אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הוצאות השכר זינקו, והרכבת עברה להפסד של 9 מיליון שקל ברבעון צילום: שאול גולן

הוצאות השכר זינקו, והרכבת עברה להפסד של 9 מיליון שקל ברבעון

זאת לעומת רווח נקי שלל 21.7 מיליון שקל ברבעון השני אשתקד. מספר הנסיעות עלה ב-6% והגיע ל-16.7 מיליון ברבעון. מינואר - הרכבת לא תוכל לאכוף ימי עבודה בשבת, גם אם העובד אינו דתי

01.09.2018, 16:43 | ליאור גוטמן

רכבת ישראל סיימה את הרבעון השני של 2018 בהפסד של כ-9.2 מיליון שקל. כך עולה מדו"חות החברה שפורסמו בחמישי האחרון. מדובר בצניחה לעומת הרבעון המקביל אשתקד, אותו סיימה החברה ברווח נקי של כ-21.7 מיליון שקל.

קראו עוד בכלכליסט

עיון בנתוני החברה מעלה שסך הכנסות החברה לרבעון המדווח הסתכמו בכ-635 מיליון שקל, מתוכם כ-187 מיליון שקל מהסעת נוסעים והשאר דמי הפעלה וסובסידיות ממשלתיות או פעילות אחרת (הובלת מטענים, שכירות). ברכבת טוענים שמספר הנסיעות עלה בכ-6% והגיע לכ-16.7 מיליון ברבעון השני של 2018, ומנגד מבשרים שההכנסות מהובלת המטענים קטנו בכ-4.5%.

למזלה הרע של הרכבת, עלות המכירות, העבודות והשירותים ברבעון השני זינקו בכ-11% מכ-542 מיליון שקל ברבעון השני של 2017 לכ-602 מיליון שקל ברבעון המדווח. ברכבת מייחסים את העלייה שם לגידול בהוצאות השכר שמקורם בקליטת עובדים כמו גם עדכון שכר המינימום, הן של עובדי הרכבת והן של שירותי אבטחה ושמירה שנשכרו לאור פתיחת מתחמים חדשים. עוד מציינים ברכבת זינוק בעלות הדלק, הוצאות ניקיון ותפעול ואבטחה.

תחנת רכבת ארלוזורוב, ת"א, צילום: שאול גולן תחנת רכבת ארלוזורוב, ת"א | צילום: שאול גולן תחנת רכבת ארלוזורוב, ת"א, צילום: שאול גולן

אולם לא רק העובדים זכו לתוספות שכר: הוצאות ההנהלה והכלליות של הרכבת הסתכמו בכ-41 מיליון שקל, זאת לעומת כ-31 מיליון שקל בלבד ברבעון המקביל אשתקד, עלייה של יותר מ-32%. גם כאן מחדדים ברכבת ש"מגידול בהוצאות השכר בסך של כ-5 מיליון שקל בעקבות גידול במצבת העובדים ועדכון שכר המינימום", כאשר "יתר הגידול נובע מעלויות מטה של מבנה ההנהלה אשר החל לפעול במהלך דצמבר 2017". נתונים אלו מובילים לתוצאה שהרכבת סיימה את הרבעון השני של 2018 בהפסד תפעולי של כ-10.4 מיליון שקל, צניחה לעומת רווח תפעולי של כ-24 מיליון שקל ברבעון השני של 2017. הוצאות המימון נותרו ללא שינוי מהרבעון מקביל אשתקד (1 מיליון שקל).

לרכבת ישראל פערים בהון החוזר בהיקף של כ-76 מיליון שקל, שאותם היא מכסה באמצעות קבלת הלוואה מהמדינה בסכום זהה. עוד עולה מהדו"חות שתזרימי המזומנים ששימשו לפעילות שוטפת בתקופת הדוח הסתכמו בכ-19 מיליון שקל, זאת בהשוואה לכ-13 מיליון שקל ברבעון השני של 2017, כאשר השינוי מיוחס ל"ירידה ברווחיות החברה (תעריפי הנסיעה בחלק מהקווים הוזלו - ל"ג), מתשלום רטרואקטיבי של תוספת שכר בגין תחזוקת ציוד נייד חשמלי בהתאם להסכם קיבוצי מ-2012 ובהיקף של כ-43 מיליון שקל", ולאחר קיזוז שינויים בסעיפי ההון החוזר, שכוללים בין השאר עלייה ביתרת הספקים מפעילות שוטפת.

הישג לוועד

שני נתונים מעניינים מתחבאים בדיווחי החברה שעוסקים בסכסוכי העבודה מול הוועד. הראשון הוא שהרכבת לא תוכל לאכוף ימי עבודה בשבת על אף עובד - גם אם ידוע שהעובד אינו דתי. התקנה הזו תיכנס לתוקף בינואר 2019. הנתון השני הוא למעשה ניצחון של ועד עובדי הרכבת, לפיו ההנהלה תחזיר חלק מעבודות התחזוקה שנמסרו בעבר לחברה זרה וזאת מאוקטובר השנה.
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות