אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
110 שנה אחרי יצור מודל ה-T הראשון - פורד מנסה להישאר צעירה צילום: בלומברג

סיפורה של חברה

110 שנה אחרי יצור מודל ה-T הראשון - פורד מנסה להישאר צעירה

החברה שהביאה לעולם את ה"מכונית לכל פועל" משקיעה מאמצים רבים כדי להתאים את עצמה לעולם הרכב החשמלי האוטונומי. בינתיים המשקיעים לא מתלהבים

01.10.2018, 14:02 | גיל קליאן
ב-27 בספטמבר 1908, לפני 110 שנה, עזבה את מפעל פורד בדטרויט מישיגן המכונית הראשונה מדגם T והולידה את תעשיית הרכב כפי שאנחנו מכירים אותה היום.

קראו עוד בכלכליסט

היו בעולם מכוניות לפני המודל T, אבל הן היו יקרות, הייצור שלהן היה מסורבל, והן לא תמיד היו אמינות במיוחד. הנרי פורד, באמצעות החברה שהקים, הביא לעולם את בשורת הרכב בייצור המוני זול ויעיל, רכב קל לתחזוקה, אמין, ובר השגה עבור מעמד הביניים המתפתח.

פורד מודל T הפכה להצלחה מסחררת. עד שנת 1927 נמכרו 16.5 מיליון מכוניות כאלה. הדגם מחזיק עדיין - 91 שנים אחרי הפסקת הייצור - את המקום התשיעי ברשימת דגמי המכוניות הנמכרים ביותר בכל הזמנים (לסקרנים: במקום הראשון נמצאת הטויוטה קורולה, ממנה נמכרו 43 מיליון בכל העולם).

הצלחת המודל T הפכה את מייסדה, הנרי פורד, לאגדה. חזון ה"מכונית לכל פועל", לצד המהלך שלו להעלות את שכר הפועלים במפעל פורד כך שיוכלו לרכוש את המכוניות שהם מייצרים (רעיון מהפכני, לא?) הפכו אותו לאחד האנשים העשירים, המפורסמים והמשפיעים בעולם בתקופתו.

מפעל ייצור הרכב של פורד באוהיו, ארה"ב, צילום: רויטרס מפעל ייצור הרכב של פורד באוהיו, ארה"ב | צילום: רויטרס מפעל ייצור הרכב של פורד באוהיו, ארה"ב, צילום: רויטרס

תעשיין מבריק, איש חזון חברתי, ואנטישמי

לצערנו, פורד ניצל את הפרסום והעושר שלו על מנת להפיץ את דעותיו האנטישמיות. פורד היה חתום על שורה של מאמרי מערכת אנטישמיים בעיתון שרכש, ה"דירבורן אינדיפנדנט", שלימים אוגדו לספר בשם "היהודי הבינלאומי". העיתון הדפיס גם מהדורה של הפרוטוקולים של זקני ציון. פורד זכה למדליית כבוד מטעם השלטון הנאצי שנתיים לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה, כאשר ספרו זכה להשפעה נרחבת בקרב אנטישמים באירופה.

במשפטי נירנברג העיד באלדור פון שיראך, מושל מחוז וינה במשטר הנאצי ומראשי ההיטלר יוגנד, כי הפך לאנטישמי לאחר שקרא את ספרו של פורד. פון שיראך העיד כי הספר הותיר רושם עז בו ובחבריו במיוחד לאור הכבוד שרכשו לפורד כתעשיין מבריק ואיש חזון חברתי.

הנרי פורד מת בשנת 1947 בגיל 83, אך מבנה החברה שהקים דאג כי השליטה בחברה תישאר בידי המשפחה - והיא שולטת בחברה עד עצם היום הזה.

העידן החדש של פורד

אבל תעשיית הרכב בה שגשג הנרי פורד שונה מאוד מתעשיית הרכב של היום. תעשיית הרכב נמצאת בפרשת דרכים, שמטרידה את כל החברות הפועלות בענף. אם פעם החזון היה ברור - מכונית פרטית (לפחות אחת) לכל משפחה בעולם - כיום הדברים מורכבים יותר.

קחו דבר פשוט, כמו סוג הדלק במכונית. פעם היה ברור שמכוניות צורכות בנזין. כיום כבר ברור שרכב העתיד יהיה חשמלי. מי ינהג ברכב? פעם היה ברור שצריך נהג בשר ודם. היום כבר ברור שאנחנו צועדים לעידן בו המכונית תנהג את עצמה. ואם המכונית נוהגת את עצמה, בשביל מה צריך להיות בעלים של מכונית? אם אני יכול באמצעות אפליקציה להזמין מכונית על פי דרישה, שתיקח אותי לאן שאני רוצה ותחייב אותי בסוף הנסיעה, למה להשקיע כל כך הרבה כסף ברכישת מכונית משלי, שתבלה את מרבית שעות היממה בחנייה?

אז מי הלקוח העתידי של פורד? האם זהו משק הבית הפרטי, או חברת ענק כמו אובר או גוגל שמפעילה צי רכב חשמלי אוטונומי שמושכר על פי דרישה?

מהפך שכזה בשוק יכול בקלות לגרום לחברה כמו פורד לאבד רלוונטיות, והמשקיעים אותתו לה כי כך קרה באפריל 2017 - כששווי השוק של טסלה עבר לראשונה את שווי השוק של פורד. במקרה או שלא במקרה, חודש לאחר מכן מינתה פורד מנכ"ל חדש - ג'ים האקט.

מאז שנכנס לתפקיד מתרכז האקט במאמץ לשנות את פני החברה הוותיקה. הוא הודיע כי החברה תפסיק לייצר כמעט לחלוטין מכוניות משפחתיות, ותתמקד ברכבי שטח (SUV), רכבי קרוסאובר ומשאיות. כמו כן הוא מעצב מחדש את משרדי החברה תוך חזון של חברה הרבה יותר טכנולוגית, ופחות היררכית, עם צוותים שפועלים על מנת לפצח בעיות טכנולוגיות כמו רכבים חשמליים, נהיגה אוטונומית, ושימוש במידע שמגיע מאותם "מחשבים על גלגלים" כדי לייצר רווח נוסף בשוק הדאטה. אם זה נשמע לכם דומה לחברת היי טק מקליפורניה, זה לא במקרה.

חלק מהתוכניות של האקט כללו את רכישת מבנה הענק הנטוש של תחנת הרכבת המרכזית של דטריוט, עיר שהיתה סמל לתעשיית הרכב והפכה סמל לפשיטת רגל - והפיכתו למתחם "מגניב" של חללי עבודה, מגורים ובילוי תוך מאמץ להחיות את דאון טאון דטריוט, ולקרוץ לדור העובדים החדש. במקביל, האקט מוביל מאמץ אדיר לחיסכון בעלויות יצור (על חשבון העובדים האפרוריים יותר של פסי היצור), שאמור לחסוך לחברה 14 מיליארד דולר תוך 5 שנים.

האקט מוביל הימור ענק. ובינתיים, השוק לא ממש קונה את זה. ב-12 החודשים האחרונים איבדה מניית פורד 21%, בעוד S&P 500 צמח ב-16.5%.

תגיות

15 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

15.
שי(2) - לא הבנתי, איפה אני טוען את הרכב שהבטחת לי?
אני גר בקומה גבוהה בעיר, לא בוילה בפריפריה. איפה אני יכול לטעון את הרכב החשמלי? ברחוב אין שקעים ובשקע החשמל שיש במקלט של הבניין - למה מי מת שהשכנה שלי תממן לי חשמל למכונית שלי? לה אין מכונית והיא לא מתנדבת לספק לי חשמל חינם. כלומר אין לי שקע חשמל ליד הבית וזה אומר שהרכב החשמלי מושבת בעוד הרכב המנועי ממשיך לנסוע. הקיצר אנחנו ממשיכים עם רכב בנזין עוד הרבה הרבה שנים. אבל למי שגר בוילה בפריפריה? שיחקת אותה. לך על זה. רק קח בחשבון שאם אתה נוסע לעיר אין לך מקום ל"תדלק".
נהגוס  |  02.10.18
לכל התגובות