אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
באבולוציה של המהפכה הטכנולוגית, רק החדשנים ישרדו צילום: אסנת רום

באבולוציה של המהפכה הטכנולוגית, רק החדשנים ישרדו

איך חברות קמעונאיות מבדילות את עצמן אחת מהשנייה? איזו התנהלות יכולה להבדיל בין שגשוג לפשיטת רגל?

01.11.2018, 12:55 | גלית עייני וולף

מוגש מטעם DUN'S 100

 

בשנת 2008 חברת הקמעונאות הענקית, סירס (Sears), הייתה תאגיד אמריקני מצליח, עם רווח שנתי של 826 מיליון דולרים ומכירות בעשרות מיליארדים. לעומתה, זו הייתה שנה שחורה עבור יצרנית הרכב GM (ג'נרל מוטורס), שכמעט קרסה באותה שנה. המשבר הכלכלי העולמי שפגע קשה גם בשוק האמריקאי ועליית מחירי הדלק כמעט גרמו לחברה בת 115 שנה להיעלם. רק מענק חילוץ ענק של הממשל הפדרלי הציל את החברה. השבוע סירס הגישה בקשה לפשיטת רגל ואילו -GM נהנית שנות שגשוג ומייצרת את הרכבים המתקדמים בעולם. כיצד זה קרה?

כמו סירס, אנחנו רואים בשנים האחרונות חברות ותיקות רבות, שהיו בעבר ענקיות וכיום נופלות בהתרסקות מפוארת. כך היה עם טויז אר אס, קודאק, נוקיה, בלוקבאסטר ועוד. המשותף לכולן הוא אבדן הרלוונטיות וחוסר היכולת להסתגל לשינויים בשוק ובעיקר לשינויים טכנולוגיים. מנכ"ל נוקיה, למשל, לא האמין שהקונספט של טלפון עם מסך מגע יתפוס. מנהלי קודאק סברו שלנצח האנושות תצרוך פילם. גל פיתוחים טכנולוגיים שטף את כולן.

אז כיצד GM בת ה-115 הצליחה לשרוד מהפכות טכנולוגיות דרמטיות בענף ולהישאר חלוצה? את המענק ממשלתי שקיבלה, השקיעה החברה בעיקר במחקר ופיתוח, מתוך הבנה שהישרדות התאגיד תלויה בטכנולוגיה שלו. כך, את הרכבים הבזבזניים והיקרים החליפו רכבים חסכוניים ומודרניים. GM החלה לייצר מכוניות חשמליות, רכשה סטארטאפים מתחום האוטוטק ומפתחת מערכות מתקדמות במרכז הפיתוח שלה בישראל. עיקר השינוי היה בצורת החשיבה: החברה החליטה לייצר את העתיד ולא להתעקש לאחוז בצלילי המוזיקה האדרנלינית של מנוע הבעירה.

גלית עיני וולף, צילום: אסנת רום גלית עיני וולף | צילום: אסנת רום גלית עיני וולף, צילום: אסנת רום

היום, עשור אחרי שכמעט קרסה ונעלמה, GM מדווחת על הכנסות של 36 מיליארד דולר במחצית השנייה של 2018. היא פיתחה את הרכב החשמלי המתקדם ביותר מסוגו, שברולט בולט, והיא גם שחקנית מובילה במרוץ לפיתוח רכב אוטונומי, בפער מרשים מול ענקיות הטכנולוגיה המתחרות. החברה אף מפתחת יכולות תחום הנסיעות השיתופיות ותחבורה חכמה. GM רוכבת על הגל הטכנולוגי ותישאר רלוונטית עוד שנים ארוכות, כך שמאוד סביר שהנכדים שלכם יגיעו לבקר בשברולט חכמה.

גלית עייני וולף היא משנה למנכ"ל, מנהלת שיווק ופיתוח עסקי בקבוצת UMI

תגיות