אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ההסכם החשאי מעניק לטייסי אל על עוד 100 מיליון שקל צילום: סיון פרג'

בלעדי לכלכליסט

ההסכם החשאי מעניק לטייסי אל על עוד 100 מיליון שקל

לפי ההסכם שנחתם בסוף אוקטובר ולא נחשף עד כה, עלות השכר והתנאים הסוציאליים של הטייסים תסתכם ב־635 מיליון שקל בשנה לעומת 533 מיליון שקל ב־2017. ההסכם החדש מקנה לטייסים מענקי עמידה ביעדים, מענק שנתי בגובה משכורת בסיס, איסור על הקפצות לילה ו־250% על טיסה בשבת. בתמורה יידרשו הטייסים לעבוד קשה יותר בכל טיסה. הצדדים נדרשו להגיע להסכם חדש בשל שינויים בנוהל הבינלאומי של שעות טיסה מותרות

20.11.2018, 06:51 | תומר הדר

בונוסים, איסור על הקפצות באמצע הלילה ושיפור בחישוב שעות העבודה: אלה הם רק חלק מהתנאים שמהם נהנים טייסי אל על במסגרת הסכם ההתייעלות החדש שנחתם מולם, שפרטיו נחשפים כעת לראשונה ב"כלכליסט".

קראו עוד בכלכליסט

לפני כשנתיים פרץ סכסוך בין טייסי אל על לבין הנהלת החברה. באוקטובר, לאחר שהסכסוך הוביל להשבתת טיסות ופגיעות אחרות בפעילות אל על שלפי הערכות גרמו לה נזקים של 100 מיליון שקל, נחתם הסכם בין הצדדים, שיהיה בתוקף עד 2024.

סכסוך זה נבע, בין היתר, מאופן חלוקת הטיסות בין טייסי החברה, שבמסגרתו חולק שכר הטייסים לשכר בסיס ולשעות נוספות. במסגרת זו הטייסים קיבלו הפרשות סוציאליות רק על שכר הבסיס. ההסכם הקיים הפך בעייתי לאור תקנות בינלאומיות חדשות ומחייבות שנכנסו לתוקף בתחילת החודש. התקנות הללו, המכונות FTL, מגבילות את מספר שעות הטיסה שמותר לטייסים מרחבי העולם לטוס. כניסת התקנות לתוקף טרפה את הקלפים והפכה את יישומו של ההסכם הקודם עם טייסי אל על לבלתי אפשרי.

מנכ"ל אל על גונן אוסישקין. שקט לשש השנים הקרובות, צילום: עמית שעל מנכ"ל אל על גונן אוסישקין. שקט לשש השנים הקרובות | צילום: עמית שעל מנכ"ל אל על גונן אוסישקין. שקט לשש השנים הקרובות, צילום: עמית שעל

ההסכם החדש, שנחתם בתיווך ההסתדרות, כולל שורה ארוכה של כללים והסכמות חדשים בין אל על לטייסיה. כך, למשל, מההסכם עולה כי עלותו הבסיסית של שכר הטייסים, הכוללת עבודה שוטפת, חופשות, ימי מחלה, תיקוני שכר, ארוחות, השתתפות ברישיון רכב, השכלה וגילום שי לחג, תהיה 635 מיליון שקל.

שיפור בשכר

עלות זו מתייחסת ל־541 טייסים פעילים ו־19 מפקחים. לשם השוואה, ב־2017 הגיעה עלות שכרם של הטייסים ל־533 מיליון שקל. עוד עולה מההסכם כי ניתן לחרוג מעלות זו, עד להיקף של 15 מיליון שקל בשנה.

בנוסף, הטייסים יקבלו מענקי עמידה ביעדים, שייקבעו בהתאם למספר השעות שיטוסו מדי חודש. עוד יקבלו הטייסים מענק שנתי בגובה משכורת אחת בהתאם למה שמכונה בהסכם "מספר אירועי ירידה מפעילות נטו" - כמה שעות ייגרעו ממכסת השעות החודשית שלהם.

מהצד השני, טייסי אל על יהיו מחויבים בצעדי התייעלות שצפויים לחסוך לחברה כ־100 מיליון שקל, כך שעלותו הכוללת של ההסכם תגיע לכ־535 מיליון שקל.

התייעלות זו מתייחסת בעיקר לצמצום מספר הטייסים בכל טיסה, כך שעומס העבודה על כל אחד מהם במהלך הטיסה יעלה. עד כה, בכל טיסת אל על לארה"ב עבדו ארבעה טייסים ובטיסות לאירופה שלושה. ההסכם החדש מוריד את מספר הטייסים לשלושה בטיסות לארה"ב ולשניים בטיסות לאירופה.

ההסכם כולל גם התייחסות מפורשת לטיסות בשבת, שאותן מבצעים הטייסים תחת המותג סאן דור. לפי עיקרי ההסכם, לאחר שהטייסים יגיעו למכסה שנתית מוסכמת, הם יקבלו שכר בגובה 250% לשעה עבור עבודה בשבת.

ההסכם גם מסדיר את זמני ההתייצבות של הטייסים, תחום שהיה פרוץ עד כה. לפי ההסכם, טייס שיטיס מטוס צר גוף יידרש להתייצב שעה לפני הטיסה. במטוס רחב גוף, יידרש להתייצב שעה וחצי מראש.

בלי הקפצות

עד כה, אל על היתה יכולה לזמן טייסים לטיסות באמצעות מסרונים גם בשעות המנוחה שלהם וכן בשעות הלילה. כעת, ההסכם החדש אוסר על שליחת מסרונים בין השעות 11 בלילה ל־8 בבוקר - וכן בעשר השעות שלפני טיסה, הנחשבות לזמן מנוחה לפי חוק.

עוד עולה מההסכם החדש כי גם זמני המנוחה של הטייסים ישתנו, בהתאם ליעד. לדוגמה, זמן המנוחה בטיסות ללאס וגאס קוצר מ־48 שעות ל־27 שעות. כמו כן, ההסכם החדש אוסר על הטייסים לשהות מעל שבעה ימים מחוץ לגבולות ישראל, למעט בטיסות לחופשות ובטיסות שבהן הטייס נדרש להטיס את ראש הממשלה.

ההסכם החדש מסדיר כמה נושאים נוספים, כמו למשל חכירת מטוסים מחברות אחרות. עד כה, אל על היתה יכולה לחכור מטוסים מחברות אחרות במה שמכונה חכירה רטובה, הכוללת מטוס וצוות של חברה אחרת. לפי ההסכם, מעתה תידרש הסכמת נציגות העובדים ונציגות אנשי צוות האוויר לביצוע חכירה רטובה, אלא במקרה של אחד משלושת מטוסי סאן דור או במצב שבו מטוס של אל על הושבת.

ההסכם מתייחס גם למצב שבו אל על תתמזג עם חברה אחרת או תרכוש חברה אחרת, ונקבע בו כי לא יתקיים מעבר של טייסים מאל על לחברה הנרכשת או מהחברה הנרכשת לאל על.

לסיום, ההסכם שומר על התנאים הקיימים בכל הנוגע לטיסות בחינם לבני משפחות הטייסים, הרשאים לקבל עד שני מקומות במחלקת תיירים על בסיס מקום פנוי. במטוסי 787, בני משפחות הטייסים אף מקבלים עדיפות ראשונה לעלייה למטוס. בנוסף, בתקופות החגים הטייסים יכולים להטיס את בני משפחתם הזכאים לקבל טיסה במטוס שאותו הם מטיסים.

תגיות

115 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

115.
כך לא מנהלים חברה עסקית
ממש בלגן שיוביל לפרוק החברה. זה שטיבל ולא חברה נורמלית. אל על מנוהלת ברשלנות שמרנית ומפסידה מעמד ולקוחות. החברה היתה צריכה להחליט שאם תוך שבוע הדתיים לא יורדים מההתקפות- החברה תתחיל לטוס בשבת עם כל מטוסיה המקורקעים במחירי אפ ולפי ביקוש . אזי החברה תתארגן מחדש, תתייעץ ותפטר בטלנים, תעסיק כמה טייסים זרים ו
יוסי  |  27.11.18
114.
לקרא את התגובות ולקבל בחילה!.
פשוט גועל נפש של תגובות, מסקנה אחת עולה מכמעט כל התגובות - ק י נ א ה. מה קרה לכם עם ישראל? אלו אותם טייסים (מפקדי טייסות וסגניהם) שחרפו נפשם לעם ישראל ואתם - כן אתם כולכם - הערצתם אותם, אהבתם אותם, רוממתם אותם וכעת - יאללה לשחיטה. פשוט בושה, זו הדרך לאבדון ברמה האישית והציבורית. לא ארחיב את היריעה אך דעו לכם ששכרם של הטייסים באל על לא גבוהה מחברות אירופיאיות סדירות (כגון לופטהאנזה, klm, AA, UNITED ועוד). ציבור שלא יודע לפרגן - עונשו במציאותו!.
ישראלי  |  27.11.18
לכל התגובות