אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אחת ולתמיד: האם לגיטימי להסתובב יחפים בטיסה? צילום: שאטרסטוק

אחת ולתמיד: האם לגיטימי להסתובב יחפים בטיסה?

יש נוסעים שאוהבים להוריד נעליים ולשחרר את הבהונות בטיסות ארוכות, ולצידם נוסעים שמביטים בהם בזעזוע. יש כאלה שגם מניפים את הרגליים באוויר, חוזרים יחפים מהשירותים ומבחילים את הסביבה. האם זכותם לעשות זאת? היכן עובר הקו האתי להנעלה במטוס?

13.10.2018, 08:03 | שירות כלכליסט
אתם מתרווחים בכיסא שלכם בתא הנוסעים, כשהטייס מפעיל את מערכת הבידור והמטוס נכנס למסלול שיוט; בעודכם מתלבטים בין סרט בינוני א' וסרט בינוני ב', אתם חשים נגיעה קלה, מסתובבים וקולטים שהנוסע מהמושב השכן חלץ את נעליו, ומה שנגע בכם היא רגלו החשופה. האם תגיבו בגועל? בזעם? תקראו לדיילת ותדרשו מהשכן לשמור את הרגליים שלו לעצמו?

קראו עוד בכלכליסט

יש לא מעט נוסעים שאוהבים לטוס ללא נעליים, וזה מובן; הטיסה אינה מצב טבעי עבורנו, ואנו שואפים לחוש בנוח ככל הניתן. אתר TPG העלה לאחרונה את שאלת אתיקת הרגליים היחפות בטיסה, וניסה לפרק את הנושא הזה. האם מותר להיות יחף במטוס, מתי והיכן עובר הגבול?

גבירתי, אנא נעלי נעלייך, צילום: גטי גבירתי, אנא נעלי נעלייך | צילום: גטי גבירתי, אנא נעלי נעלייך, צילום: גטי

דיאן גוטסמן, מומחית באתיקה חברתית, אמרה ל-TPG שחשיפת כפות הרגליים בטיסה היא דבר פסול בכל מקרה, שכן אנשים רבים נרתעים ומרגישים שלא בנוח להיות בקרבת רגלי אחרים. יש בכך היגיון; אף אחד לא רוצה לראות או להריח את כפות רגליכם, ובוודאי שלא לגעת בהן. בתרבויות מסוימות, מקובל לחלוץ נעלים בצורה חברתית, כדי להראות כבוד למקום ולבעליו. יתכן שנוסע שיושב לצדכם בכפות רגליים חשופות משתייך לאחת מהן. ישנן חברות תעופה, סיפרה דיילת של קטאר איירליינס, בהן לא יעיר צוות התא לנוסעים יחפים, מתוך סובלנות תרבותית.

אך לצד סוגיית הנימוס כלפי הסביבה, ישנה עוד סיבה בגינה נוסעים יחפים מעוררים אי נוחות: בריאות והיגיינה. תא הנוסעים הוא תמיד מסודר מאוד כשעולים לטיסה, אך בטח שמתם לב שלא מנקים אותו במהלכה. תאי השירותים במטוס הם ביוטופ שוקק חידקים, והתנועה אליו וממנו מוציאה אותם לחלל המטוס. מי שמסתובב יחף בטיסה חושף את עצמו לתחלואה, ויש משהו דוחה אובייקטיבית בידיעה שהאדם שיושב לידך יחף הרגע יצא מתא שירותים - שאיך לומר בעדינות, לא יזכה בפרס על סטריליות: תנועת המטוס, גודל התא והמבנה שלו גורמים לנוזלים לא סימפטיים למצוא את דרכם לרצפה.

ישנם נוסעים שעוברים את הגבול, ומרגישים יותר מדי נוח, עד כדי הנפת רגליהם באוויר, תחיבתן בין מרווחי הכיסאות ועוד. היזמית ג'סי צ'אר, שמרבה לטוס, תיעדה פעם אחד כזה - שחוצפתו הגיעה לאתר Passanger Shaming שמתעד מקרי גסות רוח חריגה של נוסעים. אך כאן מדובר במשהו שקשה להתווכח עליו: מי שפולש למרחב האישי של הנוסעים סביבו ראוי לגינוי ומצריך טיפול של צוות הדיילים; במיוחד אם עשה זאת עם רגליו היחפות.

וישנה עוד סיבה בגינה לא חכם להיות יחף במטוס: העובדה שזה יקשה על תנועתכם במקרה חירום של מילוט. לכן, ממליצות כל חברות התעופה, יש לשמור את הנעליים על הרגליים במהלך ההמראה והנחיתה - שני השלבים הרגישים ביותר בטיסה.

רגע, אבל מה עם זכויות הנוסעים שלא רוצים להישאר בנעליהם במשך שעות ארוכות של טיסה? עבורם מספקות חברות תעופה רבות נעלי לבד ובד פשוטות, שנמצאות בכיס גב המושב שלפניהם. כדי לכבד את הנוסעים סביבם, כדאי להחליף גרביים קצת לפני שעולים למטוס, כדי שלא לפזר ניחוחות מיותרים - ואף לשים זוג נעלי בית בתיק שנכנס איתם לתא. טיסות ארוכות אינן חוויה סימפטית עבור נוסעים רבים, וכדאי לנקוט בכל הצעדים האפשריים כדי לשמור על אווירה חיובית והוגנת - ולשמור את הרגליים שלכם לעצמכם.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



34 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

34.
אם אתם רוצים שורה לבד
לאחר ההמראה, מוריד נעליים, ומתחיל לקסוס את הציפורניים של הרגליים (עם הפה), אחרי 5 דקות יש לי ציפורניים מסודרות ושורה לבד! כן, גם לא ממש חייבים להתקלח לפני, לא חייבים לנקות את הפנים מהאוכל שבלסת לפני. ותמיד ביום של הטיסה אוכלים הרבה קטניות. זה לפעמים נותן 2 שורות פנויות!
shem  |  15.10.18
32.
רק הישראלי
כן כן המכוער עושה את זה אני טס מלא ,אסיה ,אירופה אמריקה רק הישראל שהשתן דרך קבע עולה לראשו הולך במטוס כאילו יחף או עם גרביים גם מסוגל לשבת מאוחרייך ולדחוף בחוצפה רגל במרווח בין מושבים ועוד להתווכח שמגיע לו. ביום שנפסיק לשאוב דוגמא מתרבויות שכנינו....
בן תרבות  |  14.10.18
30.
מודעות
חברים, נא זכרו שמדובר במקום ציבורי וסגור ויש לקחת בחשבון את עניין הריחות, בשמים ומרגליות, שמלווה עם חליצת הנעלים. זה לא נעים לאף אחד ולא מכבד בראש ובראשונה את האדם החולץ וכן את סביבתו. בנוסף, זכרו גם את בני משפחותיכם וחבריכם אשר עמכם בטיסה. לדעתי, על חברת התעופה להסדיר זאת ע''י כללים ואף להגדיל ולגבות דמי ערבות להתנהגות נאותה שתוגדר בצורה ברורה ונהירה ובמידה ומתיקמת הפרת כללים וזאת עם תעוד מצולם לממש את דמי הערבות...
ליפושוק  |  14.10.18
לכל התגובות