אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
היבואנים ניצחו בקרב על הטיקט: את הוראות הכביסה תקראו באנגלית צילום: עמית שעל

בלעדי לכלכליסט

היבואנים ניצחו בקרב על הטיקט: את הוראות הכביסה תקראו באנגלית

בעקבות בקשת יבואנים, משרד הכלכלה מתכנן לבטל את החובה להדפסת תווית בעברית על מגבות ומצעים, לאחר שזו בוטלה ביוני על בגדים. התעשיינים זועמים: “המהלך פוגע בתעשייה מקומית שמייצרת את התוויות, ויוצר פתח למוצרים פגומים”

04.10.2018, 07:46 | אמיתי גזית

הרשות להגנת הצרכן במשרד הכלכלה מקדמת שינוי בתקנות לסימון מגבות ומצעים שיאפשר ליבואנים להסתפק במדבקת סימון במקום תווית בעברית התפורה לפריט. מדובר בפעימה שנייה של שינוי שנכנס לתוקף ביוני השנה, ופתר את יבואני הבגדים מתפירת תווית בעברית ובכך חוסך להם עלויות. אם התיקון יאושר, יבואני הטקסטיל לא יחויבו לתפור תווית בעברית הכוללת את סוג הבד, איכותו וארץ הייצור, כפי שנדרש מהם כיום, ויוכלו להסתפק במדבקה בלבד.

קראו עוד בכלכליסט

במהלך ספטמבר הפיצה הרשות להגנת הצרכן את טיוטת הצו שמבטל את הצורך בתווית תפורה. ממסמך שהגיע לידי “כלכליסט” עולה כי התיקון החדש נולד בעקבות פניית יבואני הטקסטיל, בטענה כי החובה לתפור תווית היא נטל רגולטורי שמייקר את המוצר.

מגבות, צילום: thesweethome מגבות | צילום: thesweethome מגבות, צילום: thesweethome

מהטיוטה עולה כי הסוגיה נבחנה והוחלט כי במוצרים שנמכרים באמצעות האינטרנט תבוטל לחלוטין החובה לתווית בעברית זאת משום שכל המידע על המוצר מופיע באתר האינטרנט. במוצרים מיובאים אחרים יתאפשר סימון באמצעות מדבקה על אריזת המוצר או על המוצר עצמו. בהתאחדות התעשיינים מתנגדים בתוקף למהלך. במכתב ששלח רמזי גבאי, יו"ר איגוד תעשיות הטקסטיל בהתאחדות, לשר הכלכלה אלי כהן ולמנכ"ל משרדו שי רינסקי, נטען כי "כי הרשות להגנת הצרכן, שתפקידה להגן על הצרכן הפשוט, הפכה להיות הרשות להגנת היבואן".

מפעל טקסטיל בטמרה, צילום: גיל  נחושתן מפעל טקסטיל בטמרה | צילום: גיל נחושתן מפעל טקסטיל בטמרה, צילום: גיל  נחושתן

גבאי טוען כי המהלך עלול לפגוע בתעשייה המקומית שכן לדבריו "כיום, ישנם חברות לוגיסטיקה, בתי דפוס ומתפרות, שעיקר עיסוקם הוא בייצור תוויות בעברית ותפירתן לכלל היצרנים והיבואנים, והם נמצאים כיום בסכנת סגירה". לטענת גבאי, המהלך לביטול התווית התפורה פוגע גם בצרכנים משום שהמדבקה שתחליף אותה תוסר מיד לאחר הקנייה, ואם יתגלה פגם במוצר הצרכן לא יזכור מי היבואן ומי אחראי לתיקון הפגם.

 

בנוסף, טוענים התעשיינים כי המהלך לא ישפיע על היבואנים הגדולים המחזיקים בפס ייצור שמופנה כולו לישראל, משום שתפירת התווית נעשית ממילא במהלך תפירת הבגד ולכן אין לפעולה עלות מהותית. לטענת גבאי, התיקון לצו יקל רק על יבואנים של מותגים וסטוקים שלא יוצרו במיוחד לישראל. בשיחה עם “כלכליסט” טוען גבאי כי התווית התפורה בלמה עד עתה ניסיונות להכניס סטוקים של מוצרים טקסטיל פגומים וזולים, סטוקים שכעת מתחילים להיכנס לארץ. "תווית התפורה למוצר היא הגורם היחידי המונע את הצפת השוק הישראלי במוצרים נחותים תוך הטעיית הצרכנים".

במאי השנה העריכה הרשות להגנת הצרכן כי ביטול התווית התפורה בבגדים יחסוך ליבואנים כ־20 מיליון שקל, כעת טוענים ברשות כי הרחבת המהלך על מצעים ומגבות יחסוך ליבואנים סכום גבוה בהרבה, אך בשלב זה מסרבים למסור מספר מדויק משום שלדבריהם, בדיקת הסוגיה עדיין לא הושלמה.

בהתאחדות התעשיינים דוחים את ההערכות של הרשות, וטוענים כי על פי ניתוח שלהם החיסכון למשק בעקבות ביטול התווית הוא אפסי. לטענתם, העלות שנחסכת ליבואנים בגין ביטול התווית התפורה לבגד היא כ־6 מיליון שקל, אלא שלטענתם הרשות להגנת הצרכן לא שיקללה את עלות הפקת המדבקות שהחליפו את התוויות, כך שבפועל החיסכון אף נמוך מזה. כהן דחה את הטענה ואמר: "הסרת תוויות הסימון הוא צעד מתבקש שיסייע בהוזלה של מוצרי טקסטיל, בעיקר הבסיסיים”. עו”ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן, הוסיף: "לא יהיו עוד מוצרי טקסטיל שחלה חובה לתפור להם תווית בעברית. החובה לתפור תווית היא תקנה אנכרוניסטית שהוכנסה בשנות השמונים לאחר שפתחו את שוק הטקסטיל ליבוא מחו"ל".

תגיות