אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הסכסוך נגמר: אל על הגיעה להסכם עקרוני עם טייסיה צילום: סיוון פרג'

הסכסוך נגמר: אל על הגיעה להסכם עקרוני עם טייסיה

בכך מסתיים סכסוך שהחל לפני יותר משנתיים וגרם נזק כבד לפעילות חברת התעופה הישראלית; לפי אל על, טרם הושג הסכם רשמי: "הצדדים במו"מ מתקדם"; טייסי אל על: "פריצת דרך במערכת יחסי העבודה בחברה"

15.10.2018, 15:30 | תומר הדר

אל על הגיעה להסכם עקרוני מול טייסיה - כך עולה מהודעה שנשלחה לפני שעה קלה לטייסי החברה. בכך מסתיים סכסוך היסטורי בן למעלה משנתיים שהשבית את פעילות חברת התעופה הישראלית.

אל על דיווחה לבורסה לפני זמן קצר כי היא מצויה "במשא ומתן מתקדם על הסכם עם מגזר הטייסיים, אשר אמור להסדיר בעיקר התייעלות של מגזר זה והתאמות נוכח השינויים ברגולציה התעופתית" 

קראו עוד בכלכליסט

כזכור, בשלהי שנת 2016 פרץ באל על אחד המשברים החמורים בתולדותיה: טייסי החברה יצאו לסדרה של השבתות טיסות שנבעו, כך טענו בשעתו הטייסים ברשות הקברניט ניר צוק, מהיעדר תנאים מתאימים, שעות טיסה מוגבלות ועוד.

הנהלת אל על טענה מנגד כי טייסי החברה משתכרים משכורות גבוהות, מקבלים הטבות בגין שהיה במחלקת העסקים בטיסות חזור שבהן הטייסים אינם מטיסים את המטוס, זוכים לזמני מנוחה ארוכים ועוד. הסכם לסיום המשבר ההוא נחתם בפברואר 2017 מול מנכ"ל החברה המכהן דאז דוד מימון, שבמסגרתו זכו הטייסים למספר הטבות, כגון תשלום על הדרכות הסימולטורים בחו"ל. אך עם זאת, האיום הגדול ביותר עדיין ניצב לפתחה של אל על ושל טייסיה: תקנות ה FTL אשר מיועדות להיכנס לתוקף בסוף החודש הנוכחי – זאת לאחר דחייה אחת שקיבלה אל על כבר – מאחר והתקנות היו אמורות בפועל להיכנס לתוקף לפני כחצי שנה.

תקנות ה FTL אינן תקנות ישראליות אלא תקנות בינלאומיות מחייבות אשר קובעות את משך הזמן שמותר לטייסים לטוס. טייסי אל על עובדים כיום בשיטה שמכונה "הפיצול" שבמסגרתה הטייס טס שעות בסיס ועליהן נוספות שעות נוספות בגין טיסות – אך כללי ה FTL מגבילים את מספר השעות האפשרי שמותר לטייס לטוס – ובכך בעצם מבטלים את יכולתם של טייסי אל על לפעול לפי השיטה הישנה – ובעצם מקצצים את משכורת הטייסים באופן משמעותי.

מסיבה זו שכרו אל על וטייסי החברה את המגשר עורך דין עמוס גבריאלי ובמקביל גם פנו להסתדרות. כעת כאמור הושג ההסכם העקרוני בין הצדדים אשר אמור להיכנס לתוקף בימים הקרובים. לדברי גורמים המקורבים לתהליך, במהלך הדיונים התרחשו שני אירועים בהם טייסי החברה וההנהלה החליטו להפסיק את הדיונים בין הצדדים ולהמשיך להשבתה, ואולם בתיווכו של גבריאלי שבו הצדדים לשולחן הדיונים. לדברי גורם המקורב לחברה: "שני הצדדים הקפידו הפעם להתנהל על מי מנוחות עקב הנזק הקריטי שנגרם לאל על בסיבוב השיחות הקודם. המנכ"ל הנוכחי גונן אוסישקין ורן אלקבץ ראש וועד הטייסים הגיעו לשמחתנו בגישה שונה והקפידו מאוד שלא לכבס בחוץ את הכביסה המלוכלכת. לשני הצדדים היה ברור שאם טיסות של אל על יושבתו אזי החברה תיכנס למשבר שאין שני לו ושהישראלים לא ירצו יותר לטוס אל על".

בין הסעיפים העקרוניים המתגבשים בהסכם בין אל על לטייסיה שאמור להתפרסם בימים הקרובים מופיעים סעיפים המסדירים חוקית את מנוחתם של הטייסים, סעיפים הנוגעים לשהיה במדינה זרה, אותה הסכימו הטייסים לצמצם משמעותית, וגם סעיפים אשר נמשכו עד לשבוע הנוכחי, הנוגעים לדוגמה לנופשים, כלומר למספר הטיסות להן זכאים בני המשפחה של טייסי החברה.

 

לפי לשון ההודעה: "היום ניתן אישור הדירקטוריון להסכם עבודה חדש לטייסי אל על. ההסכם מהווה פריצת דרך במערכת יחסי העבו'דה בחברה והוא מבוסס על התייעלות משמעותית ונרחבת של טייסי החברה, גמישות תפעולית תואמת חוק המנוחה החדש לצד שיפור ניכר באורחות חיינו והתאמת שכר השעה הבסיסי לרמה המקובלת בעולם".

גונן אוסישקין מנכ"ל אל על , צילום: סיון פרג גונן אוסישקין מנכ"ל אל על | צילום: סיון פרג' גונן אוסישקין מנכ"ל אל על , צילום: סיון פרג

תגיות

31 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

30.
אל על .
השינאה והארס כאילו אכזבה מרומן. ישנה בורות ואי דיוקים בהרבה מהטענות. אל על בודקת את עצמה בכל המישורים: מתחדשת ומתעדכנת. המטוסים החדשים מצויידים באינטרנט (חינם) . אל על שומרת על רמה גבוהה ביחס למתחרים בקוים לישראל. המבינים באמת יודעים ושומרים אמונים לחברה. לא כולם חייבים לטוס אל על (תחרות חופשית!) מיותר להשבע ״לעולם לא אטוס אל על ״. אין מקום להשמצות המוגזמות שלרוב אין להן בסיס . בהצלחה.
יואל  |  17.10.18
לכל התגובות