אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
צוקרברג בעט את מייסדי אינסטגרם בדרך אל הכסף הגדול צילום: רויטרס

פרשנות

צוקרברג בעט את מייסדי אינסטגרם בדרך אל הכסף הגדול

קווין סיסטרום ומייק קריגר הודיעו על עזיבת אפליקציית שיתוף התמונות כשברקע יחסים עכורים עם מנכ”ל החברה־האם פייסבוק. השניים מתנגדים לחזון של מארק צוקרברג שכולל יותר פרסום ואינטגרציה של אינסטגרם עם הרשת החברתית

26.09.2018, 09:08 | עומר כביר
מייסדי אפליקציית שיתוף התמונות אינסטגרם, קווין סיסטרום ומייק קריגר, שהודיעו ביום שני על עזיבתם את החברה־האם פייסבוק, ייזכרו כמי שאחראים לאחד האקזיטים הגרועים בהיסטוריה.

בשש השנים מאז מכרו את האפליקציה לרשת החברתית של מארק צוקרברג תמורת מיליארד דולר, זינק שוויה המוערך ליותר מ־100 מיליארד דולר. לפי ניתוח של בלומברג ביולי האחרון, אינסטגרם אחראית ל־17% מהכנסות פייסבוק ומהווה את מנוע הצמיחה המרכזי של החברה.

קראו עוד בכלכליסט

מייסדי אינסטגרם. מימין: קווין סיסטרום ומייק קריגר. מנוע הצמיחה העיקרי של פייסבוק, צילום: רויטרס מייסדי אינסטגרם. מימין: קווין סיסטרום ומייק קריגר. מנוע הצמיחה העיקרי של פייסבוק | צילום: רויטרס מייסדי אינסטגרם. מימין: קווין סיסטרום ומייק קריגר. מנוע הצמיחה העיקרי של פייסבוק, צילום: רויטרס

המעמד המיוחד של אינסטגרם בקבוצת פייסבוק הוא ככל הנראה הסיבה לכך שסיסטרום (34) וקריגר (32) עוזבים עתה את האפליקציה שהקימו לפני שמונה שנים — מאבק על השליטה בהגה של האפליקציה הפופולרית, שבעת מכירתה מנתה 30 מיליון משתמשים וכיום יותר ממיליארד.

לכאורה הכל התנהל על מי מנוחות. "אנחנו מוכנים עכשיו לפרק הבא שלנו", כתב סיסטרום בהודעה לעיתונות. "קריגר ואני אסירי תודה על שמונה השנים האחרונות. צמחנו מחברה של 13 עובדים לחברה עם יותר מ־1,000 עובדים ומשרדים בכל העולם. אנחנו מתכננים לצאת לחופשה כדי לחקור את הסקרנות והיצירתיות שלנו. בניית דברים חדשים מחייבת לקחת צעד אחורה, להבין מה מספק לנו השראה ולהתאים את זה למה שהעולם צריך".

בתגובה, צוקרברג בירך את השניים ואיחל להם את הטוב ביותר. "אני מצפה לראות מה יהיה הדבר הבא שהם ייצרו", מסר. אך מתחת לפני השטח מערכת היחסים בין צוקרברג למייסדי אינסטגרם היתה כנראה פחות חמה. לפי בלומברג, סיסטרום וקריגר פורשים על רקע מתיחות עם צוקרברג בנוגע לכיוון האפליקציה. השניים הוטרדו מהעלייה הלא רגילה במעורבות צוקרברג בפעילות היומיומית של האפליקציה, שמהווה חלק מרכזי מהצמיחה העתידית של פייסבוק.

ייתכן שחלק ממתיחות זו קשור לארגון מחדש שביצעה פייסבוק במאי האחרון. אינסטגרם הוכפפה לקריס קוקס שהיה אחראי קודם לכן על הרשת החברתית בלבד. סיסטרום, שהיה קודם לכן כפוף ישירות לצוקרברג ונהנה מעצמאות גדולה בניהול אינסטגרם, הורד בסולם ההיררכי. מדובר במניעים דומים לאלו שהובילו את מייסד ווטסאפ וחבר דירקטוריון פייסבוק יאן קום לעזוב את החברה באפריל.

בשנה האחרונה פייסבוק מצויה במשבר תקשורתי שהחל בעקבות פרשת קיימברידג' אנליטיקה והחריף בעקבות ביקורות רחבות, כולל מחוקקים ורגולטורים, על האופן שבו מתמודדת החברה עם סוגיות של חופש ביטוי, הסתה, ופייק ניוז. אלו הפעילו לחץ גדול על פייסבוק שהתבטאה בתחזיות להאטה בהכנסות ובצניחה חדה של 19% בשווי השוק של החברה בעקבות פרסום הדו"ח הרבעוני האחרון שלה ביולי.

ביחד עם ההאטה בגידול במספר המשתמשים הפעילים, והחשש שהרשת החברתית מתקרבת למיצוי פוטנציאל הגידול בהכנסות, מפעיל צוקרברג לחץ רב על יתר האפליקציות להגדיל את מאמצי ההיוון שלהן. במקרה של ווטסאפ היתה זו גביית תשלום על שליחת הודעות ללקוחות באמצעות שירות ווטסאפ לעסקים והצגת פרסומות בעמוד הסטטוס של האפליקציה. באינסטגרם דובר על הרחבת הפרסום והגדלת האינטגרציה שלה עם פייסבוק.

הודות למעמדם וליחסים הקרובים עם צוקרברג, הצליחו סיסטרום וקריגר לבלום במשך שנים דרישות שפגמו לתפיסתם בחזון של אינסטגרם. מי שיחליף אותם לא ייהנה מכזו עוצמה.

האנליסט קן סנה מוולס פרגו סקיוריטז מעריך שב־2020 תספק אינסטגרם לפייסבוק הכנסות של 20 מיליארד דולר, ושאלו יהוו רבע מכלל הכנסות החברה. בתקופה שבה הצמיחה של הרשת החברתית צפויה להיכנס להאטה ואינסטגרם נתפסת יותר ויותר כחלופה אסקפיסטית וצעירה נטולת פוליטיקה, הסתה וגזענות, צוקרברג מרגיש שהוא לא יכול עוד להפקיר את מקור ההכנסות החשוב הזה לידי גורמים, מוכשרים ככל שיהיו, שלא חולקים איתו את החזון שלו באופן מלא. גם סיסטרום וקריגר הבינו את זה, והעדיפו לפרוש מאשר לנצח במו ידיהם על מה שהם רואים אולי כהרס החזון שלהם.

הם כבר טעו פעם אחת, כשמיהרו למכור את אינסטגרם לפייסבוק במחיר מציאה, ואין להם שום כוונה לתת לצוקרברג לסחרר אותם שוב. את מה שהוא רוצה לעשות באינסטגרם, לטוב או לרע, הוא יצטרך לעשות בלעדיהם.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

1.
או שפשוט
אינסטגרם הגיעה לבשלות מוצרית. כל מה שאפשר לעשות איתה מכאן והלאה זה להמציא עוד ועוד פיצ'רים שמשחקים על אותו משחק של אפקטים בתמונות ווידיאו ולהוון עם פרסומות. השלב הזה יכול מאוד לשעמם אנשי מוצר שרוצים לבנות דברים חדשניים ולא לעשות כסף או להתעסק ב-growth. נורא קל ומוכר להציג את זה כסכסוך פנימי אבל לא כל חילוקי דעות הם מלחמת עולם בין אנשים וכל נסיון לצייר את התמונה שכזאת הוא נסיון לחלוב עוד קליקים לכתבה.
ASD  |  26.09.18