"הבחור הכי עשיר בניו יורק הוא לא מי שסוחר על בסיס המידע אלא זה שמוכר אותו"

הכמוסה

"הבחור הכי עשיר בניו יורק הוא לא מי שסוחר על בסיס המידע אלא זה שמוכר אותו"

קבלות שמצורפות לאימיילים, תצלומי לוויין והצ'ק-אין שלכם באפליקציה: אורי גרינבאום, מנכ"ל חברת טיפראנקס, צולל אל תעשיית "המידע האלטרנטיבי" שפורחת מאחורי הקלעים של שוק ההון שלגברת כהן אין שום סיכוי להשיג לבד

14.09.2018, 08:06 | קרן צוריאל ואורי פסובסקי

אחד המשפטים הכי משומשים בוול סטריט הוא "קנה בשמועות ומכור בעובדות", וזו הסיבה שמשקיעים מתוחכמים תמיד ינסו לזהות את הכיוון אליו הולך השוק רגע לפני כולם. בשנות התשעים הם עשו את זה באמצעות מצלמות שהוצבו, למשל, במגרשי החניה של חנויות וול מארט. ירידה או עלייה בכמות המכוניות שהגיעו אל החנויות היתה רמז למגמה בתוצאות הכספיות שידווחו ברבעון הקרוב. היום, כשאנחנו משאירים אחרינו שובל של מידע דיגיטלי - מצ'ק אין באפליקציה ועד קבלות במייל - כל מה שצריך הוא לקנות את המידע הזה, לעבד אותו ולזהות באמצעותו את הסנטימנט בשוק, לפני כל השאר.

"זו תעשייה גדולה של מידע אלטרנטיבי, כלומר לא מידע שהחברה מדווחת בעצמה על ההצלחות והכשלונות שלה, כמו בדו"חות כספיים", מסביר אורי גרינבאום, מנכ"ל ומייסד טיפראנקס (TipRanks), שפועלת בשוק הזה. החברה שהקים אוספת מידע והמלצות על מניות ממקורות מגוונים, מאנליסטים ועד בלוגרים, ומעריכה אותו על בסיס ביצועי העבר שלהם. וזה סוג רק מקור מידע אחד בו משתמשים המשקיעים.

"הרבה פעמים חברות השקעה מנצלות כשלים בשוק או יכולת טכנולוגית כדי לקבל מידע טוב או מהיר יותר. והיום כשהכול עובר באינטרנט יש אינספור אפשרויות לבנות טכנולוגיות שיעבדו הרבה מאוד מידע ויקבלו החלטות חכמות יותר. אתה יכול לקנות בשוק החופשי מידע על עסקאות בכרטיסי אשראי מחברות סליקה, קבלות שנסרקות מאימיילים של מיליוני אנשים. ואפילו לא צריך להוציא כסף. אפשר להיכנס לגוגל טרנדס ולראות כמה אנשים חיפשו נכס מסוים. למשל, אם אני יכול לדעת כמה אנשים חיפשו היום ושלשום ביטקוין ואת'ריום, אני יכול להתממשק לגוגל וליצור כלי שיקנה את מה שיותר טרנדי וימכור את מה שפחות טרנדי. וזה משהו שקרנות עושות".

נניח שאנחנו בודקים את השינוי בתשלומים לנטפליקס בכרטיסי אשראי. איזה מידע אפשר להפיק ממנו?

"נניח שלנטפליקס יש 50 מיליון מנויים ואני מצפה שהיא תדווח על צמיחה של 10%, כלומר ל-55 מיליון מנויים. כלומר ש-5% מתוך מיליארד לקוחות פוטנציאליים ישלמו על נטפליקס. ואני מסתכל על מדגם ורואה ש-7% משלמים על נטפליקס, אז כנראה קרה משהו משמעותי, ואני מצפה שהיא תדווח עליו ושהמניה תעלה. אם כי כמובן שקרה גם שחברה דיווחה על עלייה אבל המניה ירדה בגלל תחזיות".

אורי גרינבאום. "אין פה ועדת השקעות, הכל זה מחשבים שאוספים מידע, מצליבים אותו ויודעים לקבל החלטות השקעה" אורי גרינבאום. "אין פה ועדת השקעות, הכל זה מחשבים שאוספים מידע, מצליבים אותו ויודעים לקבל החלטות השקעה" אורי גרינבאום. "אין פה ועדת השקעות, הכל זה מחשבים שאוספים מידע, מצליבים אותו ויודעים לקבל החלטות השקעה"

המשמעות היא שלמשקיעים מתוחכמים יש הרבה יותר מידע מלגברת כהן מחדרה.

"אם תפקיד הרגולטור - ואני מדבר כרגע על ארה"ב - הוא לייצר שוק משוכלל שבו כל השחקנים מקבלים אותו מידע, זה לא מתקיים. אין רגולציה על איזה מידע כל אחד יכול להשיג, לקבל, ולסחור בו. וככל שיש לך יותר מידע שאתה יכול להצליב, הביצועים שלך כקרן יותר טובים. קרנות הגידור הגדולות בעולם לוקחות את המידע הזה, בונות מודלים ומנועי ניהול סיכונים. זה עולה הרבה מאוד כסף ולכן מי שעושה את זה הם הגולדמן-זאקסים והבלאקרוקים והסיטדלים של העולם. אין פה ועדת השקעות או אדם שקורא דו"ח כספי. הכל זה מחשבים שאוספים מידע, מצליבים אותו ויודעים לקבל החלטות השקעה".

בפרק מרתק של "הכמוסה" גרינבאום מספר על הדרך שהובילה אותו מהשקעה כושלת במניה של חברה הודית לפגישה עם אחד המשקיעים הממפורסמים (והידועים לשמצה) בעולם, וגם לתובנה חשובה: "הבחור הכי עשיר בניו יורק הוא לא מי שסוחר על בסיס המידע - אלא זה שמוכר את המידע".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות