אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נשיא אסוס: "כדי לשמור על חדשנות, צריך לדעת לשים את הביזנס בצד" צילום: ניצן סדן

בלעדי לכלכליסט

נשיא אסוס: "כדי לשמור על חדשנות, צריך לדעת לשים את הביזנס בצד"

בנג'מין יה, נשיא ענקית המחשוב הטייוואנית לאירופה, אפריקה והמזה"ת, הוא מממציאי הנטבוק, הלפטופ ההיברידי וחידושי חומרה נוספים. בראיון ל"כלכליסט" סיפר על חשיבות שוק הגיימינג, מקומה של בינה מלאכותית בלפטופ ועוד. לדבריו, הברקת המחשוב הבאה תוכל לצמוח מישראל, בה שוקלת החברה להשקיע

02.09.2018, 08:56 | ניצן סדן
אסוס הטייוואנית היא מיצרניות המחשבים הגדולות והמשפיעות בעולם, שאוהבת לערוך ניסויים משונים במכשירים - למשל, היא שהמציאה את הנטבוק, המחשב הקטן והמוזל של תחילת העשור; את הפדפון - סמארטפון שמתפקד כמוח נשלף למחשב לוח; והיתה מהראשונות להשיק מחשבים היברידיים, מחשבי גיימינג ייעודיים ולרומם את הספורט האלקטרוני. החידוש הבא, לדברי בנג'מין יה, נשיא אסוס לאירופה, אפריקה והמזה"ת, יכול להגיע מישראל: "יש כאן סטארט-אפים מדהימים ואנו לומדים את האקוסיסטם בימים אלה - ושוקלים שיתופי פעולה, השקעות ורכישות בישראל", סיפר ל"כלכליסט".

קראו עוד בכלכליסט

יה הגיע לארץ בין השאר, למטרה זו, ולא בכדי; אסוס פעילה הן בשוק המחשבים והן בשוק הסמארטפונים - ואלו שתי קטגוריות שנמצאות ברוויה, שלא לומר סטגנציה. ללא חידושים מהותיים, תתקשה החברה לשמור על צמיחה.

בנג בנג'מין יה בביקורו בישראל | צילום: ניצן סדן בנג

יה עובד באסוס שנים רבות; למעשה, היה חלק מקבוצות החשיבה שהניבו את הנטבוק, הפדפון וחידושים אחרים בעשור האחרון. "שליש מהחברה שלנו היא מהנדסים, לרבות הבכירים והמנהלים", אמר, "כך שסיעורי המוחין אצלנו מתחילים תמיד באפיקים יצירתיים; כדי להיות חדשני, צריך לדעת להניח את הכובע של הביזנס בצד. התרבות העסקית שלנו נשענת על הקשבה למהנדס ולמעצב, הרבה לפני שאיש השיווק או המכירות נכנס לתמונה".

זה לא פתח לבעיות? אתם חברת ענק, לא מייקרים.

"לא, הלך הרוח הזה הוכיח את עצמו: רצינו לבנות מוצרים מגניבים, שיתפסו את הצרכן ובהרבה מקרים הצלחנו. כשהמשתמש רואה שאתה חדשני ומפתיע ולא רק משכפל טרנדים קיימים, הוא מגיע אליך גם כשיש לו הרבה אלטרנטיבות".

המשתמש הקטן הוא הלחם והחמאה של אסוס: מבין יצרניות המחשוב הגדולות, היא היחידה שמתמקדת בצרכן הפרטי ולא מחזיקה פעילות גדולה של מחשבים לעסקים. לעומתה, לנובו, HP ו-Dell חייבות עשרות אחוזים מהכנסותיהן לסקטור העסקי. אסוס פלירטטה עם התאגידים עם סדרת המחשבים Pro, אך זו מהווה שבריר מעסקיה - וכלל אינה זמינה בשווקים רבים, ביניהם ישראל. גורמים בשוק האלקטרוניקה הישראלי מסרו ל"כלכליסט" שנתח השוק של החברה מוערך ב-35-37% במכירות המחשבים למשתמשים פרטיים, מה שמציב אותה בראש הטבלה בקטגוריה זו.

יה סיפר שהמדיניות של אסוס מאפשרת לה להתמקד בנישות מחשוב צרכניות, שחלקן הפכו ברבות הימים למנוע צמיחה מסיבי. "למשל, אנחנו אוהבים גיימרים. זה קהל דעתן, פעיל וביקורתי - אך גם מפרגן".

ומה לגבי הכנסות מגיימינג?

"אנחנו צומחים יפה, בזכות קטגוריית הגיימינג ROG. בימים אלה אפשר לראות חברות משחקים שמרימות ליגות ותחרויות, כמו Epic Games שהבטיחה פרסים של מיליוני דולרים בתחרויות פורטנייט. אנחנו מארגנים תחרויות בעצמנו במדינות רבות, ונותנים חסויות לתחרויות אחרות. כך קשרנו עצמנו ל-eSport שיווקית ומותגית. אבל גם המוצרים שלנו משתתפים בטרנד הגיימינג העולה - כך שההשקעה בגיימרים משתלמת". אסוס רשמה כמה הישגים בתחום, עם השקת הזפירוס 501, לפטופ הגיימינג החזק והקל מסוגו בשנה שעברה. מהר מאוד יישרו המתחרות קו, וכיום ישנם מחשבי גיימרים ששוקלים אף פחות ממנו.

מחשב הזפירוס 501, צילום: ניצן סדן מחשב הזפירוס 501 | צילום: ניצן סדן מחשב הזפירוס 501, צילום: ניצן סדן

איך ייראה הלפטופ בעתיד? כמו אחיו הגדול של הסמארטפון

לראיית יה, עולם המובייל נותן אותותיו גם על עולם המחשוב. "תמיד ניסינו לבנות מכשירים קטנים וקלים יותר. השנה עלתה דרישה חדשה מהצרכן - מסך עם שוליים דקים, כמו של סמארטפון. אנשים רוצים שהמכשירים שלהם יהיו דומים, כדי להעניק תחושת חדשנות, מודרנה. ולכן, שוק המחשבים נעתר לבקשה. ראה, כל הלפטופים החדשים הם עם מסגרת מסך דקיקה".

לטענתו, זה רק צעד אחד; בעתיד הקרוב נוכל לראות מחשבים עם יכולות כחיבור מתמיד לאינטרנט, שילוב חיישנים שונים ועוד. אסוס כבר החלה לבחון שילובים שונים, ובתערוכת קומפיוטקס האחרונה אף הציגה לפטופ שמשטח העכבר שלו הוא מסך מגע בגודל 4 אינץ', באיכות צבע שלא נופלת משל סמארטפון ממוצע. בתערוכת IFA שנערכת בימים אלה הציגה החברה מחשבים נוספים בתצורה זו, ובעלי מסגרת מסך דקיקה ביותר, בדומה לטלפונים.

מחשב הזנבוק פרו 14, עם משטח עכבר שהוא מסך, צילום: ASUS מחשב הזנבוק פרו 14, עם משטח עכבר שהוא מסך | צילום: ASUS מחשב הזנבוק פרו 14, עם משטח עכבר שהוא מסך, צילום: ASUS

ומה עם בינה מלאכותית? זו מילת הבאז בכל השקת סמארטפון בימינו. מדוע טרם הגיעה למחשבים?

"כלי בינה מלאכותית יוכלו לספק למשתמש התאמה אישית טובה יותר, ניצול חכם של הסוללה, קביעת זמני עדכון תוכנה ולסייע בעיבוד תמונות ושמירת קבצים", אמר.לראייתו, כלי בינה מלאכותית עדיין מהווים פיצ'ר נלווה ולא כל משתמש מפעיל אותם או מודע ליתרונותיהם - אך יגיעו לשימוש נחשב במחשבים כשיבשילו, ויהפכו לדרישה מצד הלקוחות. "אסוס, כמו יצרניות אחרות, עובדת על זה. ישנם כמה טרנדים חזקים ששוק המחשבים עדיין לומד אותם ומפתח דרכים להשתלב בהם בצורה הנכונה. למשל רכב מקוון ואוטונומי".

הברקות העבר של אסוס. מימין: הטרנספורמר ההיברידי, הנטבוק ומתחתם הפדפון, בו משמש סלולרי כ"מוח" לטאבלט, צילום: ASUS הברקות העבר של אסוס. מימין: הטרנספורמר ההיברידי, הנטבוק ומתחתם הפדפון, בו משמש סלולרי כ"מוח" לטאבלט | צילום: ASUS הברקות העבר של אסוס. מימין: הטרנספורמר ההיברידי, הנטבוק ומתחתם הפדפון, בו משמש סלולרי כ"מוח" לטאבלט, צילום: ASUS

מה יש לחברת לפטופים לחפש במכונית אוטונומית?

"המעבר למכונית ללא נהג תפנה למשתמש הרבה זמן לעבודה, לבידור, למה שרק ירצה. ולנו יש טכנולוגיות תצוגה, אודיו, ממשק וחומרה מתאימה כדי לאפשר לו את זה. יש לנו צוות מיוחד שמתמקד במשימה הזו".

יה לא חשף את תוכניותיה של החברה, אך הזכיר שכחלק ממאמציה להציג יתרונות לצרכן, פיתחה אסוס מעבדי אודיו משלה וטכנולוגיות רמקולים, מסכים בעלי קצב רענון תצוגה מהיר ביותר ועוד רכיבים שיוכלו להפוך את המכונית לתחנת מולטימדיה עשירה. יתכן שדווקא תחום האוטומוטיב בישראל, בו פעילים לא מעט סטארט-אפים, הוא שיזכה לעניין והשקעות מצד החברה.

שוק המובייל הישראלי לא ישתנה בקרוב

בכירים בתחום ייבוא המכשירים מסרו ל"כלכליסט" ששוק הסמארטפונים הישראלי הפך לבעייתי מאוד בשנים האחרונות, בצורה שהופכת חדירה של מותגים חדשים לבלתי משתלמת; סמסונג ואפל שולטות בקטגוריית הפרימיום ואילו שיאומי - בקטגוריית המכשירים המוזלים. נתח השוק שביניהן הוא קטן מאוד, שכן ישראלים רצים לקנות או את "הכי טוב" או את "הכי זול".

לדברי יה, זו הסיבה שסמארטפוני אסוס החדשים לא מגיעים לארץ. בעבר נמכרו כאן סדרות מוזלות, אך ייבואן נפסק. בשווקים אחרים דווקא מצליחה אסוס לתפוס נתח מורגש מעוגת המובייל. יה סירב לחשוף מספרים, אך סיפר שהחברה מרחיבה את מערכי הייצור שלה באינדונזיה וברזיל כדי לענות על הביקוש העולמי.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות