אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יוטיוב זונחת את חלום הפרימיום, תציע את סדרות המקור שלה בחינם צילום: MintPress

יוטיוב זונחת את חלום הפרימיום, תציע את סדרות המקור שלה בחינם

החברה עדיין תרים הפקות מקור, אך לא בתקציבים הוליוודיים - ותשקיע יותר בשירותי פרסום. המהלך, שיתחיל בשנה הבאה ויושלם ב-2020, יעניק את כל התוכן שלה ל-2 מיליארד צופים. ואולם, ההחלטה מהווה סימן שלילי עבור אפל ופייסבוק, שמנסות את כוחן בתחום תוכן הווידאו

28.11.2018, 10:32 | עומר כביר
יוטיוב תצמצם את היקף ההשקעות שלה בתוכן מקורי, והחל מ-2019 תתחיל להפוך את התכנים המקוריים שלה לזמינים לכל המשתמשים בעולם ללא תשלום - כך לפי דיווח של הוליווד ריפורטר. יוטיוב עצמה אישרה את התוכנית להפוך את התכנים לחינמיים במודל נתמך פרסומות.

קראו עוד בכלכליסט

כמו כמעט כל חברת טכנולוגיה צרכנית - מפייסבוק ועד אפל - גם יוטיוב רוצה להיות נטפליקס והשקיעה בשנים האחרונות סכומים ניכרים ביצירת תכנים מקוריים לשירות הפרימיום בתשלום שלה. אלו כללו כמה הברקות כמו הגרסה המחודשת לקארטה קיד, סדרת הנוער "קוברה קאי", ומותחן המד"ב המשובח Origin. ואולם, אף סדרה לא הפכה ללהיט ותופעה תרבותית מיינסטרימית (בניגוד, למשל, ל"סיפורה של שפחה", אולי הלהיט החשוב היחיד שהגיע מהולו).

מתכננת מחדש. יוטיוב, צילום:  MintPress מתכננת מחדש. יוטיוב | צילום: MintPress מתכננת מחדש. יוטיוב, צילום:  MintPress

עתה, לפי ההוליווד ריפורטר, משנה יוטיוב אסטרטגיה והחל מ-2020 היא תוריד את היקף ההפקות של התוכניות המתוסרטות שלה. זאת, כחלק מאסטרטגיה רחבה יותר להרחיב את ההשקעות בפעילות נתמכת הפרסומות של האתר, עדיין מקור ההכנסות העיקרי שלו, על חשבון שירות יוטיוב פרימיום שעולה 12 דולר בחודש ולא זמין בכל העולם. במסגרת אסטרטגיה זו, תכנים מקוריים חדשים יהיו זמינים בחינם לכל 2 מיליארד הגולשים באתר שיתוף הווידאו.

יוטיוב לא זונחת לחלוטין את התוכן המקורי. היא הזמינה עונה שנייה לקוברה קאי ולסדרת המד"ב Impulse, וכן פיילוטים לסדרות חדשות. ואולם, הוא מצביע על כך שהחברה לא תבצע השקעות ענק ותביא הפקות יקרות, סטייל סדרת שר הטבעות שאמזון עובדת עליה בימים אלה. "לפלטפורמות אחרות היתה הצלחה עם סדרות מתוסרטות, אבל הם לא חושבים שיש להם כיוון טוב שם", אמר מקור.

החדשות הטובות מבחינת משתמשים היא נגישות גדולה יותר לתכנים המקוריים שכן יועלו ליוטיוב. "ב-2019 נמשיך להשקיע בסדרות מתוסרטות ונעבור להפצתן במודל נתמך פרסומות כדי לענות על הדרישה ההולכת וגוברת של קהל המעריצים העולמי", נמסר מהחברה לוורייאטי. המהלך יושלם ב-2020, כאשר בטווח המיידי תכנים חדשים עדיין יהיו זמינים רק למנויים בתשלום.

חדשות רעות לפייסבוק ואפל

השינוי באסטרטגיה של יוטיוב צריך להוות סימן אזהרה לחברות אחרות שמעוניינות להפוך לשחקניות מרכזיות בשוק הסטרימינג אך לא מגיעות מעולם התוכן. הפעילות של פייסבוק בתחום, באמצעות פלטפורמת Watch שלה, מצביעה גם היא על קשיים. הפלטפורמה לא הפכה עדיין לגורם משמעותי והסדרה המקורית המדוברת ביותר שלה, Queen America בכיכובה של קתרין זיטה ג'ונס, לא יצרה עדיין באזז משמעותי. למעשה, כשבוע וחצי אחרי שעלו לאוויר שלושת הפרקים הראשונים, לפי נתוני פייסבוק עצמה היקפי הצפייה בהם מזעריים. לפרק הראשון נרשמו רק 1.3 מיליון צפיות - לא בדיוק הצלחה מסחררת.

מצב זה צריך לכל הפחות לעורר חששות לגבי הכניסה הצפויה של אפל לתחום. ענקית הטכנולוגיה צפויה להשיק בשנה הבאה שירותי סטרימינג בהשקעה של כמיליארד דולר. למרות כמה שמות גדולים, כמו סטיבן ספילברג, מ. נייט שאמלאן ורונלד די. מור, הכישלון של שחקניות טכנולוגיות ללא רקע חזק בעולם התוכן מעלה חשש שגם השירות של אפל לא ימריא.

תגיות