אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
17 זכיינים יקימו תחנות גז לרכב כבד ‑ פז בחרה לוותר צילום: בן ניקסון'

17 זכיינים יקימו תחנות גז לרכב כבד ‑ פז בחרה לוותר

הממשלה תסבסד בניית תחנות ראשונות לתדלוק בגז טבעי דחוס. לכלכליסט נודע שאת רוב התחנות יקימו החברות דור אלון ודלק, שתרכוש את הגז מעצמה

15.10.2018, 08:26 | ליאור גוטמן

שש שנים תמימות אחרי ההכרזה על התוכנית הממשלתית להטמעת גז טבעי בתחבורה, תחל סוף־סוף הקמתן של 37 תחנות תדלוק ראשונות למשאיות ואוטובוסים המבוססות על גז טבעי דחוס (CNG). משרד האנרגיה פרסם את שמותיהם של 17 גופים שנבחרו להקים את התחנות, ויתחלקו ב־100 מיליון שקל שהקציבה הממשלה לנושא. את רוב התחנות יקימו חברות הדלק דור אלון, דלק וסונול. מי שוויתרה ביודעין על האפשרות להקים תחנות היא דווקא פז ‑ בעלת בתי הזיקוק לדלק באשדוד ואחת הנפגעות העיקריות מהמעבר לשימוש בגז.

גז טבעי דחוס הוא הצורה המקובלת להנעת רכב כבד בגז, והוא שונה מהגפ"מ (גז פחמימני מעובה) שמשמש להנעת מכוניות פרטיות. בשעה שבישראל נוסעות אלפי מכוניות המונעות בגפ"מ, מספר כלי הרכב המונעים בגז טבעי הוא אפס. כנגד הכישלון בהטמעת השימוש בגז עומד היעד השאפתני שהציג שר האנרגיה יובל שטייניץ רק לפני שבוע: העברת כל צי הרכב הכבד בישראל לשימוש בגז בעוד פחות מעשור וחצי.

אוטובוסים מונעי גז דחוס של מטרופולין, צילום: בן ניקסון אוטובוסים מונעי גז דחוס של מטרופולין | צילום: בן ניקסון אוטובוסים מונעי גז דחוס של מטרופולין, צילום: בן ניקסון

התחנות החדשות שיוקמו נחלקות לשני סוגים: 25 מהן יהיו פתוחות לציבור, בפריסה ארצית מצפת בצפון לדימונה בדרום; 12 מהן ישמשו ציי רכב של גופים גדולים, ובהם חברות אוטובוסים כמו קווים ומטרופולין ועיריות כמו אשדוד, עיריית חיפה, ירושלים וביתר עילית. גם נמל אשדוד יקים לעצמו תחנה. התחנות יוזנו מרשת חלוקת הגז המיועדת למפעלים או מרשת ההולכה של חברת נתיבי גז. הקמת תתחיל כבר בשבועות הקרובים.

את רוב התחנות האלה יקימו דור אלון ודלק, הראשונה עשר תחנות והשנייה תשע. לשתי חברות הדלק יש זיקה גם למאגרי הגז הטבעי שמהם יירכש הגז לתחנות: דלק ישראל מחזיקה בכ־26% ממאגר תמר (באמצעות דלק קידוחים), וקבוצת אלון שאליה משתייכת דור אלון שולטת בדור גז, שהחזיקה בעבר 4% מהמאגר. חברת הדלק סונול תקים שתי תחנות.

בפז, לעומת זאת, העדיפו לא לגשת כלל למכרז, למרות התמיכה הממשלתית הנדיבה שעשויה להגיע ל־3 מיליון שקל לתחנה. ההחלטה של ראשי פז להימנע מראש מכניסה לתחום התדלוק בגז טבעי מעוררת תהיות. צמצום השימוש בבנזין או בסולר שבית הזיקוק של פז מנפק ללקוחותיו מאיים על פז בטווח הבינוני והארוך, ולכן הגז הטבעי הדחוס היה מאפשר לה להרחיב את סל המוצרים.

לפז ולבזן, המפעילה את בתי הזיקוק בחיפה, מכרז תחנות התדלוק בגז טבעי היה הזדמנות לחשב מסלול מחדש. אולם בינתיים, הדירקטורים של פז מתווכחים מה לעשות בכסף, ואילו בבזן מתכתשים עם הציבור על רמות הזיהום בעיר.

בפז מנמקים את החלטתם בכך שנכון לעכשיו הם מעריכים כי אין בתחום כדאיות כלכלית. גורמים בפז אומרים שאף שהמתחרים שלהם כבר התחילו לפעול, דבר לא ימנע מפז להיכנס לשוק מחר בבוקר.

התכנית להטמעת הגז הטבעי בתחבורה יצאה לדרך בימי ועדת צמח בשנת 2012. בוועדה חזו אז שתוך כעשור, משאיות ומכוניות המונעות בגז ינועו בכבישים באלפיהם. אף שהחזון הזה רחוק מאוד ממימוש, קידום תחבורה ממונעת בגז עדיין מתקדם יותר מקידום השימוש ברכב חשמלי.

לפי התוכנית לגמילה מדלקים מזהמים שהציג שטייניץ בשבוע שעבר, עד שנת 2030 אמורים להיפסק לחלוטין בישראל שיווק בנזין וסולר לתעשייה ייצור חשמל באמצעות פחם ושימוש במזוט ובגז בישול בתעשייה. כל אלה יוסבו לגז טבעי. שטייניץ סבור שמתחמי התדלוק החדשים לגז טבעי דחוס ייצרו מסה קריטית שתאפשר את הרחבת השימוש בגז טבעי בתחבורה, ויביאו לשיפור ניכר באיכות האוויר, לצמצום עלויות ולהפחתת התלות בנפט לתחבורה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות