אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הרשות השנייה מציגה: משחק הכיסא הריק צילום: אלכס קולומויסקי

ניתוח כלכליסט

הרשות השנייה מציגה: משחק הכיסא הריק

במועצת הרשות השנייה, שאמורה להכריע במיזוג עשר ורשת, חברים רק 10 נציגים מתוך 15, ושישה בלבד הגיעו להצבעה בנושא. לרשות גם אין מנכ"ל כבר 4 שנים

14.10.2018, 08:05 | יואב סטולר

חברי מועצת הרשות השנייה עומדים בימים אלו בפני אחת ההחלטות החשובות ביותר בשוק הטלוויזיה - האם לאשר את מיזוג שני הערוצים המסחריים, עשר ורשת. להחלטה זו צפויות להיות השלכות מהותיות על השוק, על העובדים בגופי השידור ועל עולם הפרסום.

קראו עוד בכלכליסט

אבל הרשות השנייה עצמה נמצאת כבר תקופה ארוכה בסיטואציה בעייתית, שכובלת את ידיה ומונעת ממנה מלקבל החלטות - מתוך 15 חברים שאמורים להרכיב את מועצת הרשות על פי חוק, ישנם עשרה בלבד. זהו גם המספר הנדרש לה לקבלת החלטות. אך מצב זה הוא רק זמני - ארבע מחברות המועצה המכהנות עתידות במהלך החודש לסיים את כהונתן, מה שיותיר את המועצה עם שישה נציגים בלבד. בינתיים, משרד התקשורת לא ממהר למנות חברים קבועים למועצה. עד כה, הוגשו ארבעה מועמדים מטעם שר התקשורת לכהן כחברי מועצת הרשות השנייה, ואם אלה יואשרו, המועצה תמנה תשעה חברים. גם אם ימונו הנציגים הנדרשים לקיום הישיבות הנדרשות, נראה כי אף אחד ברשות לא מודאג מקיום לשון החוק.

לישיבת המועצה ביום ראשון, שדנה במיזוג ערוצים עשר ורשת והיתה אמורה אף לכלול את ההצבעה המכריעה בנושא, נשארו שישה חברים בלבד בעת ההצבעה. שישה מתוך 15, כלומר פחות ממחצית המליאה הקבועה בחוק הרשות השנייה, הם שהכריעו בעניין דחיית המיזוג שכל שוק התקשורת מייחל לו.

ממלאי מקום בכל מקום

משרד התקשורת והעומד בראשו, איוב קרא, האמונים על מינוי חברי המועצה, שומרים על שתיקה בנושא. גורמים בתחום התקשורת טוענים כי "המצב הקיים והמעוות הזה מייצר נוחות לשר. ככה קל לו יותר לשלוט ברשות". בתקופה הקרובה אמורים כאמור חברי מועצה לסיים את כהונתם - וקרא טרם נקט צעדים כדי לאייש את הכיסאות הריקים. הכיסא הריק הוא מצב שלא קיים רק בישיבות המועצה, אלא גם במטה הרשות עצמה - כשכמה תפקידי מפתח נוספים לא מאוישים כבר תקופה ארוכה. עד לאחרונה אפילו יו”ר הרשות, יוליה שמאלוב־ברקוביץ', היתה בעצמה ממלאת מקום לאחר עזיבתה של אווה מדז'יבוז. שמאלוב־ברקוביץ' שנבחרה לכהונה של ארבע שנים רק בחודש שעבר על ידי שר התקשורת, איוב קרא.

תפקיד מרכזי שנותר במשך כארבע שנים ללא מינוי רשמי הוא של מנכ"ל הרשות. מאז עזיבתו של שי באב"ד, שמונה למנכ”ל משרד האוצר, מתפקד מנהל הכספים של הרשות, ניר שוויקי, כמנכ"ל הרשות בפועל. שוויקי עצמו נדרש מדי חודש לקבל אישור להארכת תפקיד מצד היו”ר, מצב שיוצר בעיה גדולה בהתנהלות העתידית של הרשות - שוויקי נאלץ להימנע מאיוש תקנים של הרשות ומקבלת החלטות בכל הקשור למדיניות הרשות לטווח הרחוק. תהליך בחירת מנכ”ל קבוע החל רק לאחרונה, וביום חמישי האחרון הוחלט על שלושה מועמדים סופיים לתפקיד. בהמשך, ועדת איתור צפויה להתכנס לדון במועמדים. שוויקי עצמו מועמד לתפקיד המנכ"ל הקבוע, לצד מישל קרמרן, לשעבר מנכ”לית רדיו אקו 99, וירון דקל, מפקד גלי צה”ל לשעבר.

סמכויות הרשות הורחבו

בינתיים, עד למינוי מנכ”ל, הרשות השנייה נמנעת גם מאיוש תפקיד היועץ המשפטי, תפקיד שהוא בעל חשיבות גדולה לפעילותה ולקיום דיונים בנושא המיזוג. זה חודשים משמש אופיר ביתן, שהיה קודם לכן עוזר מנכ"ל הרשות, כיועץ משפטי זמני. ביתן ממלא את מקום היועץ המשפטי אחרי עזיבתה של עו”ד דורלי אלמגור, היועצת המשפטית של הרשות, שהתפטרה ביוני האחרון לאחר כחצי שנה בלבד בתפקיד בשל חילוקי דעות עם הנהלת הרשות. כרגע לא החל אף הליך לבחירת יועץ משפטי חדש לרשות.

יוליה שמאלוב-ברקוביץ יוליה שמאלוב-ברקוביץ' | צילום: אלכס קולומויסקי יוליה שמאלוב-ברקוביץ

כיסא ריק נוסף במטה הרשות השנייה בירושלים הוא סמנכ"ל התוכן, תפקיד שיכול להיות מכריע דווקא בתקופה שבה הוחלט להרחיב את סמכויות הרשות השנייה כך שתחת פיקוחה יהיו גם ערוצים ייעודים כמו ערוץ 9, ערוץ 20 וערוץ 24, בנוסף להשלכות של פיצול ערוץ 2 על השוק. בתחילת 2018 עזב עידן אור את התפקיד הקשור בטבורו בשוק הטלוויזיה ומאז לא מונה לו מחליף. מאז עברו עשרה חודשים, וגם כאן לא החל אף הליך לאיוש התקן. גם תקן דובר הרשות נותר לא מאויש מאז קיץ 2017.

מ"מ מנכ"ל הרשות: "זה מצב לא בריא, נכפתה עלינו אי־ודאות"

מנכ"ל הרשות השנייה בפועל, ניר שוויקי, שובר שתיקה לראשונה מאז החל הליך אישור המיזוג. שוויקי הסביר בשיחה ל"כלכליסט" את הסיטואציה הבעייתית שאליה הגיעה הרשות, לדבריו בשל הנסיבות החוקיות שבהן עמדה. לדבריו, במשך תקופה דנו במערכת הפוליטית באפשרות לאחד את הרשות השנייה עם מועצת הכבלים והלוויין וליצור רגולטור חדש המכונה "ברית המועצות". לפיכך, לדבריו, היה קושי במינוי תפקידים בכירים לרשות.

"לגבי בעייתיות בתפקיד המנכ"ל, אני יכול להסכים במאה אחוז עם חשיבות המינוי הקבוע”, אומר שוויקי. “למעלה משלוש שנים פעלתי תחת אי־הוודאות הזו, וזה לא נעים. אבל זו המציאות שנכפתה עליי, ובה השתדלתי לעשות את הטוב ביותר. אני אשמח שההליך יסתיים כמה שיותר מהר משום שמצב של מנכ"ל זמני הוא לא בריא ועלול להוות פתח לבעיות וטענות”.

שוויקי בעצמו הוא כאמור אחד המועמדים להיות המנכ”ל הקבוע של הרשות השנייה. לדבריו, בעיית המינויים נובעת, בין היתר, מהיעדר מנכ”ל. “אם הייתי ממנה תקן בכיר כלשהו, כמו למשל יועץ משפטי למועצה, אז היו באים אליי בטענות שאני מנסה לעשות מחטף ולקבוע עובדות למנכ"ל החדש שייבחר”, הוא אומר, “זה מצב לא נכון. מי שנכנס לתפקיד חדש רוצה לבחור את האנשים שהוא יעבוד איתם. עתה, כשסמכויות המועצה הורחבו עם כניסתם של הערוצים הייעודיים תחת הרגולציה שלה, נדרשת חשיבה מחודשת ועמוקה על כל המבנה והפעילות של הרשות השנייה, וזו צריכה להיעשות על ידי מנכ"ל קבוע".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות