אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יש רופא בקבינה? כך מתמודדים עם חירום רפואי בטיסה צילום: שאטרסטוק

סודות הטיסה

יש רופא בקבינה? כך מתמודדים עם חירום רפואי בטיסה

איך מגיב צוות המטוס לנוסע שעבר התקף לב, או נפצע כשהמטוס רחוק מכל מקום יישוב - כמו בטיסה מעל לאוקיינוס? איזה מענה יוכל לקבל החולה בטיסה ומתי מחליטים להנחית את המטוס מיידית?

29.09.2018, 08:24 | ניצן סדן
מקרי חירום רפואיים קורים בכל מקום ובכל זמן - גם כשאתם חגורים בכסא בתוך צינור אלומיניום ששועט קדימה בגובה 30,000 רגל. איך מתמודדים איתם בטיסה, ואיך קובעים שחובה לקצר אותה כדי להציל חיים?

קראו עוד בכלכליסט

לפי נתוני הניו אינגלנד מדיקל ג'ורנל, בכל שנה קורים כ-44,000 מקרים כאלה, שמחייבים תגובה מיידית. המענה הראשוני יינתן על בסיס צוות הדיילות והדיילים, שעובר תמיד הכשרת עזרה ראשונה מורחבת. ואולם, מדובר במענה מוגבל: "ביכולתנו לטפל במצבים שונים ומגוונים", סיפרה לאתר Today הדיילת הוותיקה הת'ר פול, שכתבה ספר על עבודתה, "אך אנו מטפלים רק בסימפטומים. אם מישהו מדמם, נעצור את הדימום, אך לא יותר מכך". צוותי הקבינה מיומנים בתרגולות החייאה, חילוץ והצלת חיים מיידית, אך לא יועילו במקרי התפרצות של מחלה.

מי יעזור לכם במקרה חירום רפואי באוויר? , צילום: שאטרסטוק מי יעזור לכם במקרה חירום רפואי באוויר? | צילום: שאטרסטוק מי יעזור לכם במקרה חירום רפואי באוויר? , צילום: שאטרסטוק

למי שעובר שבץ או התקף לב באוויר פשוט אין מענה - וזה דבר שצריך לקחת בחשבון כשעולים לטיסה ארוכה. על המטוס ישנה ערכת עזרה ראשונה שכוללת דפיברילטור, כדורי ניטרוגליצרין, דקסטרוז לטיפול בצניחת סוכר בדם ועוד; אך חולה הצוות לא ידע לאבחן בעצמו את מצב החירום מבלי שעודכן מראש בידי הנוסע על מצבו הרפואי.

כשנתקלות הדיילות בנוסע שכזה, ינסו לבדוק האם יש במקרה רופא מוסמך בין הנוסעים. כל רופא יוכל לעזור מבלי חשש לתביעה או רשלנות רפואית; בארה"ב עבר חוק שמגן מפני תביעה על מגישי עזרה במהלך טיסות - דבר מובן בהתחשב בסיטואציה הקיצונית. החוק אומץ בידי מדינות ומנהלות תעופה רבות.

כשאכן קורה מקרה רפואי חריג, ייצור צוות הטיסה קשר עם הבקרה הקרקעית וידווח עליו. הנטייה היא להנחית את המטוס בהקדם האפשרי, דבר שיכול להתבצע לרוב תוך 20 דקות עד חצי שעה, כל עוד המטוס לא נמצא מעל לאוקיינוס או מדבר. חברות התעופה לא לוקחות סיכונים, ויעדיפו תמיד להנחית מטוס ולעכב טיסה על פני התמודדות עם תביעה מצד משפחה של נוסע שנפגע קשה או מת בגלל משהו שקרה באוויר. לפי הניו אינגלנד מדיקל ג'ורנל, רק 7% ממקרי החירום הרפואיים אכן מובילים לנחיתה מוקדמת.

אז אם אתם סובלים ממצב רפואי בעייתי, הקפידו לעדכן את הדיילות כשאתם עולים לטיסה. הסבירו להן את המצב, הקפידו לשאת את התרופות שלכם במטען היד או אפילו בכיס ולספר לדיילת היכן הן, וחשוב שתמסרו לה גם את השם הרפואי המלא של מה שיש לכם; זה יכול להתגלות כמציל-חיים במקרה בו אכן יהיה רופא על המטוס. בכל מקרה, כדאי להתייעץ עם הרופא שלכם לפני שעולים לטיסה ארוכה.
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
חירום רפואי בטיסה
באמריקה יש רופאים לרפואה דחופה על הקרקע שאליהם הצוות מתקשר כדי להתייעץ לגבי הטיפול ואם לבצע נחיתת חירום. הבעייה שכל נחיתה כזו עולה עשרות אלפי דולר לחברת התעופה ולכן מופעל לחץ פסיכולוגי עצום על טייסים להימנע מזה ככל האפשר והם אלה שצריכים להחליט מה לעשות (לקברניט הראשי בזמן טיסה יש סמכות עליונה כל עוד המטוס באוויר.
רופא בארה״ב  |  10.11.18