אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אמא, רצחתי סרט: הביוגרפיה על פרדי מרקורי לא מפצחת את דמותו צילום: Nick Delaney

אמא, רצחתי סרט: הביוגרפיה על פרדי מרקורי לא מפצחת את דמותו

"רפסודיה בוהמית" גדוש ברגעי מוזיקה מוצלחים, אבל לא מפענח את סוד הפנומנליות של פרדי מרקורי ולהקת קווין

05.11.2018, 08:13 | יאיר רוה
ביוגרפיות קולנועיות מוזיקליות הן החומר שממנו שחקנים עושים אוסקרים. ג’יימי פוקס זכה באוסקר כשגילם את ריי צ’רלס ב"ריי", מריון קוטיאר זכתה באוסקר כשגילמה את אדית פיאף ב"החיים בוורוד", סיסי ספייסק זכתה באוסקר כשגלמה את לורטה לין ב"בתו של כורה פחם" וריס וויתרספון זכתה באוסקר כשגילמה את ג’ון קרטר, אשתו של ג’וני קאש, ב"הולך בדרכי".

ראמי מאלק, שמגלם עכשיו את פרדי מרקורי בסרט הביוגרפי על חייו, “רפסודיה בוהמית", יהיה בוודאי מועמד לאוסקר על התפקיד שלו (שם הוא יתמודד מול בראדלי קופר שמגלם זמר אחר ב"כוכב נולד"), אבל ספק אם יזכה. מאלק הוא כוס מים שמנסה לגלם אוקיינוס. חוץ מהעובדה שהוא הצליח לחקות היטב את גינוניו של מרקורי ואת קולו, אין את התחושה שהסרט פיצח את דמותו, אופיו, כישרונו ויצירתיותו של מרקורי, כמו גם את אלה של חבריו ללהקת קווין.

יציאה מביכה מהארון

ביוגרפיות קולנועיות על אמנים מצליחות לעתים נדירות לגרום לנו להבין את התהליך היצירתי ולהמחיש לנו מה הפך אדם לאמן גאון. אחד הסרטים הבודדים מהעת האחרונה שהצליחו בכך היה “אהבה וחסד", הביוגרפיה מאירת העיניים והאוזניים על בריאן ווילסון והביץ’ בויז.

ראמי מאלק כפרדי מרקורי ב“רפסודיה בוהמית“. מניירות בווליום גבוה, צילום: Nick Delaney ראמי מאלק כפרדי מרקורי ב“רפסודיה בוהמית“. מניירות בווליום גבוה | צילום: Nick Delaney ראמי מאלק כפרדי מרקורי ב“רפסודיה בוהמית“. מניירות בווליום גבוה, צילום: Nick Delaney

“רפסודיה בוהמית" מחמיץ פעמיים: הצופים לא מצליחים להבין מה היה הסוד שהפך את מרקורי למרכיב הסודי שהקפיץ שלושה מוזיקאים מוכשרים, אבל לא בולטים, לאחת הלהקות הגדולות בעולם. המשבר היחיד שמרקורי חווה בסרט נובע מהעובדה שהוא מגלה שהוא גיי - נקודה עלילתית שנראית מאוד מיושנת כיום ובאה לידי ביטוי בסצנת יציאה מהארון מביכה, כתובה ומבוצעת רע. העובדה שמרקורי היה חולה איידס, מה שלבסוף הרג אותו כשהוא רק בן 45, מגיעה בסרט בשלב מאוד מאוחר.

גיי, יהודי וטראבלמייקר

קל להבין מה משך את בריאן סינגר, הבמאי של “החשוד המיידי" וסרטי “אקס־מן", לביים סרט על קווין. בלא מעט מסרטיו סינגר ניסה ליצור דימויים שיעסקו בזהות שלו - גיי ויהודי - ובתחושות של זרות וניכור. זה הדבר הרגשי היחיד שהסרט מצליח בו: לגרום לנו להבין ולחוש שאפשר להיות מאוד מצליח ומפורסם, ועדיין להרגיש בודד ואאוטסיידר. זה המקום שממנו מרקורי יצר, וזה המקום שהפרסום והעושר מעולם לא הצליחו לרפא.

אבל פרט לכך, סינגר יצר סרט לא אחיד, שמן הסתם סבל לא מעט גם מהקפריזיות שלו עצמו. סינגר, שבמהלך הצילומים פורסמו נגדו האשמות ישנות על תקיפות מיניות, הוא טראבלמייקר ידוע בהוליווד. התנהגותו על הסט, והיעדרויותיו התכופות, הביאו לפיטוריו כמה שבועות לפני סוף הצילומים. לא ידוע בדיוק אילו סצנות צולמו בלעדיו, אבל נדמה שקל לנחש.

למרות אוסף גדול של החמצות וכמות כמעט בלתי נסבלת של משחק גדוש מניירות, “רפסודיה בוהמית" הוא מבוא לא רע לקווין. הפופ־רוק הגרנדיוזי והמצועצע של שנות השבעים עושה כעת קאמבק (אני מייחל לסרט על הבי.ג’יז). הסיבה לכך קשורה כנראה בדבר שקווין היו הכי טובים בו: השירים.

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
סרט טוב בעיניי
ראיתי את הסרט אתמול... אי אפשר לדעתי לגלם בצורה אמינה אדם כמו פרדי מרקורי, שהוא מעל לאנושות כמעט. הוא אלוהי בכל מובן. כריזמטי, יפה תואר... הביאו שחקן אפרו-אמריקאי, ולא מאוד דומה לו. אבל בתור סרט, עשויי היטב. חברי הלהקה וכל השקחנים על הסט, מאוד אמינים. המוזיקה גדולה מהחיים. סרט שעושה כבוד אחרון לפרדי הענק.
גל  |  07.11.18
1.
אמן אשר שאף לשלמות
פרדי מרקורי ישאר חידה לא מפוחנעת לנצח. מרקורי אמן מקורי , השקיע את כל מאודו ואת הנשמה, כך שהלחן והביצוע של השיר על הבמה יגיעו לשיא השלמות. אמן גאון שהלך לעולמו, מוקדם מהצפוי, צעיר ובשיא ההצלחה. היה לו עוד המון מה לתרום בתחום המוסיקה. מהיחידים והנדירים שאין להם תחליף.
סמי  |  05.11.18