אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"הפחתנו בחצי את השימוש בפחם; לא נרצה שאנשים יסתגרו בבית בגלל זיהום אוויר" צילום: עמית שעל

"הפחתנו בחצי את השימוש בפחם; לא נרצה שאנשים יסתגרו בבית בגלל זיהום אוויר"

שר האנרגיה יובל שטייניץ אמר בכנס של משרדו כי "הרעיןן הוא לעשות תפנית בסל הדלקים של מדינת ישראל". לפי מנכ"ל המשרד אודי אדירי, התועלת למשק עד שנת 2040 תגיע לכ-80 מיליארד שקל

06.11.2018, 11:07 | ליאור גוטמן
"האם נגיע למצב שלא נוכל לצאת לרחובות כמו בעיר ביג'ינג, כאשר אוכלוסיה תתחבא מאחורי מסנני אוויר? ממש לא. ולכן החלטנו להציב תוכנית להפחתת זיהום במסגרתה נבטל סיכונים לבריאות הציבור. התכנית כוללת שלוש חטיבות - חשמל תחבורה ותעשייה - וכבר בחשמל הורדנו בשנה האחרונה את השימוש בחצי בפחם ורק 27% מהייצור היום מבוצע באמצעות הדלק הזה. זה אומר שאפשר להתקדם בכיוון של אנרגיה נקיה" - כך אמר היום (ג') שר האנרגיה יובל שטייניץ. הדברים נאמרו במסגרת כנס של המשרד, לפרסום יעדיו עד לשנת 2030.

לדברי שטייניץ, מה שיאפשר יישום של התוכנית זה אישור מתווה הגז ופיתוח שדות לווייתן, כריש תנין. "לא כל החוכמה אצלנו, נתחשב גם בהערות שיתקבלו מהציבור. הרעיןן הוא לעשות תפנית בסל הדלקים של מדינת ישראל ובמקום צפיפות וזיהום אוויר יגיע מעבר לאנרגיות נקיות יותר". שטייניץ הזכיר שחלק מהיעדים ידרשו מאבקים מול ציבור שלא תמיד רוצה תשתיות ליד הבית. "החשש מובן, אך לפעמים צריך לחשוב על טובת הכלל", אמר.

שר האנרגיה יובל שטייניץ, בכנס היום, צילם: ליאור גוטמן שר האנרגיה יובל שטייניץ, בכנס היום | צילם: ליאור גוטמן שר האנרגיה יובל שטייניץ, בכנס היום, צילם: ליאור גוטמן

מנכ"ל משרד האנרגיה אודי אדירי אמר שב-2040 יגורו פה 13 מיליון איש ויישום התוכנית של המשרד, לרבות איסור השימוש בדלקים מזהמים, תפחית את הזיהום ב-60% והתועלת למשק עד שנת 2040 תגיע לכ-80 מיליארד שקל.

אדירי מנה את יעדי כל חטיבה שהציב המשרד, והזכיר שבתחום החשמל המטרה היא להפסיק את השימוש פחם עד 2030, כמו גם אימוץ יעדים של התייעלות אנרגטית ושימוש באנרגיות מתחדשות בשיעור של עד 17% מסך ייצור החשמל.

"בתחום התחבורה השינוי גדול. במחקרים שעשינו במשרד הסתבר שלא מסובך לפרוס רשתות טעינה במדינה, כי יש ציבור שיאמץ ותעריף החשמל הוא אחד הזולים". אדירי הזכיר שהיעד העיקרי שם הוא לאסור מכירת בנזין או סולר עד 2030. "למה זה לא קרה עד היום? בעיקר בשל מגבלת תשתית, או מה שמכונה סוגיית הביצה והתרנגולת. זה החסם המשמעותי ויהיו צעדי ביניים עם מיסוי שיעודד רכישת רכב חשמלי", אמר.

התחום השלישי הוא חיבור מפעלים לגז, כאשר כאן אמר אדירי שזו חובת מדינה ליישם את זה. "מנגד, ומי שלא יתחבר למרות שאפשר, ייקנס", סיכם.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות