אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נמל אשדוד מתמגן עם תחנת כוח פרטית צילום: אבי רוקח

בלעדי לכלכליסט

נמל אשדוד מתמגן עם תחנת כוח פרטית

האיום של רקטות חמאס מדרום, והתחרות עם הנמל הפרטי שמוקם מצפון, הובילו את הנמל לפרויקט שיחתוך ב־30% את הוצאות האנרגיה שלו

16.10.2018, 08:26 | ליאור גוטמן

נמל אשדוד ביצע הליכי תכנון ראשוניים בדרך להקמת תחנת כוח מקומית בשטח הנמל, כך נודע ל"כלכליסט".

קראו עוד בכלכליסט

מדובר בתחנת כוח זעירה בהספק של כ־5 מגה־ואט שתספק חלק מהצרכים השוטפים של החברה הממשלתית, ותשמש גם גיבוי לפעולת המנופים והכלים ההנדסיים במקרה של פגיעה בתשתיות על ידי רקטות ואמצעים אחרים מרצועת עזה.

בזמן מבצע צוק איתן נמל אשדוד והתשתיות שסובבות אותו - תחנת הכוח אשכול של חברת החשמל, מתקנים לאחסון דלקים ועוד - שימשו מטרה מועדפת עבור חמאס בניסיון לגרום להם חבלה או השבתה. מאחר שנמל אשדוד מחזיק לפחות בחצי מיבוא ויצוא המוצרים מישראל - גובש הרעיון להפוך את הנמל לעצמאי בתחום אספקת החשמל.

עלות הקמת התחנה נאמדת בהשקעה של 30-25 מיליון שקל. סכום זה אינו כולל את עלות חוזה הגז שייחתם מול אחד המשווקים שהיקפו יכול להגיע לסכום זהה לזה של הקמת תחנת הכוח.

נמל אשדוד, צילום: אבי רוקח נמל אשדוד | צילום: אבי רוקח נמל אשדוד, צילום: אבי רוקח

הקמת תחנת הכוח של נמל אשדוד תנתק אותו סופית מהתלות בחברת החשמל. בנובמבר 2014 נעשה צעד ראשון בכיוון כשהנמל החל לקנות חשמל מייצור פרטי מידי חברת דליה אנרגיות - בעלת תחנת הכוח הפרטית הגדולה בישראל. בזמנו נאמד היקף החוזה הזה ב־21 מיליון שקל לשנה, חיסכון של כ־6% בהוצאות החשמל בנמל. עם הקמת תחנת הכוח החדשה הוצאות האנרגיה של הנמל יצנחו בעד 30%.

בעבר נשקלה אפשרות לרצף את גגות ההאנגרים של נמל אשדוד במתקנים סולאריים לייצור חשמל, אולם אלה לא פועלים בחושך, פועלים חלקית בחורף וחשופים יותר לפגיעה שמקורה בחבלה מכוונת. לפיכך הנמל החליט להתקדם עם הקמת תחנת הכוח.

מנכ"ל נמל אשדוד יצחק בלומנטל אמר אתמול ל"כלכליסט" שהמהלך מבוצע במסגרת ההיערכות של הנמל לעידן התחרות בנמלי הים. בעוד כשנה וחצי אמור להיפתח באשדוד נמל פרטי חדש שיופעל על ידי TIL ההולנדית. אפשרות לייצור אנרגיה באופן עצמאי תיתן, לדברי בלומנטל, יתרון לנמל הקיים על פני הנמל החדש. "משרד האנרגיה רואה בנו כשותף ראשון מבין נמלי ישראל בקידום המעבר של המפעלים במשק לשימוש בגז טבעי", הוא מסכם.

כפי שפורסם אתמול ב"כלכליסט", נמל אשדוד הוא בין הזוכים במכרזי משרד האנרגיה להקמת תחנת גז טבעי דחוס (CNG) לכלי רכב כבדים. הזכייה הובילה לקבלת מענק בהיקף של כ־3 מיליון שקל להקמת תחנת תדלוק בנמל, כמו גם רשת חיבורי גז טבעי שיבוצעו מול חברת גז טבעי דרום, הזכיינית לחיבור מפעלים וגופים אחרים לרשת החלוקה.

אחד הפרויקטים שאינם קשורים לתחנת הכוח אבל ינצלו את רשת הגז שתחובר לנמל, הוא הקמת תחנת תדלוק לגוררי מכולות שיפעלו על בסיס גז טבעי.

תגיות