אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רפורמת התחבורה שכחה את גוש דן צילום: אוהד צויגנברג

רפורמת התחבורה שכחה את גוש דן

הממשלה תדון היום בהוצאת קווי אוטובוס רבים מידי אגד ודן, אלא שהתוכנית מדלגת על האזור הפקוק בארץ

05.09.2018, 08:17 | ליאור גוטמן

הרפורמה המקיפה בתחבורה הציבורית שהממשלה צפויה לאשר היום מדלגת דווקא על האזור הפקוק והצפוף בישראל, תל אביב רבתי. "תוכנית התחרות האמורה אינה מתייחסת למטרופולין דן" ‑ נכתב בהצעת המחליטים על המתווה שיובא לשרים, שבמרכזו הוצאת כל קווי האוטובוס בארץ למכרז עד שנת 2030. "התוכנית למטרופולין תובא לאישור הממשלה לאחר שמשרד התחבורה ומשרד האוצר יבצעו בחינה תחבורתית לצרכים".

המטרות המוצהרות של התוכנית, לפי משרד התחבורה, הן להבטיח רמת ניידות נאותה לכל אזרח, להפחית את גודש התנועה בכבישים, לחסוך עלויות למדינה ולשפר את השירות לנוסעים. אחד האמצעים העיקריים לכך הוא צמצום השליטה ארוכת השנים של דן ואגד בשוק התחבורה הציבורית בארץ דרך קידום תחרות.

המדינה לא עמדה ביעדים

כיום, 20 שנה אחרי שהחלה הפרטת קווי אוטובוס בישראל, שני הקואופרטיבים הוותיקים עדיין חולשים על יותר מ־40% מהשוק (במונחי קילומטר־נסיעה). שאר המלאכה מתחלקת בין 14 חברות האוטובוסים האחרות. מנסחי הרפורמה מציינים בעצמם בדברי ההסבר להצעה כי תהליכי ההפרטה התארכו למעלה מהצורך, ולכן המדינה לא תעמוד ביעדים שהציבה לעצמה: השלמת התהליך עד סוף העשור הנוכחי.

נוכח ההודאה הזו, מוזר שבאותה נשימה משרדי הממשלה מציינים שלא ייגעו עדיין באזור תל אביב רבתי, אזור שבו ציבור משתמשים עצום שתלוי בעיקר בשירותים של דן ואגד. דן לבדה מחזיקה היום ב־64% מציבור הנוסעים באזור.

מתי בכל זאת יצורף מטרופולין דן לתוכנית לקידום התחברות באוטובוסים? עדיין לא ברור. כל מה שאומרים בממשלה בינתיים הוא שבאזור תקום רשות מטרופולינית שתתכלל את התנועה והמפעילים. כבר היום ידוע שב־2030 יסעו במטרופולין דן 1.3 מיליון איש ביום, שהם 33% מציבור המשתמשים בישראל.

דן ואגד לא יזכו בעוד קווים

מכל מקום, הצעת המחליטים קובעת שעד שייקבעו פרטי התוכנית למטרופולין, חברת דן לא תורשה להשתתף במכרזים חדשים בתל אביב. גם אגד פסולה תיאורטית בשל הזכייה שלה במכרז להפעלת הקו הראשון של הרכבת בתל אביב.

מאז החלה הפרטת קווי האוטובוס בשנת 2000 נוספו 10 מפעילים, ותעריפי הנסיעה ירדו ב־%20 עד 50%. בשל כך הסובסידיה הממשלתית זינקה מכ־6 מיליארד שקל ב־2013 לכ־7 מיליארד של ב־2017. בממשלה רוצים להמשיך במגמה, ובפרט לצמצם את משקלה של אגד ולהחלישה, תוך הפיכתה מקואופרטיב לחברה בע"מ.

תגיות