אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

חיים פינטו: "הרכב האוטונומי ישנה את המודל הפיננסי בבנקים"

פינטו, CTO של בנק הפועלים התריע בוועידת פריז של "כלכליסט", כי מבחינת אמון הציבור קבלת הרכב האוטונומי תהיה מסובכת יותר מקבלת הבלוקצ'יין, אך הוסיף: "אנחנו צריכים לדעת להעביר את השליטה לידי מכונות"

02.10.2018, 17:03 | תומר הדר, פריז

"בעקבות כניסת הרכב האוטונומי פעלנו וזיהינו ארבעה תחומי פעולה בהם שבהם חשוב לנו כבנק: הטכנולוגיה, הכלכלה השיתופית, ההגנה ויצירת האמון של הלקוחות כלפי הכלי הזה והשירותים הפיננסיים שיידרש הבנק לתת בעקבות השינוי", כך אמר היום (ג') חיים פינטו, CTO של בנק הפועלים בוועידת "כלכליסט" בפריז.

באשר לשינוי הטכנולוגי אמר פינטו כי "אנחנו חייבים לשים דגש על אימוץ השינוי. אי אפשר לעצור שינוי טכנולוגי. זה פשוט לא אפשרי. אנחנו חייבים להתאים את השירותים והמודלים הפיננסיים שלנו בהתאם. ולשנות את מודל האמון שלנו מול הלקוחות בהתאם. אני כבנק אצטרך בעתיד לבדוק מה משתנה והיכן זה משתנה ואצטרך לדעת כיצד בדיוק להגדיר את השינוי".

"שנית", המשיך פינטו, "יש את עניין הכלכלה השיתופית הקשור ברכב האוטונומי: כלכלה שיתופית משנה הגדרות בסיס של האופן שבו אנו צורכים שירותים פיננסיים. זה כמובן נקשר לעניין הקריטי של בנקאות פתוחה. עולה השאלה: אם חברה מוכרת שירות לרכב אוטונומי, לדוגמה, אז כבר אין תלות במכונית עצמה, אלא בחברה שמספקת את הרכב. זה שינוי גדול באופן ההתקשורת מול החברה, כיצד נשלם לה? ומה מקומו של הבנק בתהליך?"

חיים פינטו, סמנכ"ל הטכנולוגיות בבנק הפועלים, בוועידת פריז , צילום: אוראל כהן חיים פינטו, סמנכ"ל הטכנולוגיות בבנק הפועלים, בוועידת פריז | צילום: אוראל כהן חיים פינטו, סמנכ"ל הטכנולוגיות בבנק הפועלים, בוועידת פריז , צילום: אוראל כהן

רכב אוטונומי יגרור קנסות?

העניין השלישי הוא "עניין האמון. האם זה יהיה מוגן? האם יש סכנה של פריצת סייבר לרכב האוטונומי? כדי לייצר את האמון הזה יש להבין את אופן הפעולה של הטכנולוגיה, וזה הרבה יותר מורכב מלהבין את הטכנולוגיה שבבסיס הבלוקצ’יין". מעבר לכך, הוסיף פינטו, "אנחנו כבני אדם לא יכולים להתמודד עוד עם עודף מידע. יש יותר מדי מידע ואנחנו צריכים לדעת מתי אנו מעבירים את השליטה לידי מכונות. המעבר למכוניות אוטונומיות זה לא תהליך רע — אם נדע כיצד לנהל אותו”.

העניין הרביעי, נוגע לשירותים פיננסים, אמר פינטו, "זה המקום שבו אנו מגוונים את המודל הפיננסי שלנו, כאן אנו צריכים להבין את אופן זרימת הכסף, והאופן בו הזרימה הזו תשתנה. למשל :כיצד אנו משלמים לרשויות מקומיות בכל הקשור לרכב: מה יקרה אם הן לא יגבו יותר קנסות חניה בגלל חדירת הרכב האוטונומי?"

פינטו הדגיש את מקומו ונקודת מבטו כלפי הטכנולוגיה החדשה הזו: “אני יכול להבטיח לכם שאני לא יזם. אני מעניק פרספקטיבה שונה לכל נושא שינוי הטכנולוגיות של ענף הרכב והאופן בו חיינו יושפעו מבחינה כלכלית".

לדבריו מבחינתו ומבחינת נקודת מבטו כניסתה של הטכנולוגיה הזאת היא "חלום שלי שמתגשם ואני שמח על כך. בשנת 1982, כשהייתי ילד לא חלמתי על רכב אוטונומי. זה היה חלום, זה נראה לי כמו תוכנית טלוויזיה עתידנית משנות ה־80. מאז שהייתי ילד אנו מנסים לשנות את העולם. מדע בידיוני משנה את העולם ואנו רואים שכיום העולם שונה מעולם ילדותנו. חלק מעבודתי בארגון היא להבין את החדשנות הזאת".

ללמוד מפורטנייט

 

פינטו המשיך ופירט בנוגע לפעילות היומיומית שלו בבנק הפועלים בתחום: יש לנו מעבדות חדשנות שמאתרות את השינוי", הוא סיפר, "את האופן שבו טכנולוגיה תשפיע

על חיינו. אנו משרתים לקוחות מכל הסוגים ומנסים להבין כיצד טכנולוגיה תשנה זאת".

עוד הוסיף פינטו: "אנו משתמשים ברכב שלנו 10% מהזמן שלנו ועל כן אנחנו מנסים ללמוד. מה יביא ענף הרכב האוטונומי? זו שאלה מורכבת. למשל מבנה סוכנויות הרכב, האופן שבו ישלמו על רכב בעתיד. זה מידע חשוב. עוד שאלה חשובה — מה יקרה למי שנוהג למחייתו? ומה נעשה עם המשטרה? עם רשויות אכיפת החוק? כיצד נגדיר את חוקי התעבורה העתידיים? האם לא יהיו יותר עבירות תנועה ולא יהיו יותר קנסות בעולם בו הרכב יחליט היכן לחנות? מה יעשו העיריות ללא ההכנסה מהקנסות? ומה עם נושא תאונות הדרכים? הרי הפחתת מספר התאונות תהיה מדהימה ומצוינת ואז — אך וכיצד יתארגנו מחדש בתי החולים?"

פינטו המשיך ונתן דוגמה על ההתחקות אחר טכנולוגיה מחיי היומיום: "כאב לארבעה ילדים אני שם לב לשינוי שיוצר משחק הפורטנייט, המשחק החופשי הזה הרוויח מיליארד דולר ב־2018 תוך חודשיים. כלומר יש כאן יכולת לעשות כסף ממשחק חינמי, זה משהו שאני צריך לבחון". 

תגיות