינקוס בדרך להכנסת שותפים ישראליים ללאומי קארד צילום: בלומברג

בלעדי לכלכליסט

ורבורג פינקוס בדרך להכנסת שותפים ישראליים ללאומי קארד

בעלת הבית החדשה בחברת כרטיסי האשראי מנהלת משא ומתן עם מנורה, הראל, הפניקס ומיטב דש לגיבוש קבוצה של 4-2 גופים שתרכוש 20% מלאומי קארד. המגעים המתקדמים ביותר מתקיימים עם מנורה והראל. המטרה: השגת מימון זול ללאומי קארד מהמוסדיים

22.08.2018, 06:55 | גולן חזני

קרן ההשקעות האמריקאית ורבורג פינקוס שרוכשת את חברת כרטיסי האשראי לאומי קארד מבנק לאומימצרפת שותפים ישראליים לעסקה. ל”כלכליסט” נודע כי הקרן מנהלת בימים אלו מגעים עם חברות הביטוח ובתי ההשקעות הגדולים כדי לגבש קבוצה של 2—4 גופים שירכשו 20% ממניות לאומי קארד במסגרת העסקה שבה הקרן רוכשת את מלוא הבעלות על החברה. בקרב חברות הביטוח ישנו ביקוש ער להצטרף לעסקה, משום שהן מאמינות ביכולת של ורבורג פינקוס להשביח את לאומי קארד.

המגעים, שנמצאים בשלבים מתקדמים וצפויים להסתיים בתוך ימים עד שבועות בודדים, מתנהלים בעיקר מול חברות הביטוח מנורה והראל, אך ישנם מגעים גם עם חברות הביטוח הפניקס, כלל ביטוח ומגדל, ובתי ההשקעות פסגות ומיטב דש. האפשרות הריאלית ביותר היא שכל אחד מהגופים השותפים יחזיק ב־4.99% מלאומי קארד, כך שאף אחד מהם לא יחזיק ביותר מ־5% ויהפוך לבעל עניין — סטטוס שמחייב קבלת היתר אחזקה משלל רגולטורים ובראשם הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל. משום כך, ורברוג פינקוס מעדיפה שתתגבש קבוצה שבה חברים לפחות ארבעה גופים. עם זאת, ישנה אפשרות שבסופו של דבר רק שני גופים יצטרפו לוורבורג פינקוס.

קראו עוד בכלכליסט

להראל ישנו יתרון מסוים על פני יתר הגופים משום שהיא העניקה לוורבורג פינקוס מימון לרכישת לאומי קארד בהיקף של 850 מיליון שקל. לפי ההערכות, העמדת המימון לא אמורה למנוע רגולטורית מהראל להחזיק בנתח מלאומי קארד, אך ייתכן כי החברה תזדקק בכל זאת לאישור של רשות שוק ההון לשם כך.

חלק מחברות הביטוח, כמו הפניקס ומגדל, החלו להעמיד אשראי צרכני ללקוחות שלהן ולהתחרות בחברות כרטיסי האשראי, מה שעשוי להפחית את המוטיבציה שלהן להצטרף לעסקה.

הרציונל: מימון זול

 

מבחינת ורבורג פינקוס, הרציונל שעומד מאחורי העסקה פשוט: מדובר במהלך שאמור להקל על לאומי קארד להשיג מימון לפעילות האשראי העתידית שלה.

בדומה למצב בחברת כרטיסי האשראי ישראכרט שעוד נשלטת בידי בנק הפועלים, תחת בעלותו של בנק לאומי ללאומי קארד היה קל להשיג תנאי מימון זולים מלאומי לצורך פעילות ההלוואות הצרכניות שלה. אך מכיוון שלאומי חדל להיות בעל השליטה בחברת כרטיסי האשראי, לאומי קארד תצטרך למצוא מקורות מימון אחרים — מהגופים המוסדיים או מהבנקים. בכל מקרה, עלות המימון הזו תהיה גבוהה יותר.

אם הגופים המוסדיים ירכשו 20% מלאומי קארד, סביר להניח שהם יעמידו את המימון הנדרש ללאומי קארד ובתמחור אטרקטיבי.

משום כך, סביר להניח שבמסגרת המגעים ורבורג פינקוס תסגור עם הגופים המוסדיים שיצטרפו לבסוף לקבוצה את התנאים שבהם הם יעמידו מימון ללאומי קארד.

יתרון נוסף שעשויה ורבורג פינקוס להשיג מצירוף הגופים המוסדיים הוא גישה למאגר המידע של חברות הביטוח על אודות לקוחותיהן, שיוכל לסייע בבניית דירוג האשראי ותמחור הסיכונים בעד העמדת הלוואות באמצעות לאומי קארד.

לאומי לא הורשה להישאר

 

העסקה למכירת לאומי קארד לוורברוג פינקוס נחתמה בסוף יולי, לאחר שקרן ההשקעות האמריקאית גברה במכרז על חברת התקשורת הישראלת פרטנר ועל קרן ההשקעות האמריקאית סנטרברידג’.

לפי ההסכם, קרן ההשקעות האמריקאית תרכוש את מלוא הבעלות על חברת כרטיסי האשראי מידי בנק לאומי שמחזיק ב־80% מהחברה ומידי קבוצת עזריאלי שמחזיקה ב־20% מהחברה תמורת 2.5 מיליארד שקל — סכום גבוה ב־20% מההון העצמי של לאומי קארד ושיותאם לגובה הדיבידנד שתחלק לאומי קארד (500—700 מיליון שקל) בטרם תעבור לידי ורבורג פינקוס. בנק לאומי עשוי לקבל בתוך שש שנים מיום השלמת העסקה 273 מיליון שקל נוספים במידה שתוצאות לאומי קארד ישתפרו והחברה תעמוד ביעדים שנקבעו בהסכם. השלמת העסקה צפויה להתרחש בתוך חצי שנה מיום החתימה, כלומר בסביבות פברואר 2019.

טים גייטנר, נשיא ורבורג פינקוס, צילום: בלומברג טים גייטנר, נשיא ורבורג פינקוס | צילום: בלומברג טים גייטנר, נשיא ורבורג פינקוס, צילום: בלומברג

במסגרת ההסכם העניקה ורברוג פינקוס אופציה לזרוע ההשקעות של לאומי - לאומי פרטנרס - לרכוש בחזרה 20% מלאומי קארד, אבל המפקחת על הבנקים חדוה בר לא אישרה ללאומי לחזור ולהחזיק בחברת כרטיסי האשראי והאופציה ירדה מהפרק. למעשה, זהו הנתח שכעת ורבורג פינקוס מציעה לגופים המוסדיים.

בנק לאומי נאלץ למכור את השליטה בלאומי קארד לפי הוראת החוק להגברת התחרות בבנקים שנחקק בינואר 2017. החוק קבע כי על שני הבנקים הגדולים - לאומי והפועלים - להיפרד מחברות כרטיסי האשראי שבבעלותם - לאומי קארד וישראכרט בהתאמה. החוק התיר לבנק דיסקונט להמשיך לשלוט בחברת כרטיסי האשראי כאל, וההיתר הזה ייבחו שוב בהמשך.

החוק מבוסס על מסקנות הוועדה להגברת התחרות במערכת הבנקאית שבראשה עמד הממונה על הגבלים עסקיים לשעבר דרור שטרום. המסקנות הסופיות הוצגו ביוני 2016.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות