אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הקנס על אי תשלום באוטובוס יהיה יקר מאשר ברכבת הקלה: 250 שקל צילום: גיא אסיאג

בלעדי לכלכליסט

הקנס על אי תשלום באוטובוס יהיה יקר מאשר ברכבת הקלה: 250 שקל

לקראת הרפורמה שתאפשר לנוסעים לעלות מכל הדלתות גם בגוש דן, מבקש משרד התחבורה לוודא שהנוסעים אכן ישלמו וחושף באיזו עיר הכי הרבה נוסעים לא משלמים

26.11.2018, 21:53 | אודי עציון

המקל שאחרי הגזר: אחרי שמשרד התחבורה הכריז על רפורמה בגוש דן שתאפשר לעלות לאוטובוסים מכל הדלתות, הוא רוצה לוודא שהנוסעים אכן יישלמו. ועדת הכלכלה תתבקש לאשר מחר (ג') את העלאת הקנס על נסיעה ללא תשלום באוטובוס מ-100 ל-250 שקל. מדובר בסכום הגבוה כמעט פי 30 ממחיר כרטיס הנסיעה, וגבוה יותר מהקנס ברכבת הקלה בירושלים, שעומד על 180 שקל.

קראו עוד בכלכליסט

בבקשה לייקור הקנס מסביר המשרד, כי עליית נוסעים לאוטובוסים מכמה דלתות ישימה רק אם הנוסעים רוכשים את כרטיס הנסיעה מראש ולא באוטובוס עצמו. "אפשרות זו תורמת לבטיחות, שכן היא מאפשרת לנהג להתמקד בנהיגה. כמו כן היא תורמת לייעול מערך התחבורה הציבורית שכן היא מקצרת את הזמן הנדרש לעמידת האוטובוס בתחנה לשם העלאת הנוסעים", מוסבר בהצעה.

קנס מוגדל למי שלא ישלם, צילום: נמרוד גליקמן קנס מוגדל למי שלא ישלם | צילום: נמרוד גליקמן קנס מוגדל למי שלא ישלם, צילום: נמרוד גליקמן

עם זאת, אפשרות העלייה מכל הדלתות עלולה להגדיל את מספר האנשים הנמנעים מתשלום דמי הנסיעה, "בין בשגגה ובין במזיד". בקווים שבהם נהוג כבר לעלות מכל הדלתות, נמצא כי יש ריבוי מקרים של הימנעות מתשלום דמי נסיעה. תצפיות העלו שבירושלים מדובר בכ־9% מהנוסעים, בגוש דן בכ־5% , במטרונית בחיפה - בכ־ 14.5% ובקווי באר שבע - כ- 23% מהנוסעים. בפלחי אוכלוסייה מסוימים, השיעורים גבוהים בהרבה.

וכן מדגיש משרד התחבורה: "לאור הנתונים האמורים, יהיה ניתן להרחיב את האפשרות של העלייה מכל דלתות האוטובוס, רק אם ייקבעו כלים אפקטיביים לפיקוח על תשלום דמי הנסיעה בידי הנוסעים ולאכיפה כלפי הנוסעים שאינם משלמים".

כיום העבירה כמעט ואינה נאכפת באוטובוסים, בניגוד למשל לרכבת הקלה בירושלים, משום שלפקחי חברות האוטובוסים חסרים סמכויות רבות שוענקו לפקחי הרק"ל, ובראשם הסמכות להוריד נוסע שלא שילם מהאוטובוס ולעכב אותו עד להגעת שוטר.

עם זאת, ח"כ אורי מקלב (יהדות תורה), יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה בכנסת ומי שעוסק רבות בתחבורה ציבוריות, טוען כי הקנס המוצע גבוה ומדי וכי האכיפה חייבת להיות מלווה בתגבור מכונות הכרטוס ואפשרויות התשלום. "לא די שמדי יום מגיעים אלינו תלונות רבות על אכיפה אגרסיבית, פוגענית, מביישת ולא מידתית שאינה מוצדקת מבקשים כעת להעלות את הקנסות ולהרחיב את האכיפה לכל מערכת הסעת ההמונים לתת סמכות יתר, כל מערכת האכיפה נכשלה ונהפכה לאפיק הכנסה נוסף ופוגע באנשים תמימי דרך שמעולם לא התכוונו ולא ביקשו לעבור על החוק לכן אסור לנו להביא את החוק כפי שהוא, אלא לייצר מערכת מדורגת שתשקף את הנעשה בשטח, בנוסף על משרד התחברה להגביר את מערכת התמיכה ולהוסיף עמדות הטענה ושירות לציבור הנוסעים - הקנסות ניתנים גם לנוסעים הפטורים מתשלום ומחוייבים רק בתיקוף".

תגיות