אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
LiveU הישראלית משתלטת מרחוק על הרכב האוטונומי

LiveU הישראלית משתלטת מרחוק על הרכב האוטונומי

החברה שמספקת לערוצי חדשות טכנולוגיות לשידור חי במובייל החלה לשלב את יכולותיה גם ברכב עצמוני. מערכת השידור מתחברת לשש מצלמות המכונית, מקבלת נתונים מהנסיעה ומסוגלת להשתלט עליה

28.08.2018, 09:44 | מאיר אורבך

איזו חברת טכנולוגיה לא היתה רוצה דריסת רגל בשוק הרכב האוטונומי? ל-LiveU הישראלית זה קרה אפילו בלי להתכוון. החברה, שמספקת לערוצי חדשות טכנולוגיות לשידור חי באמצעות מכשירי מובייל, קיבלה בשנה האחרונה פנייה מחברות רכב להשמיש את הטכנולוגיה שלה למערכות שליטה מרחוק במכוניות.

קראו עוד בכלכליסט

LiveU, שהוקמה בכפר סבא לפני 11 שנה, הפכה לגוף המוביל בתחום של שידורים חיים דרך הסלולר לצד שידורי הלוויין. ב-2017 למשל שודרו באמצעות מערכות החברה 1.7 מיליון שעות שידור חי, ועם לקוחותיה נמנות ענקיות תקשורת כגון BBC, CNN, פוקס ניוז, סקיי ניוז, AP ,ESPN ופייסבוק. “אנחנו מספקים יכולות של שידור חי בכל מצב, אם בתנועה ואם על גבי מכוניות”, סיפר המנכ”ל, שמוליק וסרמן. “בקליפורניה, שהיא אחת החלוצות בתחום הרכב האוטונומי, עברה תקנה מחייבת שלפיה רכב שהוא אוטונומי לחלוטין חייב שיהיה לו מנגנון שליטה מרחוק. המנגנון הזה חייב לכלול יכולת להשתלט על ההגה בכל רגע ואפשרות לראות את הדרך. על רקע זאת קיבלנו פנייה ממספר חברות שם לבחון אפשרות להשתלב במערכות השליטה על המכוניות”.

שמוליק וסרמן, מנכ"ל החברה שמוליק וסרמן, מנכ"ל החברה שמוליק וסרמן, מנכ"ל החברה

לדבריו, בשנה האחרונה החברה פיתחה מערכת שמתחברת לכל שש המצלמות של הרכב האוטונומי בנפרד, ובמקביל מפעילה ערוץ דאטה שמתחבר לרכב ומאפשר נגישות להגה או לכל אלמנט ברכב. “כבר ביצענו ניסוי ראשון של המערכת שלנו בקליפורניה על רכב אוטונומי, כשברגע שהיה צורך השתלטנו עליו מרחוק. המערכת שלנו נמצאת בשלבי פיתוח מתקדמים, ובתוך שנה מהיום יהיה רכב אוטונומי שיכלול את המערכות שלנו", אמר וסרמן.

וסרמן לא מציין את שמות החברות או הלקוחות שפנו אליו, אבל ניתן להעריך ללא הגזמה יתרה שכל יצרן רכב שנכנס לתחום הרכב האוטונומי וירצה להגיע לדרגה 5, כלומר לנהיגה אוטונומית מלאה, אפילו ללא נהג, יהיה חייב מערכת כזו, בין שתהיה תקנה שתכפה זאת ובין שהיא תידרש כאמצעי זהירות.

דיליי סביר

"תחום הרכב האוטונומי שונה מאוד מהעברת חדשות. אם בתחום של חדשות אנחנו יכולים להרשות לעצמנו שנייה של דיליי (עיכוב בהעברת השידור החי), בתחום הרכב זה עניין של חיים ומוות, והצלחנו באמצעות פיתוח שלנו להוריד את הדיליי למאה אלפיות השנייה, הנחשב לסביר בעולם הרכב”, הסביר וסרמן. “את שש מצלמות המכונית אנחנו מעבירים בשישה ערוצי וידאו”.

לדבריו, תחום הרכב האוטונומי הוא “מנוע צמיחה אחד מיני רבים שאנחנו בונים לשנים הקרובות. אנחנו מרגישים שבתחום החדשות אנחנו במגמת צמיחה וגידול מהיר ועברנו את שלב הסטארט-אפ. בשנה הקרובה נרשום הכנסות של כ-75 מיליון דולר, שגדלות בכל חמש השנים האחרונות בכ-25% וכולן משידורי חדשות. בתוך שנתיים אני מעריך נגיע ל־100 מיליון דולר, כשהרווח הנקי שלנו הוא 20% בכל שנה. “אין רשת עולמית או מקומית שלא משתמשת במערכות שלנו. בישראל כיום מרבית ערוצי הטלוויזיה כמעט שלא משתמשים בשידורי לוויין, ומרבית השידורים החיים מועברים על גבי המערכות שלנו".

הכסף הגדול נמצא בשידורי הספורט, צילום: איי.פי הכסף הגדול נמצא בשידורי הספורט | צילום: איי.פי הכסף הגדול נמצא בשידורי הספורט, צילום: איי.פי

מרבית רשתות החדשות עוברות לשדר באמצעות המערכות של LiveU מטעמים ברורים של חיסכון. עלות שידור בלוויין היא לפחות פי חמישה גבוהה יותר מעלות שידור בסלולר. כמו כן המערכות של החברה מאפשרות גמישות מוחלטת, כלומר אין צורך בניידת שידור. כל מה שנדרש הוא תיק גב לא גדול במיוחד ומצלמה. אות הווידאו שמגיע מהמצלמה מוזן לתוך מערכת השידור של LiveU, שם הוא נדחס ומקודד, לאחר מכן מועבר דרך כל ערוצי הסלולר אל האינטרנט, ומשם לשרת שנמצא בחדר השידור של הערוץ המשדר. על השרת משוחזרת התמונה המקורית, וכך ניתן להעביר את הווידאו לטלוויזיה, לאינטרנט או לטלפונים סלולריים.

מימון מפעילות שוטפת

החברה, שנוסדה ב-2007 על ידי וסרמן, אביחי כהן ורוני אוחיון, מעסיקה כיום כ-230 עובדים, מרביתם בכפר סבא. לחברה יש גם מרכז גדול בניו ג'רזי המשמש לפעילות בצפון אמריקה. עד כה גייסה החברה 50 מיליון דולר בלבד, סכום נמוך מאוד במונחים של חברות הטכנולוגיה היום. המשקיעות המובילות בחברה הן קרנות הון הסיכון הישראליות ויולה ופיטנגו וקרנות הון הסיכון האמריקאיות קינן פרטנרס ולייטספיד. וסרמן ציין שהפעם האחרונה שהחברה גייסה כסף היתה ב-2012. "אין לנו צורך היום לגייס כסף, אנחנו רווחיים ומייצרים כסף לשורה התחתונה. את כל היוזמות החדשות אנחנו מצליחים לממן מהפעילות השוטפת. אם נרצה לעשות פעילות חורגת, כמו רכישה של חברות, אז אולי נגייס עוד כסף", אמר.

יציבות החברה בשוק החדשות הביאה אותה בשנים האחרונות לחפש מנועי צמיחה חדשים, והיא מצאה אותם בדמות שידורי ספורט, תחום הדיגיטל ובניית ענן. “התחום הראשון שאליו הבנו שאנחנו חייבים להיכנס הוא תחום שידורי הספורט. תחום השידורים החיים בספורט היה עד לפני כמה שנים סגור עבורנו מבחינה טכנולוגית ומבחינת הדרישות של הגופים שמשדרים ספורט. אבל עבדנו קשה מאוד על היכולות שלנו בתחום, וכיום יש לנו עשרה פרויקטים שונים, ובהם מירוצי אופניים ושידורי כדורגל של הליגה השנייה באוסטריה. אנחנו מאמינים שיש לנו עוד הרבה לאן להתרחב בתחום הזה, בעיקר לכל המקומות שבהם עדיין אין זכויות שידור לגופי ענק".

אחד מתחומי הצמיחה המסקרנים והכנראה מבטיחים של החברה הוא תחום הדיגיטל. גולת הכותרת של תהליך הכניסה לתחום היא ההסכם שחתמה עם פייסבוק, שמתכוונת להשקיע הרבה בתחום השידורים החיים. במסגרת שיתוף הפעולה בין השתיים מפיקה פייסבוק תוכני וידאו לפלטפורמת השידור החי שלה בעזרת יחידות הקצה של LiveU. פייסבוק מספקת גם לחברות המדיה שעמן היא עובדת, למשל MTV ו-BuzzFeed, את יחידות הקצה של LiveU.

תחום נוסף שהחברה מטפחת היא תחום הענן: "אנו שוקדים על בניית ענן גדול, שיאפשר שיתוף של תכנים בין גופי מדיה שונים. הענן הזה יישב על אמזון, אבל יהיה כולו שלנו ויאפשר לגוף שצילם אירוע מסוים להעבירו בקלות רבה לגוף שידור אחר במהירות ובכך להרוויח עליו כסף", אמר המנכ"ל.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות