אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מדינה בפקק: מאיזו עיר לוקח הכי הרבה זמן להגיע לעבודה בבוקר? צילום: אוראל כהן

מדינה בפקק: מאיזו עיר לוקח הכי הרבה זמן להגיע לעבודה בבוקר?

מנתונים שפרסם מרכז טאוב, 54% מהישראלים עובדים מחוץ ליישוב שבו הם מתגוררים, 60% מגיעים לעבודה ברכב פרטי וחלה ירידה מתמדת בשיעור המגיעים לעבודה ברגל או באופניים

24.10.2018, 06:55 | שחר אילן

העיר שלתושביה לוקח הזמן הרב ביותר להגיע לעבודה היא פתח תקווה ואחריה ירושלים. בפתח תקווה הדבר נובע מעומסי התנועה בירושלים מהמרחקים הגדולים והשימוש הנפוץ בתחבורה ציבורית. יותר מ-54% מהישראלים אינם עובדים ביישוב מגוריהם. למרות הניסיונות לעודד שימוש בתחבורה ציבורית, נמשכת העלייה בשיעור המגיעים לעבודה ברכב פרטי – שעומד על 60%. כך עולה ממחקר שמפרסם היום (ד') החוקר חיים בלייך ממרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית.

קראו עוד בכלכליסט

54%, כלומר יותר מחצי מהישראלים הם יוממים, אנשים שעובדים מחוץ ליישוב מגוריהם ונוסעים לעבודה מדי יום. זו עלייה לעומת 48.6% ב-2000 ולעומת 52.5% ב-2010. ב-30 השנים האחרונות זינק מספר העובדים המועסקים מחוץ ליישוב מגוריהם מ-42% ל-54%.

עפ"י המחקר, נמשכת העלייה במספר המשתמשים בכלי רכב לצורך הגעה לעבודה מ-58% ב-2008 ל-60% ב-2016 (64% אם מחשבים בני 26 ומעלה ולא בני 20 ומעלה). בין הסיבות לעלייה בשימוש ברכב הפרטי: ירידה בעלויות החזקת הרכב לצד עלייה בעלות התחבורה הציבורית, וכן העובדה ש-10% מהשכירים מקבלים רכב ממקום עבודתם. 69% מהגברים מגיעים לעבודה ברכב פרטי או בנסיעה שיתופית אבל רק 59% מהנשים. הן עושות שימוש גדול בהרבה בתחבורה ציבורית.

פקק תנועה ביציאה משכונת אם המושבות בפתח תקווה (ארכיון), צילום: אוראל כהן פקק תנועה ביציאה משכונת אם המושבות בפתח תקווה (ארכיון) | צילום: אוראל כהן פקק תנועה ביציאה משכונת אם המושבות בפתח תקווה (ארכיון), צילום: אוראל כהן

שיעור המגיעים לעבודה בחבורה ציבורית עלה מ-21% ב-2008 ל-22% ב-2016, שיפור לא משמעותי. שיעור המשתמשים לצורך זה ברכבת הוכפל מ-2% ל-4%, אבל חייבים להודות שגם זה נמוך מאוד. לעומת זאת חלה ירידה מתמדת בשיעור המגיעים לעבודה בהליכה או באופניים (מ-14% ב-1995 ל-12% ב-2008 ו-10% ב-2016) ובמי שמגיעים בהסעה מאורגנת (מ-13% ב-1995 ל-8% היום).

ירושלים. שימוש נפוץ בתחבורה ציבורית, צילום: עטא עוויסאט ירושלים. שימוש נפוץ בתחבורה ציבורית | צילום: עטא עוויסאט ירושלים. שימוש נפוץ בתחבורה ציבורית, צילום: עטא עוויסאט

פתח תקווה היא כאמור העיר שלמתגוררים בה לוקח הכי הרבה זמן להגיע למקום העבודה. 45% מהם נוסעים לעבודה חצי שעה ויותר. זאת למרות ש-90% מהתושבים נוסעים לעבודה פחות מ-20 ק"מ ו-63% מהם משתמשים ברכב פרטי. בלייך מסיק שזמן ההגעה הממושך נובע מעומסי התנועה כלומר מהשימוש הרב ברכבים פרטים.

במקום השני בזמן ההגעה לעבודה ירושלים, עיר עם מאפיינים שונים לגמרי מפתח תקווה. ל-43% מהעובדים בירושלים לוקח חצי שעה ויותר להגיע לעבודה. נראה שהדבר נובע בין היתר מגודל העיר, מאחוז גבוה של אוכלוסייה חלשה מבחינה כלכלית ומהשימוש הגדול יחסית בתחבורה ציבורית (28%). לעומת זאת ל-68% מהתל אביבים לוקח פחות מחצי שעה להגיע לעבודה. בנוסף, תל אביב מאופיינת באחוז גבוה יחסית של מי שמגיעים לעבודה בהליכה או באופניים (17%).

הנתונים חושפים את עומק האפליה בשירותי התחבורה הציבורית בין יישובים יהודים לערבים. 25% מהערבים בערים מעורבות ו-11% מהיהודים ביישובים קטנים מגיעים לעבודה בתחבורה ציבורית, אבל רק 5% מהערבים. הדבר גורם לכך ש-8% מתושבים בישובים הערביים מגיעים לעבודה בנסיעות שיתופיות - כפול מאשר יהודים מיישובים קטנים (4%).

תגיות

21 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

19.
נסיעות שיתופיות יכולות להיות מקום מעולה להתחיל את השיפור בתחבורה
אני משתמש קבוע בקארפול ולדעתי זה יכול להיות פתרון מעולה לפקקים. ממליץ לכם לבחון את waze carpool או moovit. מייחל ליום בו אובר תיכנס לישראל זה יביא המון פרנסה לנהגים ויקטין משמעותית את העומס בכבישים. בטווח הרחוק קארפול דווקא תשפר את התחבורה הציבורית בכך שאנשים יתנתקו מן הצורך הכפייתי להגיע לעבודה עם רכב לעבודה. שיפור התחבורה ציבורית/ משותפת נכון גם בהיבט האקולוגי.
משתמש קבוע בקארפול  |  24.10.18
17.
לא פלא ליסינג רכבים זולים רק שהאוצר ירויח מס זה חלק מהתוצאה
היום מכונית רגילה 2005 עולה 7000 שקל אין גריטה אי אפשר לימכור גם לא לברזל החזרת רשיון רכב יום שלם במשרד הרישוי אז מה הפלא. תחבורה ציבורית בדיחה ואת רוכבי הדו גלגלי יונקים בביטוח או שמכוניות שולחים אותם לעולם הבא. מיסוי זה השם דלק ורכבים UBER גרם לאנשים באמריקה לימכור רכבים ופה???
רכבים  |  24.10.18
לכל התגובות