אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מחקר של הרווארד: "התחרות של קמעונאיות מול אמזון משפיעה על האינפלציה" צילום: בלומברג

מחקר של הרווארד: "התחרות של קמעונאיות מול אמזון משפיעה על האינפלציה"

מחקר שהוצג בכנס הנגידים: אחידות מחירים בין אזורים גיאוגרפיים ועלייה בקצב שינויי המחירים הן מגמות המשקפות את ניסיונן של הקמעונאיות בארה"ב לשרוד מול הענקית המקוונת. עורך המחקר: "המחירים מוגנים היום פחות מפני עלייה במכסים או שינויים במחירי נפט"

26.08.2018, 21:41 | שירות כלכליסט

התעצמות התחרות בין הקמעונאיות המקוונות הובילה לעלייה בקצב שינויי המחירים כמו גם להתגברות הסבירות כי המחירים יהיו דומים באזורים גיאוגרפיים שונים - כך על פי מחקר של בית הספר למנהל עסקים בהרווארד, שתוצאותיו הוצגו בכנס הנגידים בג'קסון הול, וויומינג, אתמול.

קראו עוד בכלכליסט

מבצע המחקר, אלברטו קוואלו, ביקש לבדוק את ההשפעה של עידן אמזון על מגמות תמחור. זאת על רקע הסברה שהעלו כמה וכמה קובעי מדיניות בפד, כי יכולתן של חברות כמו אמזון לשמור על מחירים נמוכים אחראית לרמות הנמוכות יחסית של האינפלציה בארה"ב בשנים האחרונות.

על פי ממצאיו של קוואלו, שצוטטו ב"וול סטריט ג'ורנל", מחירים קמעונאיים עשויים להיות עתה רגישים יותר לזעזועים שייגרמו בשל השתת מכסים או שינויים במחירי נפט.

לדבריו, השינויים הללו במגמות התמחור, שמשקפים את התגמשות הקמעונאים, עשויים להישמר לטווח הארוך ולהשפיע על מגמות אינפלציוניות. זאת משום שהם משקפים גם תגובה מהירה יותר לשינויים כמו מחירי דלק, תנודות בשערי חליפין או כל כוח אחר שמשפיע על עלויות ועשוי לשחק תפקיד בתמחור.

מרכז משלוחים של אמזון, צילום: איי פי מרכז משלוחים של אמזון | צילום: איי פי מרכז משלוחים של אמזון, צילום: איי פי

על פי קוואלו, התדירות של השינויים בתמחור בקרב קמעונאים שמפעילים חנויות פיזיות וחנויות מקוונות התגברה במהלך העשור האחרון. פרק הזמן הממוצע של שינויי מחירים, להוציא הנחות זמניות ומבצעי מכירות, ירד מ־6.5 חודשים בשנים 2008־2010 ל־3.7 חודשים בשנים 2014־2017. העלייה בתדירות שינויי המחירים בולטת במיוחד במגזרים שבהם יש נוכחות חזקה יותר לקמעונאיות מקוונות, כמו מכשירי אלקטרוניקה ומוצרים לבית.

במחקרו בדק קוואלו גם כיצד מספר קמעונאיות גדולות - אמזון, וולמארט, בסט ביי וסייפוויי - מתמחרות באזורים גיאוגרפיים שונים. משום שאמזון היא במהותה קמעונאית מקוונת, המחירים שלה הם האחידים ביותר. אבל הוא גילה כי המידה שבה קמעונאיות אחרות, שהן בבסיסן מסורתיות, שומרות על תמחור אחיד היא גבוהה כמו זו של אמזון. התחום היחיד שבו המחירים משתנים בין אזורים גיאוגרפיים הוא מזון ומשקאות. "השקיפות של הרשת מגבילה את היכולת של קמעונאיות מסורתיות להפלות בתמחור באזורים שונים", כותב קוואלו.

 , צילום: בלומברג צילום: בלומברג  , צילום: בלומברג

המשמעות עבור קובעי מדיניות, כולל נגידי בנקים שעוקבים אחרי מגמות של עליית האינפלציה, היא שקמעונאים שמבצעים עדכוני מחירים במהירות, וצפויים יותר לאחידות במחירים באזורים גיאוגרפיים שונים, יגיבו גם מהר יותר לזעזועים, כמו מכסי יבוא גבוהים יותר או שינויים במחירי נפט.

"התוצאות הללו מלמדות כי מחירים קמעונאיים מוגנים פחות לעומת העבר מפני סוג כזה של זעזועים כלליים", סיכם קוואלו.

ציוצים שמחים מדי

אמזון שתלה בטוויטר עובדי מחסן מרוצים

לעובדי אמזון מותר לגשת לשירותים מתי שמתחשק להם ולשתות מים במהלך העבודה. הם גם נהנים מתאורה טובה ולא זקוקים לתלושי מזון כדי לגמור את החודש. או כך לפחות עדכנו בשבועיים האחרונים "השגרירים" של אמזון, עובדי מחסנים שיצאו להגנת ענקית הקמעונאות בסדרת ציוצים בטוויטר, אחרי שהחברה ספגה גינויים על התעמרות בעובדים.

אלא ש־16 חשבונות הטוויטר שמהם זרמו התשבוחות מעוררים חשד, על כך דיווח "הגרדיאן". הם זהים כמעט במראה ובסגנון, המצייצים מזוהים בשם פרטי וכולם עליזים ורהוטים. הגרדיאן פנה לחצי תריסר מהחשבונות הפעילים יותר, אך לא קיבל תגובה. דובר מטעם אמזון הסביר כי מדובר בעובדים אמיתיים, אך סירב לומר אם קיבלו תשלום עבור דברי ההגנה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות