אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מ־2020: הטבת מס תוענק רק למערכות בטיחות אקטיביות צילום: עמית שעל

בלעדי לכלכליסט

מ־2020: הטבת מס תוענק רק למערכות בטיחות אקטיביות

משרד התחבורה ורשות המסים נתנו עד כה הטבות מס גדולות יותר למערכות שרק יודעות לצפצף בעת חירום. החל ב־2020, מערכות אלו לא יקבלו שום הטבה, בעוד מערכות אקטיביות שיודעות לתקן סטייה ולבלום יקבלו הטבה כפולה מזו הנוכחית

26.11.2018, 08:27 | תומר הדר

רשות המסים ומשרד התחבורה יפסיקו לתעדף מערכות בטיחות לרכב שלא מסוגלות להציל חיים. ההתקדמות הטכנולוגית בפיתוח מערכות בטיחות אקטיביות לרכב - המסוגלות לבלום את הרכב או להסיטו מהנתיב בשעת חירום ולא רק להזהיר את הנהג - הובילה את משרד התחבורה ורשות המסים לשנות את מדרג הטבות המס הניתנות לקונים רכב חדש.

ממסמך של שני הגופים שהופץ בקרב יבואני הרכב בסוף השבוע ושהגיע לידי "כלכליסט" עולה כי החל ב־2020 רק מערכות בטיחות אקטיביות מקוריות יקבלו הטבות מס. במקביל, כל נקודות הזיכוי על מערכות בטיחות שאינן אקטיביות, או כאלה שלא הותקנו ברכב על ידי היצרן המקורי - יבוטלו.

על כל המכוניות החדשות אשר משווקות בישראל מוטל מס קנייה של 83%. ממס זה ניתן לקבל זיכוי בסכום של עד 2,500 שקל בהתאם לרמת אביזרי הבטיחות אשר מותקנים ברכב. כל אביזר בטיחות מעניק לרכב ניקוד מסוים, ועשר וחצי נקודות מקנות את ההוזלה המרבית על מס הקנייה.

קראו עוד בכלכליסט

הטבת מס הפועלת בצורה דומה ברכבים מאפשרת לנכות כ־16,700 שקל, בהתאם למידת הזיהום שפולט הרכב.

במכוניות קטנות, כאלה שמחירן ללא מס קנייה עומד על כ־35 אלף שקל, מדובר בהטבות מס משמעותיות לרכב אשר יהיה מצויד במערכות האקטיביות של היצרן המקורי וברמת בטיחות גבוהה.

מנוסח המתווה החדש לנקודות הזיכוי לאביזרי הבטיחות עולה כי בישראל מיישרים קו עם התקן האירופי. גם שם מערכות בטיחות שאינן אקטיביות ורק מסוגלות להתריע קולית על קרבה לרכב שמלפנים או על סטייה מנתיב - אינן מקבלות הטבות מס.

על פי התכנון של משרד התחבורה ורשות המסים, מינואר 2020 לא תינתן הטבת מס על מערכת בקרת סטייה מנתיב ומערכת ניטור מרחק מלפנים. לעומת זאת, על המערכות האקטיביות תוגדל ההטבה. כך, על מערכת בלימה אוטומטית מקורית אשר משתלטת על הרכב ובולמת אותו מהר יותר מן הנהג יעלה הניקוד: מנקודה אחת כיום ל־1.5 נקודות בשנת 2019 ול־2.5 נקודות בשנת 2020.

על מערכת אקטיבית למניעת סטייה מנתיב, כזו שמשתלטת על ההגה כאשר הנהג נרדם או עסוק בטלפון, ניתנת כיום הטבה של נקודה. בתחילת 2019 תעלה ההטבה ל־1.5 נקודות, ושנה לאחר מכן ב־2020 תינתן הטבה של 2 נקודות. במערכות אחרות אשר מקבלות היום נקודות זיכוי להטבת מס, כמו מצלמת רוורס ומערכת לזיהוי הולכי רגל - לא יהיה שינוי בניקוד ב־2020.

לדברי גורמים המקורבים למשרד התחבורה, גופים המשווקים מערכות בטיחות שאינן אקטיביות - כלומר כאלה שמסוגלות רק להזהיר בעת סכנה אך לא לבלום את הרכב - ניסו ללחוץ על משרד התחבורה שיאריך את ההטבה על המערכות הנחותות, אך לא הצליחו.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
לאיש החכם מתגובה 1. גם המערכות האקטיביות הן של מובילאיי
וגם - לא כולם ירוצו לקנות רכב חדש. ב-10 השנים הבאות ימשיכו לנוע על הארץ מכוניות ללא שום מערכת בטיחות ועליהם ניתן להלביש את המערכת הפסיבית של מובילאיי (רק ברכב חדש מהיצרן ניתן לשים את הטכנולוגיה של מובילאיי). ולכן למכוניות המשומשות ניתן לשים את המערכת הפאסיבית שהוכחה כבר שגם היא מורידה תאונות דרכים.
גוב  |  26.11.18
1.
לפטר את הלוביסטים של מוביל איי!
עד היום, סבסדה הממשלה אך ורק את היבואנים שהתקינו מערכות מוביל איי ("צפצפות שעשוע"). אין ספק שהלוביסטים עשו עד כה מלאכתם נאמנה, ודאגו למכור לעם ישראל מוצר מטופש וחסר ערך בסיבסוד ממשלתי מלא! ממתי משרד התחבורה ומשרד האוצר מקשיבים ליועצים טכניים, ולקול ההגיון הצרוף? אכן, ימות המשיח.
גידי  |  26.11.18