אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
למה שר הכלכלה הזמין את עצמו להיות פרזנטור בהשקת Be של שופרסל? צילום: אוראל כהן

למה שר הכלכלה הזמין את עצמו להיות פרזנטור בהשקת Be של שופרסל?

שיחה בהפתעה עם השר אלי כהן: מסביר למה הזמין את עצמו להשקה של אימפריה מסחרית וטוען כי "גם רשתות אחרות דיברו איתי על אפשרות שאגיע"

28.11.2018, 06:58 | עומר כביר

שלום שר הכלכלה, אלי כהן, זה עומר כביר מ"כלכליסט". מתי אפשר לדבר?

"אתה יכול בבקשה לדבר עם יעל שעובדת איתי?" 

קראו עוד בכלכליסט

לא. אני רוצה לדבר אתך דווקא, יש לי כמה שאלות על ההשתפות שלך במסיבת העיתונאים של שופרסל אתמול לרגל ההשקה המחודשת של ניו פארם (Be).

"אין שום בעיה. היא בשמחה תוכל לענות לך".

־־־אחרי 45 דקות־־־

"עומר?"

כן. היי, אלי. מה נשמע?

"בסדר, מה העניינים?"

 

השר אלי כהן בהשקת ניו פארם של שופרסל, תחת נמות be , צילום: אוראל כהן השר אלי כהן בהשקת ניו פארם של שופרסל, תחת נמות be | צילום: אוראל כהן השר אלי כהן בהשקת ניו פארם של שופרסל, תחת נמות be , צילום: אוראל כהן

בסדר. אם אתה חוזר אליי אשמח לשאול. איך הגעת לשם? הם פנו אליך או שביקשת להגיע?

"אישרתי להם השתתפות רק אתמול (שלשום, ע”כ) בלילה. הייתי אמור להיות בחו"ל. פשוט, בעקבות (קואליציית) 61־59 וההצבעות שמתוכננות ביום רביעי לא טסתי. אבל אברך על כל צעד שבסוף היום המטרה שלו היא להיטיב עם הצרכנים, עם המשק, ולהוזיל את יוקר המחיה".

אלה דברים יפים. השאלה שלי: זה לא בעייתי, לפחות בנראות, כששר מגיע לאירוע של חברה מסחרית?

"עומר, אני מגיע לפתיחת מפעלים, ואגיע לפתיחת רשתות קמעונאיות כל עוד זה משרת את הכלכלה".

אבל הופעתך באירוע לא משרתת את הצרכן. היא משרתת את החברה, שהתהדרה באדם מכובד שמגיע...

"בהופעה שלי היו לדעתי למעלה מ־10 מצלמות שצילמו את מה שאמרתי. אמרתי שמה שמעניין אותי הוא תחרות בשוק. אמרתי שאני לא שבע רצון מהמחירים, שאני חושב שהם גבוהים. ולכן כל צעד שאני חושב שמסתדר עם המדיניות שלנו, שהיא הגברת התחרות והורדת יוקר המחיה, אני והמשרד נברך עליה. ואני אומר לך שאגיע לכל אירוע שבו יש פתיחת מפעל ופתיחת רשת קמעונאית שמיטיבים עם המשק".

כבוד השר, התוצאה היא שאתה מגיע לאירוע של חברה מסחרית. אני מסתכל על תמונה שלך על רקע הלוגו שלהם. זה נראה כאילו אתה פרזנטור שלהם.

"גם רשתות אחרות מהתחום דיברו איתי על אפשרות שאגיע לאירוע שיהיה בו אלמנט של הוזלה לצרכן. בעבר נתתי את הסכמתי, רק שלצערי הן לא עשו מהלך להורדת המחיר לצרכנים".

אני לא מבין למה שר צריך להגיע לאירוע מסחרי.

"אתה יכול לבוא ולראות באופן עקבי כמה חוקים וכמה נושאים קידמתי".

אין מחלוקת. אבל זה שאתה מגיע לאירוע של חברה מסחרית, זה לא עוזר לקדם את החוקים האלה. זה רק עוזר לחברה המסחרית.

"לא, אני רוצה לקדם את התחרות. אני רוצה שהצרכנים יעשו קנייה נבונה. אתה יודע מה אמרתי בכנס?"

כן, ראיתי מה אמרת, ועוד מעט גם אשאל אותך שאלה על מה שאמרת...

"אני מאחל ולך ולי שעוד רשתות ייפתחו, מישראל ומחו"ל. ואגיע לכל רשת, מחודשת, חדשה או קיימת, שתעשה מהלכים שיגבירו את התחרות לטובת הצרכנים".

אבל אני מנסה להבין איך נוכחות של שר באירוע מסחרי תורמת למטרות האלה.

"הייתי בפתיחת מפעל רב בריח, בסדר? אומר לאנשים לקנות רב בריח? לא, אני שמח שפתחו מפעל. לפני שבוע היינו בגוגל. זה אומר שגוגל זו החברה הטובה בעולם? אגיד לך משהו פשוט: אין לי אף אחד שאני מכיר, לא בסופר פארם לא בניו פארם. אני עושה את מה שנכון מבחינת הצרכן".

אז נדבר על מה שנכון. אמרת באירוע שזה צעד מרכזי לטובת התחרות והקטנת הריכוזיות. לי זה נשמע קצת מוזר, כי שופרסל היא אחת החברות הריכוזיות בישראל.

"למיטב ידיעתי, בשוק הפארם התחרות גדלה. אם אתה בודק כמה שחקנים היו לפני שנתיים וכמה יש עכשיו, השוק הזה גדל”.

כבוד השר, תן לי להסביר למה לדעתי זה פוגע בתחרות.

"כן".

מבחינתי, התחרות לא צריכה להיות בין ענקים אלא בין מאות בתי מרקחת, חנויות פארם שכונתיות, שהתחרו מול ענקית אחת. עכשיו הן צריכות להתחרות מול שתי ענקיות שיקשו עליהן עוד יותר להתחרות. גם בית המרקחת השכונתי של אבי, שתי דקות מביתי, מתקשה לשרוד.

"את נושא העסקים הקטנים והבינוניים אנחנו בהחלט מקדמים. ביקרתי היום ב־Be. במסגרת יום שבו אני עושה סיורים בעסקים הלכתי לבקר גם בית מרקחת, פרפומריה קטנה. אנחנו צריכים גם רשתות גדולות וגם עסקים קטנים. הדברים יימדדו בתוצאה, הגברת התחרות והורדת המחירים".

אני לא מרגיש שהגעה לאירוע של חברה מסחרית מקדם את הדברים האלה, מלבד את הנראות שלך בתקשורת.

"אני רוצה לעודד. פנינו במשרד הכלכלה לחברות בינלאומיות, בהנחייתי, לבדוק איתן היתכנות לפתיחה בארץ".

אני עדיין לא מרגיש שנוכחותך באירוע מסחרי תורמת לזה, וכאן ניאלץ להיפרד באי־הסכמה.

"אני פועל אך ורק לטובת הצרכנים".

תודה רבה על השיחה.

"בשמחה, יקירי".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה