אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"כל ערב חתמתי על ליקויים ברכבת לירושלים, ואני לא מוכן יותר לשתוק" צילום: איי אף פי

"כל ערב חתמתי על ליקויים ברכבת לירושלים, ואני לא מוכן יותר לשתוק"

ערן זפוליו, אחראי הבטיחות לשעבר מטעם הקבלן הספרדי, הדהים בדיון שנערך בוועדת הכלכלה על קו הרכבת בכנסת בסיפורים על שימוש בכלי עבודה פסולים, שריפה שלא דווחה ועוד. כבל: מבקר המדינה פתח בחקירה על פרויקט הרכבת החשמלית לירושלים

12.11.2018, 15:28 | ליאור גוטמן

"פניתי למבקר המדינה וקיבלתי ממנו אישור שהוא פותח בחקירה לגבי ההתנהלות של קו הרכבת לירושלים. כל נושא רכש הקרונות, החשמול והרצת הקרונות שם, אבל סיפור הצוללות מחווירות ליד הסיפור הזה ומישהו צריך לתת על זה את הדעת". כך אמר היום (ב') יו"ר ועדת הכלכלה איתן כבל. הדברים נאמרו במסגרת דיון שנערך בכנסת על הבעיות שמלוות את השקת החצי-קו בין ירושלים לנתב"ג, זאת בהשתתפות בכירי הרכבת וגופי התכנון השונים.

כבל הוסיף כי "אני הולך להוציא פנייה לבחון את הדברים גם מעבר לכשל הנקודתי. גם במשרד האוצר היה במשך שנים מכשול מרכזי בהבנה לאן מדינת ישראל הולכת מבחינה תחבורתית".  

קראו עוד בכלכליסט

הקו לירושלים נפתח לאחרונה באופן חלקי לאחר שינויי מועד רבים, ומאז נרשמות תקלות רבות בהפעלתו, כולל השבתות ממושכות ועיכוב בזמני ההגעה. יו"ר רכבת ישראל, דן הראל, אמר לאחרונה בפורום סגור כי "הפסיק לתת תאריכים לפוליטיקאים" בכל הקשור לפתיחה המלאה של הקו המהיר לירושלים.

במהלך הדיון הפתיע אחד המשתתפים בשורת סיפורים מסמרי שיער על התנהלות הפרויקט. מדובר בערן זפוליו, שלדבריו הועסק על ידי קבלן החשמול הספרדי כאחראי בטיחות במקום. לדבריו "הועסקתי על ידי חברת סמי (SEMI), בתחום הבטיחות כשאני חותם ערב ערב על יומן עבודה. אבל אני לא מוכן לשתוק גם אם בחברת סמי שמו אותי (כדי) לשתוק. כל ערב אני חותם על ליקויים – כלי הציוד המכני המסילתיים נמצאים שם ללא אישור עבודה או פסולים לעבודה. הייתה שריפה ברכבת של כלי מסילתי ואף אחד לא רצה לפרסם את התמונה. האחראי על הכיבוי יכול לאשר את זה (התקבל אישור בדיון - ל"ג)".

רה"מ בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כץ בטקס חנוכת קו הרכבת לירושלים, צילום: אוהד צויגנברג רה"מ בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כץ בטקס חנוכת קו הרכבת לירושלים | צילום: אוהד צויגנברג רה"מ בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כץ בטקס חנוכת קו הרכבת לירושלים, צילום: אוהד צויגנברג

זפוליו אמר לחברי הכנסת הנדהמים כי "אני מדבר מדם ליבי. עובדים שהגיעו ללא תעודת זהות, והממונים עלי אומרים לי לעצום עין". ח"כ כבל הנדהם שאל את זפוליו אם הוא "מבין את משמעות הדברים שאתה אומר", וזה ענה לו ש"בדיוק בגלל זה אני פה. היו עובדים שעבדו בגבהים לא נורמליים. יש כלים מסילתיים שהגיעו מרוסיה ביבוא אישי של סמי משנות ה-90. האם יש כלים שהחליפו להם את הג'נטים לגלגלי רכבת? דרישות החוק לא ברורות – כלי מסילתי שעולה על המסילה אסור לו לנסוע במהירות יותר גבוהה מ-15 קמ"ש". עוד הוא סיפר על אירוע של כמעט תאונה, במסגרתו שני קרונות עברו סנטימטרים בודדים אחד מהשני.

כבל עצר את דבריו וקבע ש"ייש כאן דברים חמורים ביותר שיש להם משמעויות פליליות. את כל החומר הזה אני מבקש להעביר למבקר המדינה ולהנהלת הרכבת". בשלב זה הופתע לשמוע מזפוליו שאמר: "פניתי לכבוד מנכ"ל הרכבת עשרות פעמים וביקשתי פגישה עם המנכ"ל. ציינתי את הליקויים. פניתי לאחראי בטיחות של הרכבת, שאמר שזה לא באחריותו".

הצעה "על הפנים"

שי וקסמן, אחד ממנהלי הפרויקטים, הוסיף מידע ואמר שהצעת החשמול של SEMI הייתה לכאורה "על הפנים" ולמרות זאת העבירו אותה בוועדה הטכנית. לדבריו, "הקו החשמלי לירושלים זו המצאה, והפעילו אותו עם גנרטורים ניידים רק כדי לעשות רוח לציבור. זה אלתור מוחלט. הפיילוט היה אמור להיות בכרמיאל, אבל הבעיה היא שאף אחד לא מקשיב, משרד התחבורה לא מקשיב, המנכ"ל (רכבת - ל"ג) לא הגיע לדיון מעקב אחד". כבל סיכם את הדברים באמירה ש"אם רק 10% או 5% מהדברים שאתה אומר נכונים זה סיפור מטורף והדברים ששמענו מטורפים".

הראל, טען בדיון ש"מה שקורה ברכבת בשנים האחרונות הוא חסר תקדים. ב-2014 לרכבת היו 98 מערכים, קטר וקרונות, ונסעו בה 181 אלף איש. השנה יש לרכבת 94 מערכים ונסעו בה 291 אלף איש. על אותה כמות בסיסית של מערכים כמעט הכפילו את כמות האנשים, אז מה מתפלאים שיש כאלה עומסים? וזה ילך ויחמיר". לדבריו, "אין לנו מספיק ציוד נייד, הממשלה ואנחנו לא נערכנו מספיק טוב. יש קרונות ניהוג שיכולים לפתוח מערכים שיגיעו בשנים הקרובות, אבל אל תיתלו בהם תקוות".

לגבי ההחלטה לפתוח את הקו לירושלים לפני הזמן אמר ש"ההחלטה על פתיחת קו ירושלים - כמו כל קו אחר - היא של הממשלה. אני אומר להם מה אני חושב, אבל אני חברה ממשלתית שהבעלים והקליינט היא הממשלה. כאשר פתחנו את קו ירושלים נתב"ג וחיברנו את ירושלים לשירות רכבתי לכל הארץ, לכן החלטנו להוריד תדירות בצפון. עמדה בפנינו השאלה האם זה מספיק בטוח לעשות הרצה בקו לירושלים עם נוסעים והתשובה היא 'כן', הקו מספיק בטוח. לגבי הנוסעים, אנחנו לומדים את נושא החשמול שחדש לנו, נערכנו עם הסבות ל-600 איש ועדיין יש תקלות לכן קראנו לזה הרצה ולכן נוסעים בחינם. אנחנו משתמשים בכל דבר כולל קרונות מלפני 40 שנה. לא משנה כמה קרונות נוספים, זה תמיד יהיה עמוס".

לגבי השאלה מתי יגיע תגבור קרונות שיאפשר לנוסעים שלא לנוע כמו סרדינים, אמר כי "בעוד 8 חודשים הם יתחילו להגיע והשיפור האמיתי יתחיל ביולי 2019 כאשר נוסיף מערך כל חודש. אני אומר לחברי מהצפון, גם אני במקור צפוני, זה לא היה משנה כי זה שהורדנו תדירות של רכבות כי הרכבות מלאות. כל 7.5 שנים כמות הנוסעים ברכבת מוכפלת ואם לא מכפילים את כמות המסילות ואת כמות הציוד, בתוך 7.5 שנים בישראל זה משימה בלתי אפשרית, אם לא יעשו פה משהו חריג נמשיך עם המצב".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות