אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האיש העשיר בהודו עושה כאב ראש לענקיות הסלולר צילום: בלומברג

FT

האיש העשיר בהודו עושה כאב ראש לענקיות הסלולר

מוקש אמבאני מחבר את תת־היבשת לקדמה תקשורתית דרך חברת רילאיינס ג'יו שבבעלותו. לטענת המתחרות, הצלחתה נובעת מיחס רגולטורי מועדף

21.10.2018, 08:33 | קיראן סטייסי וסיימון מונדי, פייננשל טיימס

מעל 200 מיליון הודים ניצלו בשנתיים האחרונות את ההימור הגדול ביותר שביצעה אי פעם חברה בתת־היבשת.

קראו עוד בכלכליסט

האיש העשיר בהודו, מוקש אמבאני, השקיע 32 מיליארד דולר בבניית חברת הטלקום שלו, רילאיינס ג'יו — ההשקעה הגדולה ביותר בתולדות הסקטור הפרטי של הודו. זאת, כחלק מהמאבק שלו להשגת שליטה בשוק הטלקום השני בגודלו בעולם, במונחים של מספר המשתמשים.

חלק ניכר מהכסף שימש להענקת גישה חופשית למה שלטענת החברה היא רשת הסלולר הגדולה בעולם, שכן הלקוחות שלה משתמשים בכמויות מידע גדולות פי שלושה לעומת האירופי הממוצע.

ההשקה של ג'יו עזרה להנדס מהפכה סוציו־אקונומית בהודו. לראשונה, למיליוני הודים יש גישה לאינטרנט שמאפשרת להם לקבל הלוואות נוחות, להוריד ספרי לימוד או פשוט לצפות בנבחרת הקריקט של הודו מביסה את פקיסטן.

וולמארט וגוגל עלו על הגל

הצמיחה הזו עודדה כמה מחברות הקמעונאות והטכנולוגיה הגדולות בעולם להזרים כסף למדינה. כך, למשל, וולמארט ביצעה השנה את עסקת המסחר המקוון הגדולה בעולם כשרכשה 77% מפליפקארט, ענקית קמעונאות מקוונת הודית, עבור 16 מיליארד דולר. בדומה, גוגל מחזקת את הצוות שלה בהודו, ואילו נטפליקס מקווה להוסיף 100 מיליון לקוחות במדינה.

אולם, ההתרחבות האגרסיבית של ג'יו יוצרת כאב ראש לענקיות טלקום עולמיות, בהן וודאפון הבריטית, שביצעה מחיקת שווי של 6.3 מיליארד יורו מהחטיבה ההודית שלה.

התוצאות היו קשות אף יותר לאחיו הצעיר של אמבאני, אניל, שירש את עסקי הטלקום של המשפחה, Rcom. אניל נמצא בעיצומו של תהליך מכירת המגדלים הסלולריים והכבלים האופטיים שלו לאחיו, זאת לאחר שהחברה שלו היתה בין הנפגעות הגדולות מכניסת ג'יו לשוק.

העסקה הזו מראה כיצד גבר מוקש על אחיו מאז הפיצול הדרמטי של אימפריית רילאיינס. עם זאת, הזינוק של ג'יו מעורר גם כמה תהיות. בראשן, האם החברה אכן חבה את הצלחתה לכישוריו העסקיים של האב, או להחלטות פוליטיות ורגולטוריות שצידדו בה במובהק.

להערכת ראהול קהולר, לשעבר יו"ר רשות הרגולציה של מגזר הטלקום בהודו, הפסיקות האחרונות שקיבל הארגון כבר נחשבות כאפליה לטובת ג'יו. "ב־40 שנותיי כפקיד ציבור לא נתקלתי במקרה אחד שבו הרגולטורים הואשמו בהעדפת צד", אמר. "אך כעת יש תמיכה ברורה בג'יו".

ראשית דרכה של ג'יו אפופת מסתורין. ביוני 2010 הממשלה קיימה מכרז לחלק מקשת התדרים הזמינים. רוחב הפס שהוצע למכירה לא היה אטרקטיבי עבור מרבית החברות בתחום, ולכן כולם הופתעו כשחברה לא מוכרת בשם Infotel Broadband Services זכתה במכרז, לאחר שהציעה עבור התדרים 128 מיליארד רופי, סכום הגבוה פי 500 משווי החברה עצמה.

שעות לאחר סגירת המכרז אינפוטל יצאה בהכרזה נוספת: היא עמדה להירכש על ידי רילאיינס אינדסטריז, החטיבה של מוקש אמבאני בעסק המשפחתי, שהסכימה לשלם 48 מיליארד רופי עבור 95% מהחברה. במבט לאחור, מנהלי החברות היריבות מודים שהערימו עליהם. בכך שהסתתר מאחורי חברה לא ידועה, הם טוענים, "אמבאני הצליח להשיג את התדרים במחיר נמוך בהרבה".

אולם, גם עם טווח התדרים החדש, לאמבאני היתה עדיין בעיה — הרישיון שרכש לא אפשר לו להשיק שירותי שיחות קוליות. הבעיה נפתרה ב־2013, כשלבקשת הממשלה, הרגולטור הכריז שכל הרישיונות יאפשרו החל מעתה לחברות להעביר נתונים, הודעות וגם שיחות קוליות. אמבאני הסכים לשלם 16.6 מיליארד רופי כ"דמי נדידה" כדי להמיר את הרישיון, ובכך יצר חברת טלקום בת־קיימא.

העסקה הזו משכה את תשומת הלב של מבקר הממשלה בהודו (CAG). בטיוטת דו"ח שהגיעה לידי "פייננשל טיימס", משרד המבקר ציין כי בהתבסס על השווי של מכירות דומות באותה תקופה, ג'יו בהחלט שילמה סכום נמוך מדי ב־230 מיליארד רופי עבור הרישיון המשולב. דרך הפעולה הטובה ביותר, נטען בדו"ח, תהיה לבטל את הרישיון ולערוך מכרז חוזר. עם זאת, הדו"ח הסופי והמתון יותר שפורסם ב־2015 מצא כי הסכום היה נמוך רק ב־33.7 מיליארד רופי, ולא הזכיר את האפשרות של ביטול המכרז.

משך 100 מיליון מנויים

ב־2016 פנה עורך הדין והפעיל החברתי פרשאנט בהושאן לבית המשפט הגבוה בניסיון לבטל את הרישיון של ג'יו. התביעה נדחתה, לאחר שהשופטים פסקו שהסכום ששילמה ג'יו לא היה נמוך מדי.

עוד לפני ההשקה הרשמית ג'יו צברה מיליוני לקוחות אחרי שחילקה להם כרטיסי סים בחינם ובכך נמנעה מהעברת תוכניות התמחור שלה לאישור הרגולטור. בעקבות זאת, איגוד מפעילי הסלולר ההודי הגיש תלונה לממשלה.

כשאמבאני השיק רשמית את השירותים של ג'יו ב־1 בספטמבר 2016, הוא הכריז כי הוא מחלק שיחות קוליות והודעות במחיר אפסי כמעט, והצליח למשוך מעל 100 מיליון מנויים.

היריבות האשימו את ג'יו בהפרת ההנחיות של רגולטור הטלקום במדינה (TRAI). "ג'יו מציעה שירותי טלקום במחירי הפסד מתוך כוונה ברורה לחסל את היריבים", טענו בבהארטי אירטל, חברת הטלקום הגדולה בהודו על פי מספר מנויים, בתלונה שהגישה ב־2017 לממונה על הגבלים עסקיים. אולם, הממונה על הגבלים פסק שמכיוון שג'יו איננה השחקנית הדומיננטית בשוק, אין ביכולתה לערער על התחרות.

בינתיים, אירטל, וודאפון ואידאה, מפעילות הסלולר הגדולות במדינה, נתקלו בבעיה נוספת. זאת כשהרגולטור טען כי ניתקו במכוון שיחות שביצעו לקוחות של היריבה החדשה.

באוקטובר 2015 הרגולטור המליץ להטיל עליהן קנס חד־פעמי בגובה 30.5 מיליארד רופי, על כך שלא בנו מספיק נקודות קישור לשיחות מלקוחות של ג'יו. החברות זעמו, וטענו שלא העניקו להן מספיק זמן להגיב להתרחבות של ג'יו. במקביל, ג'יו טענה כי השירות הגרוע שסיפקו היריבות ללקוחותיה הוביל אותה לחתוך מחירים.

בעקבות שינויים בחוקי התשלומים שהיטיבו עם ג'יו, המתחרות האחרות החלו לתהות לגבי מידת האובייקטיביות של הרגולטור. "יהיה זה לא רצוי אם תעשייה מרכזית כמו טלקום תהיה מפוקחת בהתבסס על השאיפות של מפעיל חדש בשוק", כתב מנכ"ל וודאפון ויטוריו קולאו לשר התקשורת מאנוג' סינהה.

בינתיים, ג'יו נהנתה משנתיים ראשונות מוצלחות במיוחד. החברה הגיעה לרווחיות בשלושת הרבעונים האחרונים, ורשמה רווח נקי של 6.1 מיליארד רופי בשלושת החודשים עד יולי. עם זאת, רבים סבורים כי טרם מימשה את מלוא הפוטנציאל כתרנגולת מטילת ביצי זהב עבור מוקש אמבאני. אם יצליח לשמור על המחירים הנמוכים ביחס ליריבות לאורך זמן, הוא יוכל להרחיב את נתח השוק ולהעלות מחירים, הפעם מעמדת הובלה בשוק.

"ג'יו מנצלת את נקודות החוזק שלה: המאזן של החברה־האם", הגיב רוהיט צ'ורדיה, אנליסט בקוטאק אינטרנשיונל אקוויטיס. "היא מוותרת על הכנסות עתידיות לטובת פגיעה במתחרים בהווה".

תומכיו של אמבאני טוענים שהביא עמו פרץ של חדשנות לשוק הטלקום ההודי, שעשויה להיות בעלת השפעה כלכלית וחברתית חיובית ארוכת טווח.

מנגד, המתחרות טוענות שהגישה חסרת הרחמים שלו תשאיר את הודו עם מגזר פגוע פיננסית וללא יכולת לממן את ההשקעות הנחוצות כדי לשמור על יתרון טכנולוגי.

התחרות עלולה להיפגע, שכן מעטות הן מפעילות הסלולר הבינלאומיות שירצו להסתכן ולהיכנס לשוק ההודי, כך לפי רג'אן מתיוס, מנהל איגוד מפעילות הסלולר ההודיות.

מודי מצדו הבטיח להביא לסיומו את עידן הטייקונים שעושים ככל העולה על רוחם, אך הביקורת נגד הרגולטור מערערת את אמון הציבור. "הרגולטורים וקובעי המדיניות נרדמו בשמירה", מדגיש מתיוס. "אנשים נבונים ימצאו דרכים גאוניות להתאים את המצב למידותיהם. וזה בדיוק מה שקרה".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות