אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רפורמת השוק הסיטונאי: משרד התקשורת יכריע אם בזק גובה יותר מדי צילום: עמית שעל, אוראל כהן

בלעדי לכלכליסט

רפורמת השוק הסיטונאי: משרד התקשורת יכריע אם בזק גובה יותר מדי

המשרד בודק את המודל שבמסגרתו פרטנר וסלקום מעבירות לבזק נתח ניכר מהכנסותיהן משירותי טלוויזיה. ברקע, קרב ראש בראש בין בזק לפרטנר על גובה התשלום שעובר בפועל

18.10.2018, 07:20 | יואב סטולר

משרד התקשורת עורך בימים אלו בדיקה בעניין גובה התשלומים שחברות התקשורת (פרטנר וסלקום) נדרשות להעביר לבזק עבור שימוש בתשתיות האינטרנט שלה, לצורך אסקפת שירותי טלוויזיה, כך נודע ל"כלכליסט". המשרד יערוך בקרוב שימוע בנושא, ובסופו יוחלט אם התשלום יימשך על פי המודל הקיים, או האם ישונה וכיצד.

נתונים שנחשפו בעבר ב"כלכליסט" מעידים על כך ששתי החברות מעבירות לבזק מדי חודש חלק בלתי מבוטל מהכנסותיהן משירותי הטלוויזיה.

במשרד התקשורת עדיין לא קבעו תעריפים ל־2019 בתחום השוק הסיטונאי ולבדיקה שנערכת שם כעת עשויה להיות חשיבות גדולה לקראת התמחור.

קראו עוד בכלכליסט

סלקום ופרטנר משלמות לבזק תשלום חודשי קבוע של כ־32 שקל על כל לקוח. אולם הכסף הגדול, זה שבו תתמקד בדיקת המשרד, מגיע מתשלום המשתנה בהתאם להיקף צריכת הנתונים על גבי התשתית. בנוסף, החברות משלמות לבזק עבור שירותי טכנאים.

לפי נתונים שפורסמו ב"כלכליסט", בסלקום מעבירים לבזק בכל חודש בממוצע 50‑65 שקל עבור הצריכה של כל לקוח טריפל. גורמים בסביבת פרטנר מדווחים על מספרים גבוהים יותר, שנעים סביב 86 שקל בממוצע עבור כל לקוח כזה. לשם השוואה, לקוח טריפל ממוצע משלם לסלקום 149 שקל בחודש ולפרטנר 139 שקל בחודש. בבזק אישרו את הנתונים לגבי סלקום, אולם במקרה של פרטנר אמרו כי החברה מעבירה 65 שקל בממוצע עבור כל לקוח טריפל.

לדברי גורמים בסביבת פרטנר, הפער בין עלויות הצריכה הממוצעות של פרטנר וסלקום נובע בעיקר מהטכנולוגיה שבה משתמשות החברות לשידור הערוצים המסחריים,. בפרטנר משדרים את הערוצים על גבי הרשת, בעוד בסלקום עושים שימוש בשידורי עידן פלוס. בבזק, לעומת זאת, מאשימים את פרטנר בשימוש בזבזני בתשתית.

כעת, במסגרת בדיקת משרד התקשורת, נבחנת שיטת החישוב להיקפי הצריכה הנהוגה כיום, הנחשבת לשנויה במחלוקת. בשיטה הנוכחית, הנקראת שיטת השיא, רגע השיא של צריכת הנתונים על גבי התשתית של בזק קובע את העלות לחודש כולו. כלומר, אם אירוע כמו גמר המונדיאל משך אל המרקע כמות אדירה של צופים, החודש כולו יהיה יקר יותר.

לצד מודל השיא, קיים מודל בשם אחוזון 95, שבו התשלום החודשי לא נגזר משיא בודד אלא משקלל 95% מהשיאים לטובת חישוב ממוצע חודשי אחד. שיטה זו מטיבה עם החברות שרוכבות על התשתית של בזק ומורידה באופן משמעותי את ההשפעה של אירוע שיא בודד.

ממשרד התקשורת נמסר: "מבחינה ראשונית עולה ששיטת החישוב עקבית עם המודל שעל בסיסו נקבעו התעריפים, אך הנושא נמצא בבדיקה נוספת לאור מסמכים שהוצגו למשרד. המשרד מודע לעלות הגבוהה הכרוכה בתעבורת הנתונים ובוחן מספר דרכי פעולה, בדגש על אפשרויות שיפחיתו את היקף התעבורה וכפועל יוצא את התשלומים עבורה".

תגיות