אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
צ'ק פוינט פתחה סדק בקופת המזומנים; "המו"מ נמשך יותר משנה, אבל הכסף עבר היום" צילום: נמרוד גליקמן

צ'ק פוינט פתחה סדק בקופת המזומנים; "המו"מ נמשך יותר משנה, אבל הכסף עבר היום"

גיל שויד ניצל אתמול את פרסום דו"חות הרבעון השלישי כדי לבשר על רכישתה של Dome9, שעוסקת באבטחת המידע בענן, מידי מי שהיה שותפו לדרך. היקף העסקה – עד 200 מיליון דולר – מהווה פחות מ־1% משווי השוק של צ'ק פוינט

25.10.2018, 06:59 | דרור רייך וצלי גרינברג

מנכ"ל צ'ק פוינט גיל שויד, שרגיל לספוג ביקורת על העובדה שאינו משתמש בקופת המזומנים הגדושה של החברה לביצוע רכישות, הפתיע אתמול. במקביל לפרסום דו"חות הרבעון השלישי, טרם פתיחת המסחר בוול סטריט, הכריז שויד על רכישת חברת אבטחת הענן הישראלית, Dome9.

קראו עוד בכלכליסט

צ'קפוינט לא נקבה בסכום הרכישה, מפני שאינו מהותי עבורה, אך ל"כלכליסט" נודע כי מדובר על סכום של 175 מיליון דולר, שלהם יתווספו מניות ואופציות שיכולים להגדיל את היקף הרכישה עד 200 מיליון דולר. סכום זה מהווה פחות מ־1% משווי השוק של צ'ק פוינט בנאסד"ק, שעומד על 17.7 מיליארד דולר אחרי שמנייתה הוסיפה 9.2% לערכה מתחילת השנה.

ההכנסות של צ'ק פוינט ברבעון השלישי עמדו על 471 מיליון דולר, שיפור של 4% לעומת הרבעון המקביל וגבוה ב־1% מתחזיות האנליסטים שעמדו על 466 מיליון דולר. הרווח תפעולי עמד על 250 מיליון דולר לעומת 251 מיליון דולר ברבעון המקביל והרווח הנקי רשם שיפור של 6% לעומת הרבעון המקביל, ל־219 מיליון דולר. צ'ק פוינט ייצרה מזומנים בהיקף של 249 מיליון דולר שהתווספו לקופתה שמכילה 4.07 מיליארד דולר.

גיל שוויד, צילום: יובל חן גיל שוויד | צילום: יובל חן גיל שוויד, צילום: יובל חן

Dome9 משלימה אותנו

"בתקופה הקרובה נראה את השפעת הרכישה של Dome9 על התוצאות הכספיות עם ירידה של 175 מיליון דולר בתזרים מזומנים ושל 4-3 מיליון דולר ברווח ברבעון" אמר שויד במסיבת העיתונאים. "מנגד, הרבעון הרביעי הוא תמיד החזק ביותר בתעשייה כך שאנחנו צופים הכנסות של 528-500 מיליון דולר ברבעון האחרון של 2018". אחד ממייסדי Dome9, זוהר אלון, התחיל את דרכו בצ'ק פוינט.

אתמול אמר שויד ל"כלכליסט", "זוהר חבר ושותף. הוא התחיל כשצ'ק פוינט עוד היתה בחיתוליה וכל העובדים הכירו האחד את השני. אבל בעסקים אני מזיז הצידה את כל מה שקשור בחברים. ל־Dome9 יש בעלי מניות נוספים, אני מניח שאם זה היה רק בין צ'ק פוינט לזוהר אז העסקה היתה נסגרת מאוד מהר, אבל פרק הזמן הזה איפשר לנו לבחון אותה יותר לעומק.

המו"מ נמשך יותר משנה אבל העסקה סגורה והכסף עובר היום, לא כמו בעסקאות רכישה אחרות שמרגע ההכרזה ועד השלמתה עוברים כמה חודשים ואז לפעמים שני הצדדים, בעיקר העובדים, נפגעים מחוסר הוודאות. מהיום כל עובדי Dome9 הם עובדי צ'ק פוינט.

"המוצר של Dome9 מדבר על הגנה אקטיבית, שבודקת בעצמה את הדברים מופעלים על הענן ויודעת בעצמה אם צריך לתקן או לא. כדי לעשות זאת צריך להתמודד עם המון אתגרים. הרבה חברות שמשתמשות בענן מגדילות או מקטינות שרתים לפי הצורך באופן אוטומטי, אלה בעיות ש־Dome9 פותרת. אם יש טעות שצריך לתקן בשרת וניגשים ישר למידע הכל חשוף, מישהו פתח את הענן אפילו לכמה דקות, והמידע דלף. כמו שבטעות דלפו הפרטים של כל הבוחרים בארה"ב. עם המוצר שלנו כל שרת חדש שנפעיל בו את שירותי האבטחה הזה יהיה מאובטח לפי המדיניות של הארגון".

רוכבת על גל השימוש בענן

Dome9, שיושבת בתל אביב, היא חברה שעדיין אינה רווחית ועם הכנסות לא מהותיות של פחות מ־10 מיליון דולר לשנה. היא הוקמה ב־2011 על ידי בני הדודים – זוהר אלון המנכ"ל ורועי פיינטוך שמכהן כטכנולוג הראשי שלה, שמחזיקים בה ביחד ב־22%. חברת אבטחת הענן הקטנה שמעסיקה 100 עובדים, רובם המוחלט בארץ, גייסה בעבר 25 מיליון דולר מקרן השקעות והיא רוכבת על גל השימוש בתשתיות הענן שהולך וצובר תאוצה, וככזה הפך ליעד מרכזי של התקפות הסייבר, שהפכו למתוחכמות ומסוכנות מבעבר.

"צ'ק פוינט מאבטחת מידע באמצאות התקנת תוכנה, משום שמשם הם באו באופן מסורתי" אמר ל"כלכליסט" זוהר אלון. "לכן הם מוכנים להשקיע הרבה בתחום של קו מוצרי אבטחה כמו שלנו, ללא התקנת התוכנה של צ'ק פוינט. למעשה מדובר על לנהל דומיינים שונים של אבטחה באמצעות כלי אבטחה אחד, ומכאן השם של החברה – Dome9. הפיתרון נותן אפשרות, בעיקר לגופי טלקום, להתמודד עם הסביבות המורכבות בענן".

אלון, כאמור, מכיר היטב את צ'ק פוינט שבה עבד ב־2002-1996 כמנהל השירותים. כשהקים את Dome9 הוא כנראה ידע שהחוליה החלשה של אינפיניטי – המוצר האבטחה השלם של צ'ק פוינט – היא אבטחת המידע בענן. בצ'ק פוינט מאמינים כי רכישת Dome9 תחזק את מעמדה כמובילה בהגנת תשתיות הענן, ותאפשר לה להציע ללקוחותיה שירותי הגנה על סביבות ענן מגוונות שתפתח את הדלת להתקנה של האינפיניטי לכל אבטחת הארגון. כעת אלון ייצטרף להנהלת צ'ק פוינט ויהיה אחראי על אסטרטגיית הענן.

שויד עוקץ את אימפרבה

"כלכליסט" ביקש משויד להתייחס לאקזיט של חברו ואחד ממייסדי צ'ק פוינט, שלמה קרמר, שמכר את חברת הסייבר אימפרבה ב־2.1 מיליארד דולר לקרן הפרטית Thoma Bravo בפרמיה של 30%. "קרן השקעה קנתה את אימפרבה במטרה להשביח אותה ולמכור ולא במטרה לשלב אותה עם מוצרים אחרים, כמונו", עקץ שויד. "דיברתי עם שלמה לאחרונה והנושא כלל לא עלה, אולי כי בינואר השנה הוא נפרד מכל מאחזקותיו באימפרבה כשמכר את שארית מניותיו ב־90 מיליון דולר".

רכישת Dome9 על ידי צ'ק פוינט מהווה סגירת מעגל עבור זוהר אלון שהתחיל את דרכו בענף הסייבר בצ'ק פוינט, לצידו של גיל שויד. "צ'ק פוינט עבורי היא ספינת האם. התחלתי לעבוד בה לפני 22 שנה ואז עוד לא ידענו שאנחנו ממציאים את תחום אבטחת המידע. לא היו שמות אז לדברים האלה. אלו היו 6 שנים של עשייה מאוד מעניינת ובשנים האחרונות אני דואג לשמור על קשר עם ספינת האם לפחות אחת לרבעון או שניים. התחלנו את Dome9 בדירת חדר וחצי של בן דודי רועי פיינטוך ברמת אביב. זה היה רעיון שרק חיכה להבשלה. רועי בדיוק סיים תפקיד בכיר, רצה להיכנס למובייל, שלחתי לו קצת חומר כדי לעניין אותו, ומאז אנחנו רצים.

"בראייה לאחור, התחלנו מוקדם מדי את החברה והרעיונות שחשבנו עליהם כבר ב־2011 התחילו להחזיק מים רק ב־2015. למזלנו היו לנו משקיעים טובים שהאמינו בנו ובחברה. בבועת הסייבר, לדוגמא, כולם גייסו יותר מאיתנו ואנחנו היינו עם מוצר אבל בלי שוק. קוששנו כספים; פה חצי מיליון דולר, שם חצי מיליון דולר, והרגשנו שאנחנו זוחלים במדבר ב־40 מעלות חום ובלי מימייה. כשאתה אחראי על משכורות של 110 עובדים זה משהו שצריך להביא בחשבון. אבל הצלחנו, ולא מעט בזכות המשקיעים שתמכו בנו.

"היו הרבה עליות ומורדות, וקרה שחשבנו כבר שכל העבודה ירדה לטימיון אבל אז שוק הסייבר התחיל לפרוח והתחלנו לצמוח. לפני שנה וחצי גם נכנס אלינו סופט בנק ובמקביל נכנסנו למשרדים בסיליקון וואלי. לקחנו את הטכנולוגיה שלנו ללקוחות הגדולים שנמצאים עמנו היום. בדרך כלל, כסטארט־אפ, אתה חי הרבה יותר ממה שהמודל הכלכלי יכול לאפשר. כמעט סגרנו את החברה פעמיים. 7 שנים של סטארט־אפ זה בהחלט זמן טוב לעבור לשלב הבא, ואת תוצאות העסקה הזו עם צ'ק פוינט ניתן יהיה לראות בביצועי החברה כבר בעוד שנתיים. אף שהתחלנו לגדול שמרנו על הדי.אן.איי הסטארט־אפי הלא בזבזני שלנו, ולא היינו צריכים גיוס. גם האקזיט לא נבע מהצורך לגייס, אבל במאקרו זו העסקה שהייתה אמורה להיעשות כי יש התאמה מלאה בינינו לבין צ'ק פוינט. 'כלכליסט' היו הראשונים להכיר בנו ממש כשקמנו, לפני 7 שנים. כתבו עלינו ועל הטכנולוגיה שלנו, ועד היום אני זוכר את הצילום המשותף שלי ושל רועי".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות