אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
החורים במיזם הרכב האוטונומי החדש של פולקסווגן בישראל צילום: בלומברג

החורים במיזם הרכב האוטונומי החדש של פולקסווגן בישראל

ענקית הרכב הגרמנית הודיעה שתקים בארץ שירות הסעות מבוסס רכב אוטונומי בשיתוף מובילאיי וצ'מפיון מוטורס. אולם בחינת פרטי המיזם מעלה יותר שאלות מתשובות, ובהן תעלומת היעדרותה של גט, שזכתה בעבר להשקעה של 300 מיליון דולר מפולקסווגן

31.10.2018, 08:21 | הגר רבט ותומר הדר

חברת פולקסווגן הגרמנית הודיעה אתמול כי תקים בישראל שירות הסעות מבוסס מכוניות אוטונומיות יחד עם מובילאיי וצ'פיון מוטורס. אלא שמבחינת פרטי ההודעה עולות כמה תהיות לגבי טיבו של הפרויקט וסיכויי ההצלחה שלו.

קראו עוד בכלכליסט

הצהרת פולקסווגן אולי הפתיעה את הציבור הישראלי, אך לא את בכירי ענף הרכב העולמי, שחלקם שוהים השבוע בישראל.

פולקסווגן העולמית מחזרת אחר לא מעט מדינות בעולם בכל הקשור להקמת מרכזי מחקר, אך לא כל המדינות שמחות להעניק לה משאבים, בוודאי אחרי פרשת דיזלגייט שבה פולקסווגן נתפסה מרמה בבדיקות זיהום לרכבי דיזל.

בארה"ב לדוגמה פולקסווגן התחייבה להקים מפעלים ולהציג חזון ירוק עתידי. בישראל לעומת זאת, הדבר היחיד שהחברה התחייבה לעשות עד כה הוא לפצות את רשות המסים על נזקי הדיזל בסכום הנאמד ביותר מ־80 מיליון שקל.

ישראל מנהלת רומן ארוך שנים עם הנהלת פולקסווגן העולמית, עד כה ללא סימנים משמעותים להצלחה. בשנים האחרונות ביקרו בארץ לא מעט בכירים, כולל המנכ"ל היוצא מתיאס מולר, אך לא הגיעו להסכמות משמעותיות מול הממשלה בנושאי מחקר ופיתוח או רכב אוטונומי. להערכת גורמים בענף, אחת הסיבות העיקריות לכך הן היעדר "פותח דלתות", גוף שמעורה היטב בפוליטיקה הישראלית. לדברי אותם גורמים, קשרים כאלה נרקמו בחודשים האחרונים בין מובילאיי ופולקסווגן, באמצעות צ'מפיון מוטורס.

הרברט דיס מנכ"ל פולקסווגן.  רומן ארוך עם ממשלת ישראל, צילום: בלומברג הרברט דיס מנכ"ל פולקסווגן. רומן ארוך עם ממשלת ישראל | צילום: בלומברג הרברט דיס מנכ"ל פולקסווגן.  רומן ארוך עם ממשלת ישראל, צילום: בלומברג

המתווה שעליו מצהירה פולקסווגן אינו חריג ומתאים לכל הצדדים המעורבים. פולקסווגן זוכה למדינה שבה ניתן לארגן מתווה למבחן רכב אוטונומי־למחצה בפרק זמן קצר יחסית לעולם, שלוש שנים בלבד לפי הצהרות היצרנית.

מובילאיי מקבלת הרבה יותר מכך: החברה נמצאת כיום בעיצומו של מרוץ לגיבוש תקנות, אלגוריתמים וכללים שיעמדו בבסיס הנהיגה האוטונומית. אחד התנאים שהוצבו בניסוי הוא שיצרני רכב אחרים שיהיו מעוניינים להיכנס לפרויקטים עתידיים בתחום יצטרכו לפעול לפי אמות המידה שמובילאיי ופולקסווגן יקבעו. בימים אלה ממש נערכים כמה יצרני רכב לעריכת מבחנים אוטונומיים בישראל.

כעת, גם יצרנים אלה יידרשו לפעול לפי הפרוטוקולים של מובילאיי ופולקסווגן.

אולם מבחינה לעומק של הודעת החברות עולות יותר שאלות מתשובות. ראשית, הפרויקט יימשך שלוש שנים בלבד, פרק זמן קצר ומפתיע בהתחשב בייעוד ובמטרה. בענף הרכב נהוג להקדיש לפרויקט כזה, שאפילו עדיין אינו כולל מכונית קיימת ונוסעת, מעל חמש שנים.

מעבר לכך, בפרויקט עצמו קיים מעצור משמעותי מצד פולקסווגן: הרכב אינו אוטונומי מלא, אלא אוטונומי רמה ארבע, כזה שעדיין מחייב נוכחות ועירנות של נהג אנושי.

בנוסף, הפרויקט אינו מגדיר בשום צורה את המתווה שבו תפעל פונקציית שיתוף הרכב, כיצד יפעלו בנושא רשויות המס, נהגי המוניות ועוד אינספור גורמים שלגיטימי שעדיין לא יוגדרו, אך לא הגיוני שתוך שלוש שנים יפתרו.

שאלה גדולה נוספת שעולה מההודעה היא מדוע חברת גט לא חלק משיתוף הפעולה השאפתני הזה. במאי 2016 פולקסווגן השקיעה 300 מיליון דולר בגט, השקעה שנעשתה בעיצומו של גל השקעות דומה מצד יצרניות רכב בחברות שמפתחות שירותי הסעות. בין היתר, טויוטה השקיעה עד היום מעל לחצי מיליארד דולר באובר ו־GM יותר ממיליארד דולר ב־Lyft.

הסיבה להשקעות הענק הללו פשוטה: ההבטחה לעתיד שבו כלי רכב אוטונומיים ישנו את המודלים הקיימים בענף התחבורה - ובעיקר יעבירו את הענף מבעלות על כלי רכב פרטיים לשימוש בתחבורה שיתופית ואטונומית לחלוטין. יצרניות הרכב מנסות ולעיתים אף מצליחות לסגור פערים מול חברות טכנולוגיה המפתחות רכבים אוטונומיים משלהן, כמו למשל גוגל, אבל אין להן פלטפורמה מתאימה לספק שירותי הסעות.

אלא שמאז השקעת הענק, היחסים בין פולקסווגן לגט ידעו עליות ומורדות. כך למשל, בסוף 2017 דווח בתקשורת הזרה כי פולקסווגן מעוניינת להפסיק להשקיע בגט ולפתח במקום שירותי הסעות באמצעות חברה־בת שהקימה בשם Moia. עם זאת, ביוני האחרון גט גייסה 80 מיליון דולר בסבב שאותו הובילה פולקסווגן וניתן היה לחשוב שהאמון בין החברות נבנה מחדש - עד להכרזת פולקסווגן אתמול על שיתוף הפעולה דווקא עם צ'מפיון מוטורס, יבואנית פולקסווגן בישראל.

גט סירבה להגיב. תגובת פולקסווגן לא התקבלה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
מכונית אוטונומית היא בעיקר פיקציה
הסיבה שהם לא משחררים פרטים היא שיעברו עוד ה ר ב ה שנים עד שתהיה באמת מכונית אוטונומית. ואז... אף אחד לא יודע איך זה יעבוד. מי שיעשה חשבון כלכלי יראה שמכונית אוטונומית-שיתופית לא חוסכת למשתמש יותר מ-15% (!) מעלות הרכב השנתית. כלומר לאנשים לא יהיה שום תמריץ להשתמש ברכב שיתופי! כל השאר פיקציות של אנשים שמוכרים לעצמם את הרעיונות של עצמם.....
עמית  |  31.10.18
2.
אנחנו נהיה שפני הניסוי לפריסה מאסיווית של רכבים אוטונומיים
האם רכבים אוטונומיים יוכלו בסופו של דבר למזער את תאונות הדרכים - כנראה שכן. האם המערכות יעבדו טוב בתחילת הדרך - בוודאות לא. אבל כמובן ישראל מתנדבת (ומנדבת את כל מי שבמקרה נמצא בכביש) להתמודד עם תקלות תוכנה שגוררות מוות. זה לא קריסה של iPhone אלא חיים של בני אדם. ברור שלפולסוואגן זה מעולה. גם אני בתור מפתח תוכנה מחפש את הלקוחות early adapters שיסכימו לקבל מוצר חצי אפוי בזול. זאת ע"מ שאוכל אחרי תיקון כל התקלות למכור אותו לשאר העולם. עושה רושם שישראל קופצת קדימה בלי להבין למה היא נכנסת. הכתובת היא על הקיר ושהתוכנה תיתקל במצבים שלא תוכנתה אליהם (נגיד פרה בצידי הכביש) לא בטוח שהרכב יתפקד כמו נהג אנושי. במקרה זה מי שישלם זה הנוסעים ברכב וברכבים מסביב. זאת הסיבה שניסויים כאלה עושים בהתחלה בקנ"מ קטן - נניח על מספר קטן של כבישים שיאפשרו למי שרוצה להגיע ליעד בדרכים אחרות. כמו כן ניתן לקבל הטבות מהחברה בתמורה לכך. כרגע נראה שאנחנו מתנדבים לניסוי בחינם רק בשביל שכמה פוליטיקאים יוכלו להשוויץ שאנחנו "אומת ההי-טק".
oren  |  31.10.18